Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Viborg-plakat er blevet byens bedste gave-ide

41-årige Jimi Holstebro har kurs mod nye byer og måske endda andre lande med sine by-plakater. Foto: Morten Dueholm

Viborg-plakat er blevet byens bedste gave-ide

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jimi Holstebros plakat med kendte motiver fra Viborg er, på trods af at den blot har eksisteret i få uger, blevet en officiel gave i byen. Kunstneren håber, at også almindelige viborgensere vil tage værket til sig.

Viborg: Siden Jimi Holstebros Viborg-plakat blev færdig for godt tre uger siden, har den allerede optrådt her i Viborg Stifts Folkeblad ad flere omgange. Plakaten er med sine letgenkendelige viborgensiske motiver blevet brugt som officiel gave til lokale personligheder.

Kunstneren, 41-årige Jimi Holstebro, er opvokset i Frederikshavn og uddannet på Det Jyske Kunstakademi i Aarhus. I 1999 flyttede han første gang til Viborg. Sidenhen er han flyttet flere gange frem og tilbage mellem de to byer, indtil han for syv år siden igen kom til Viborg. Her har han blandt andet arbejdet som souschef på STU Viborg (uddannelse for unge med særlige udfordringer, red.) , inden han sidste år vendte tilbage til at beskæftige sig med kunst på fuld tid, da han åbnede sin egen virksomhed i animations- og kunstmiljøet Arsenalet. Her tilbyder han kunstneriske løsninger og såkaldt grafisk facilitering ved workshops.

- Billedkunst handler meget om unikke værker. Jeg har altid lavet unikke ting, altså håndtegnede værker, som der kun findes ét af, og som derfor koster relativt meget, fortæller Jimi Holstebro, der siden fået en interesse for masseproduktion. At lave et produkt, som kan nå bredere ud og være mere folkeligt.

 

 

 

Startede i Frederikshavn

Da interessen for masseproduceret kunst havde indfundet sig i Jimi Holstebro, gik der ikke længe, før han vidste, at han ville lave plakater. Ideen om by-plakater dukkede op, og som noget ganske naturligt startede det hele, hvor det også startede for Jimi Holstebro - i Frederikshavn.

- Det var nemt. Det er der, jeg kommer fra. Der havde jeg hurtigt en ide til, hvad der kunne være interessant at få med på plakaten, fortæller han.

Indtil da var Jimi Holstebro stadig ikke klar over, om der overhovedet var interesse for Frederikshavn-plakaten.

- Da jeg havde lavet den, smed jeg den op på Facebook for at finde ud af, om det var noget, folk gider at have hængende. Den første aften havde jeg fået 50 henvendelser fra folk, der gerne ville købe plakaten, fortæller han smilende.

Jimi Holstebro faldt i snak med Søren Fleng, som også har en virksomhed på Arsenalet, og de dannede sammen internetbutikken og kunstnerkollektivet byFjord, som plakaterne nu sælges igennem. Jimi er kunstneren, og Søren har styr på hjemmesiden.

- Der er bare meget fed kunst her på Arsenalet og i Viborg, men mange mangler måske et sted at sælge det, eller også er de bare gode til at tegne og mindre gode til at sælge. Så jeg havde allerede nogle ideer. Da Jimi fik så god respons på sin Frederikshavn-plakat, tænkte jeg, at vi hellere måtte komme i gang, siger Søren Fleng.

Sammen forestiller de sig eksempelvis 20 forskellige kunstnere og mange flere produkter tilknyttet byFjord, som her i opstartsfasen er meget præget af Jimi Holstebros by-plakater.

Lokale hjælper til

Der er flere by-plakater på vej, og Jimi Holstebro forestiller sig, at han kan præsentere en ny cirka en gang om måneden. Næste plakat på programmet, afslører kunstneren, er Læsø.

I arbejdet med at finde de rigtige motiver til den enkelte plakat har Jimi Holstebro både i Viborg og på Læsø spurgt de lokale til råds. Det gør han på Facebook, hvor han i eksempelvis køb-og-salg-grupper spørger, hvad der bedst repræsenterer byen eller området.

- For mig er det ikke bare en turistplakat. For mig er det lige så meget en plakat for dem, der bor i byen, og jeg vil gerne give dem noget ejerskab, siger han.

Jimi Holstebro vil gerne hele Danmark rundt, og også vise mere end København og Aarhus. Der er også allerede interesse fra udlandet. Tegneren er slet ikke afvisende overfor ideen om at udvide plakat-projektet udenfor landegrænserne. I første omgang er der dog byer nok at tage fat i her i Danmark. Han nævner blandt andet Aalborg, Hjørring, Skagen, Herning og Randers som byer, der snart kan stå for tur.

Byens gave

Virksomheden byFjord har eksisteret i mindre end to måneder, men Viborg-plakaten er, til trods for, at den blot har eksisteret i få uger, allerede blevet brugt to gange som officiel gave. Først blev den overrakt som gave til direktør i Boligselskabet Sct. Jørgen, Hans Erik Lund, da han blev tildelt Viborg Kultur- og Idrætsfonds ærespris den 30. marts. Siden er plakaten også blevet givet af borgmester Torsten Nielsen til den unge trommeslager Johanne Astrid, vinderen af Danmark har talent 2017.

Plakaten, som altså blot er cirka tre uger gammel, har på den måde allerede markeret sig stærkt i Viborg.

- For mig ville det jo være perfekt, hvis flere store virksomheder og rådhuse beslutter, at mine plakater kan gives som gave i sådan nogle tilfælde, siger Jimi Holstebro.

Også på det personlige plan er han begejstret over opmærksomheden, som plakaten har fået.

- Det er ret specielt. Det er jeg virkelig beæret over. Det var helt surrealistisk at have Torsten Nielsen stående hjemme hos mig med borgmesterkæden på og drikke kaffe, mens jeg rammede plakaten til Johanne Astrid ind, så han kunne give den som gave på vegne af byen. Det var et fedt skulderklap, siger han.

Nu håber Holstebro og Fleng, at også almindelige borgere vil tage plakaten til sig. Ønsker man at se eller købe Viborg-plakaten, kan den findes på www.byfjord.dk