Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


To torve og en gade skal forandres: Nu skal midtbyen bindes bedre sammen

Illutration af Sct. Mathias Port set fra vest mod øst.

To torve og en gade skal forandres: Nu skal midtbyen bindes bedre sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sct. Mathias Port og Nedre Gravene skal totalforandres. Det samme skal Hjultovet. Håbet er, at Viborgs bykerne får en langt bedre sammenhæng - og at den bliver en anelse grønnere.

Viborg: Formentlig allerede i begyndelsen af næste år begynder en totalforandring af Nedre Gravene og Sct. Mathias Port. De to noget forsømte adresser har længe ligget på tegnebrættet, og nu har politikerne i teknisk udvalg nikket ja til at tage skridtet videre, efter at de blev præsenteret for to idéforslag.

Disse vil i store træk betyde, at den sammenhængende, brostensbelagte gågade udvides til også rent visuelt at omfatte de to matrikler i midtbyens vestligste ende.

Også Hjultorvet ligger på tegnebrættet, men her er der endnu ikke sat penge af til at stikke spaden i jorden. Det er der til gengæld i både Nedre Gravene og Sct. Mathias Port. En samlet sum på 10,8 millioner kroner skal binde byen sammen.

Endnu er ingen beslutninger endegyldigt fastlagt, men de første idéskitser er altså godkendt, og forude venter et nærmere planlægningsforløb før endelig politisk accept.

Gallerist: Hellere byport end skov

Vestenvinden

Sct. Mathias Port er umiddelbart det af de to steder, som kan se frem til den mest gennemgribende overhaling.

I dag fremstår stedet som særdeles vindblæst og som mere en vej end en midtbyplads. De mange forskellige typer belægning giver et rodet helhedsindtryk, og det skal ændres, er ambitionen. Håbet er et byrum, der omkranses af smukke gamle bygninger, og som i højere grad end i dag inviterer til ophold og liv.

Blandt andet ved at hive gågadens brostensbelægning med ind på pladsen, skal der skabes større sammenhæng. Samtidig har mange borgere ærgret sig over, at den stadig nye gågade er for gold. Et eller flere store træer på torvet skal dels ændre den holdning og dels være med til at skærme af for den stærke vestenvind. I hvert fald ifølge de første forslag. 

Det nuværende "port-motiv" med træer ved krydset mellem Jernbanegade, Vestergade, Sct. Mathias Gade og Boyesgade er slet ikke nok til at besejre vinden.

Med tiden tænker man at plante træer op ad Vesterbrogade, som allerede der kan bremse vestenvinden, og så er der altså forskellige beplantningsmuligheder på selve torvet, hvor det grønne udtryk ifølge planen også passer bedre ind, end det i selve gågaden. Det skyldes, at Sct. Mathias Port er et nyere byrum og dermed kan være en fin overgang imellem gammelt og nyt.

En særlig belysning om aftenen skal skabe en særlig stemning.

Vejviser-symbol

I den vestlige ende af Sct. Mathias Port etableres der - hvis det nuværende idéoplæg står til troende - en uformel plads til midlertidige aktiviteter, som eksempelvis Galleri NB eller privatskolen kan udnytte, mens der i den østlige ende placeres en stor cirkelbænk med et stort træ i midten.

Træet og bænken, som kommer til at stå, hvor Sct. Mathias Gade møder Nedre Gravene, er et symbol på den gamle vejviser, som stod her engang.

Træet skal blive et pejlemærke, og stedet skal markere overgangen til den historiske by og gågaderne. Det bliver et nyt mødested i byen, hvorfra retningerne ud i verden stråler, lyder det. Ligeledes fortælles den gamle historie ved at lade bånd i 30 centimeters bredde af granit bordurfliser markere de mange retninger ud i landet og ved at præge bynavne ned i granitten.

Nedre Gravene blev i 2013 officielt gjort til gågade, men med fortsat plads til cyklister. Den manglende gågadebelægning har betydet, at en asfalteret vej stadig skærer op igennem gaden. Det bliver ændret.

I forbindelse med den kommende renovering forsynes vejstykket her med brostensbelægning fra facade til facade, som man kender det fra Vestergade og Sct. Mathias Gade, og dermed afrundes og afsluttes gågaderingen.

Man har samtidig en forventning om, at det fremtidige design vil eliminere den forventning, flere cyklister har til, at man bare kan fræse igennem på sin jernhest i høj fart. 

Selvom arbejdet med at forny Nedre Gravene i høj grad handler om at binde den sammen med de øvrige butiksgader, så bliver der også her gjort plads til mere grønt: Både indhakket til Vendersgade og Trappetorvets spids bliver således gjort til små oaser med plads til træer og bænke, så man kan finde hvile i byens lommer.

Vand og leg

Også Hjultorvet skal forandres, men her er planerne langt mindre konkrete, og pengene er slet ikke sat af endnu. Politikerne blev dog præsenteret for nogle af de tanker, man har gjort sig.

Først og fremmest skal man vide, hvad man vil med torvet. Det nye Nytorv er blevet - og skal fortsat udvikle sig til endnu mere at blive - et handels- og cafepræget torv, men hvad med Hjultorvet, hvor museet i øvrigt har forladt den store, hvide bygning, som engang husede Hedeselskabets hovedkvarter?

Det skrånende torv har en del udfordringer, som man tænker løst ved en lettere opbygning, så det fortsat kan bruges til arrangementer og musik, men også være brugbart, når ikke der er store begivenheder på pladsen. Ved at opstille æstetisk udformede skulpturer påtænkes det, at man inviterer børn til leg og udfoldelse, uden at det ligner en legeplads.

Inventaret på pladsen savner én samlende linje, og kirkeskulpturen siges der ikke meget pænt om. Den er i øvrigt også forkert placeret i forhold til, hvor der lå en kirke i fortiden - og den har næppe nogen fremtid.

Man taler om en enkel indretning, men med mange muligheder. Dermed fastholder man respekten for et historisk torv, hvor der i øvrigt også skal være plads til udeservering. En vandskulptur, eksempelvis en rende som lader vandet flyde ned ad torvet, er også på tale.