Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Verdens hurtigste motorcykel skal produceres i Viborg

Sidste år deltog Future Electric i løbsserien for elektriske motorcykler MotoE. Her ligger »Fenris«-motorcyklen lunt i svinget på Hockenheimring, som blandet andet er kendt fra Formel 1. På grund af tekniske problemer måtte holdet arbejde hele natten for at få motorcyklen klar til løbet, men endte alligevel på en fjerdeplads. Privatfoto

Verdens hurtigste motorcykel skal produceres i Viborg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fart. Virksomheden Future Electric vil lave verdens hurtigste motorcykel. Den skal køre på strøm og ikke benzin, og den skal produceres i Viborg.

»Fenris« hedder motorcyklen, som Future Electric i foråret 2017 vil begynde produktionen på. Den er opkaldt efter dommedagsulven fra nordisk mytologi, og det bliver da også lidt af et bæst.

»Vi forventer, den bliver verdens hurtigste motorcykel. Den kommer til at accelerere fra 0 til 100 på 2,5 sekunder, og topfarten bliver langt over 300 kilometer i timen,« siger Jesper Vind, der er direktør for Future Electric.

Jesper Vind er vokset op på en gård lidt uden for Viborg, og der byggede han sin første motorcykel allerede som otte-årig. I 2009 stiftede han for første gang bekendtskab med elektriske motorcykler. Men det var ikke kærlighed ved første blik.

»Jeg syntes ikke meget om det i starten. De kunne ikke køre specielt stærkt, men da jeg så dem igen året efter, var der sket en enorm udvikling. Og da indså jeg, at der er et meget stort potentiale,« siger Jesper Vind.

El fremfor benzin

For tre år siden grundlagde Jesper Vind så Future Electric, som har kontor på Frederiksberg og værksted i Roskilde. Virksomhedens erklærede mål er at lave verdens hurtigste serieproducerede motorcykel. Og den skal være elektrisk.

Sidste år deltog Future Electric med en af de tre motorcykler, virksomheden indtil nu har produceret, i løbsserien MotoE, som er racerløb udelukkende for elektriske motorcykler. Her fik teamet en fjerdeplads. Derudover blev det i januar til en plads blandt de seks bedste ved Danish Tech Challenge 2014, som er en konkurrence for iværksættere i hardware-branchen. Her fik den elektriske motorcykel stor opmærksomhed fra blandt andet kronprinsen.

En af de store fordele ved en elektrisk motorcykel fremfor en motorcykel med forbrændingsmotor er, ifølge Jesper Vind, at der er meget mindre vedligeholdelse.

»Der er ingen olieskift, ingen ventiler og ingen stempler. Man skal stort set bare smøre kæden,« siger han.

Derudover nævner han, at motorcyklen ikke er udstyret med gear, hvilket betyder, at køreren kan bruge flere kræfter på faktisk at køre motorcyklen. Og sidst men ikke mindst, så har el-motoren et større moment, hvilket vil sige, at den kan levere fuld kraft i hele accelerationen.

Skandinavisk brand

Fenris-motorcyklen, som altså skal være verdens hurtigste, skal produceres i Viborg. Og det er der flere grunde til.

»Delene er vi nødt til at købe fra hele verden. For eksempel kommer motoren fra Tyskland. Men vi vil gerne have et skandinavisk brand. Og der er en masse know-how og kompetencer i Viborg. Det er svært at finde virksomheder, der har de nødvendige ISO-standarder (International Organisation for standardization, red.), som kan producere reservedele til køretøjer. Men de findes i Viborg,« siger Jesper Vind.

Serieproduktionen af Fenris-motorcyklen begynder i 2017, og det glæder naturligvis direktøren, at Future Electric forhåbentlig kan være på vej på markedet med den hurtigste motorcykel i verden.

»Det er meget uvirkeligt. Det føles fantastisk, for det er jo noget, jeg har arbejdet på i tre år. Det er en stor anerkendelse, at der er nogen, der vil lægge penge i projektet og tror på det lige så meget, som vi gør. Det er helt fantastisk,« siger Jesper Vind.