Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Videre mod betalt parkering

Hvis der skal indføres betalt parkering på eksempelvis Fischers Plads, vil handelsstandsforeningen have, at de første to timer fortsat skal være gratis. Arkivfoto: Preben Madsen

Videre mod betalt parkering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafik

Teknisk udvalg skal senest i maj forelægges en analyse om indførelse af betalt parkering i Viborgs midtby.

Viborg: Snart halvandet år efter, at Viborg Byråd i efteråret 2015 i sit budget for 2016 vedtog at indføre betalt parkering i Viborg midtby, er der endnu ikke sket noget konkret på området.

Men det gør der måske i løbet af foråret 2017. Teknisk udvalg under Viborg Byråd har på indstilling fra sin forvaltning besluttet, at der senest i maj i år skal foreligge en nærmere analyse til politisk behandling.

Som en forsmag har forvaltningen udarbejdet et notat, som udvalget for nylig har set, behandlet og taget til efterretning.

I notatet opremses en række muligheder og udfordringer, når det gælder parkeringsafgifter i midtbyen, som i notatet nogenlunde svarer til området inden for centerringen. Dog udvidet med dele af den kommende baneby samt Borgvold-området og Søndersøparken.

I dette område findes der aktuelt knap 2400 parkeringspladser, hvoraf godt en fjerdedel er på de store, centrale Fischers Plads og Preislers Plads.

Ifølge forvaltningen vil det ikke give mening kun at indføre betalt parkering på du store p-pladser, da bilisterne i så fald vil cirkulere rundt i midtbyen på jagt efter gratis "kantstensparkering".

 

 

Første timer gratis?

Spørgsmålet er så, om der skal betales fra første minut, man sætter bilen. Eller om man skal kunne parkere en time eller to gratis, før det koster.

Viborg Handel har flere gange fremført, at det vil skade midtbyens forretningsliv, hvis der ikke bliver to timers gratis parkering.

Omvendt vurderer den kommunale forvaltning, at det er usikkert, om betalt parkering kan løbe rundt, hvis det skal være gratis at holde de første timer.   

Det er noget af det, en nærmere analyse skal forsøge at give et svar på, inden byrådet beslutter sig for den endelige model vedrørende betalt parkering.

Foruden at analysen skal politisk behandles i teknisk udvalg senest i april/maj i år, ligger det også fast, at forvaltningen i forbindelse med analysearbejdet "løbende indgår i en dialog med Viborg Handel om konsekvenser og muligheder".