Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tusinder så håndboldfinaler

Det kræver koordination, når en håndboldkamp skal transmitteres live. Pressefoto

Tusinder så håndboldfinaler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For første gang blev finalerne ved Generation Handball sendt direkte ud til hele verden - og tusinder så med

 

"Aksel. Center. Mikkel." Monotont bliver de tre ord gentaget og gentaget, mens Jesper Aagaard koncentreret følger håndboldfinalen med øjnene.

Men i stedet for at se direkte på U16 pigerne fra FIF og Viborg HK, der ellers løber rundt få meter foran, så er koncentrationen rettet mod en skærm, hvor han kan se kampen fra flere vinkler. For ordene er nemlig rettet mod kamerafolkene, der lige så koncentreret følger deres del af håndboldkampen gennem de små skærme på kameraerne.

For første gang blev finalerne ved det netop overståede Generation Handball sendt direkte ud på håndboldstævnets facebookside, og det skete med et professionelt setup.

- Vi synes, det giver en ekstra dimension til vores stævne, at vi sender alle finaler ud på Facebook. Vi har hold fra 12 nationer, og det her er en service over for de mange forældre, familiemedlemmer og kammerater, der ikke har mulighed for at være her, siger Jens Steffensen, der er manager for Generation Handball.

 

Lokal kineser holdt styr på landsmænd

Uanede muligheder

Det er Jesper Aagaard fra det lokale film- og lydstudie "Earvox", der er hyret ind til opgaven. Han er professionel mediemand og har stor erfaring med at lave blandt andet reklamefilm for Viborgs virksomheder. Med en større investering bevæger han sig nu ind på et helt nyt marked.

- Mulighederne med det her er uanede. I dag (lørdag, red.) sender vi håndboldfinaler, men det kan også være en konference, et debatmøde eller noget helt fjerde, som vi kan dække på den her måde, siger Jesper Aagaard.

Han fortæller, at kampene har ligget stabilt mellem 50 og 100 samtidige seere hele tiden. Med udskiftning mellem seerne betyder det, at flere tusinde mennesker har været forbi og se kampene, mens de blev sendt direkte.

- Alt i alt har vi haft flere end 25.000 visninger på finaledagen. Det tal vil vokse de kommende dage, for kampene kan stadig ses på Generation Handballs facebookside, siger Jesper Aagaard og tilføjer:

- De unge mennesker får mulighed for at se sig selv efter kampen og dele den med deres venner. Dermed får finalekampene en stor reklameværdi også for de kommende Generation Handball-stævner.

Hvordan finalekampene gik, kan man derfor også gå ind på Facebook for at tjekke.