Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Christian Schacht cs@jfmedier.dk

Der kommer virkelig mange nye Audi-modeller i 2018, en af dem er 2. generation af A7 Sportback. Foto: Audi

Christian Schacht cs@jfmedier.dk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere nyheder i alle nicher vil præge det kommende bilår.

Nogle vil mene, at det er lidt som et sidde på en tyr i et rodeoshow, når man kigger i krystalkuglen for bilåret 2018. Men vi gør forsøget og kan afsløre, at det ser ud til at blive et godt år både for køberne af de små biler, familieflyttere og firmabilfolket, som alle bliver forkælet med nyheder.

Der er mest at glæde sig over: Designerne boltrer sig som aldrig før. Bilernes udseende betyder mere end nogensinde, og flere af bilindustriens superstjerner får lov til at designe biler, som begejstrer, ærgrer eller ligefrem forarger os. Til gavn for bilinteressen.

Fabrikkerne bytter også mekanik som aldrig før. På kryds og tværs samarbejder de for at presse prisen og øge kvaliteten. Og for at få råd til at skabe spændende nichebiler med fleksible sæder, lækkert design og miljøvenlige motorer. Til gavn for forbrugerne, der sparer penge og får mere at vælge mellem.

Der kommer en stribe nye elbiler, men vi skal frem til 2019, før de helt store nyheder kommer her. Til gengæld kommer flere biler med selvkørende funktioner, og systemer, der indtil videre har været forbeholdt chefklassen, flytter nu også ind i de mere folkelige modeller. Vi tegner et portræt af bilåret 2018 - fra A til W.

Om årgangen bliver god, er for tidligt at spå om, men den bliver i hvert fald mere spændende end nogensinde. Som udgangspunkt fokuserer vi på de biler, som kommer til Danmark i løbet af året, men nævner også andre nyheder, der ligger lige på kanten af introduktion i slutningen af året, men måske først kommer i 2019.

Alfa

Der har været fuld fart på italienske Alfa, først med Giulia og senest med Stelvio. Det bliver mere roligt nu, for eneste bekræftede nyhed er Stelvio Q, altså den nye topmodel med 510 hk V6-motor. Der spekuleres dog livligt i en stribe nyheder, bl.a. en lillebror til Stelvio i stil med Jaguar E-Pace, en ny Giulietta, en storebror til Giulia, der skal konkurrere med bl.a BMW 5-serie og en stor suv, der især er vigtig på det amerikanske marked. Disse biler når dog næppe til vore breddegrader i 2018.

Audi

Mens der har været stille hos Audi i 2017, dog med introduktion af Q5, går fabrikken nærmest grassat nu. Allerede i januar ser vi den nye A8, senere en helt ny version af A1, baseret på den nye platform, som også bruges til bl.a. VW Polo, og det betyder først og fremmest langt mere plads inde i bilen, fordi akselafstanden er betydelig længere. Vi ser ligeledes den lige så nye Audi A7, med teknik fra A8 og lancering inden sommer.

Efter sommeren 2018 er tyskerne klar med seneste generation af Q3, der i dag er mærkets ældste model, en ny A6 og ikke mindst Audis største suv nogensinde, Q8'eren. Festen stopper dog ikke her. Der er mulighed for, at vi ser Audis første rigtige elbil, Q6 e-tron i slutningen af året. I vanlig Audi-stil kommer der også en stribe nye varianter af eksisterende modeller, ny RS 4 Avant, SQ5 TDI, S6 TDI og S7.

BMW

BMW lader sig ikke så let overhale og fyrer en regulær bredside af, når det gælder nyudviklinger og avanceret teknik. Til foråret kommer X2, der er en crossover med coupeagtigt look, og den notoriske lynhurtige M5, der nu har firehjulstræk og dermed kan spurte til 100 km/t. på kun 3,4 sekunder. Sommeren kan evt. køres i møde med en ny roadster-version af plug-in-hybriden i8, samtidig med, at rækkevidden, når man kun bruger elmotoren, er blevet længere.

BMW barsler også med en ny Über-BMW, kaldet 8-serien, og den får så meget luksus, at den nærmest kan konkurrere med Bentley Continental GT. Her er der premiere til november. Den måske vigtigste nyhed er efterårets helt ny 3-serie, der bliver lettere og mere rummelig, mens en kæmpe-suv, kaldet X7, først kommer i starten af 2019. Her kan vi også forvente den nye Z4 roadster.

Citroën

Den franske fabrik satser benhårdt på anderledes design og biler med høj komfort. Den sti fortsætter man udad i 2018 med en kraftigt faceliftet version af C4 Cactus, bl.a. med hydrauliske fjedre, og den model kommer til foråret. Der kommer angiveligt også en ny Berlingo, selv om salget af den biltype efterhånden er stærkt begrænset.

Det gælder ikke de suv-lignende modeller, så til efteråret ser vi Citroëns udgave af Peugeot 3008, nemlig C5 Aircross. Bilen bliver den første Citroën med et angiveligt revolutionerende affjedringssystem med hydraulik, og som vi allerede har set præsenteret på Shanghai Motorshow tilbage i april.

Dacia

Året bliver forholdsvis stille for Dacia, der udelukkende har en ny Duster på programmet. Det er til gengæld også fabrikkens mest populære bil, og til priser fra 140.000 kr. skal den nok få mange kunder.

DS

Vi skal lige vænne os til det, men DS er nu et selvstændigt bilmærke i PSA-gruppen, og den væsentligste nyhed i 2018 bliver DS7 Crossback, der er baseret på teknikken fra Peugeot 3008, men i DS-design og endnu højere kvalitet. Der er dansk premiere, inden det bliver forår.

Fiat

Tag det roligt, lyder parolen for Fiats udviklingsafdeling. Og det gør de så: Nyhederne hos mærket står ikke ligefrem i kø. Det legendariske italienske mærke er desværre kun en skygge af sig selv, og det ændrer sig næppe her i det nye år. Umiddelbart er der ikke bebudet nogen nyheder. Der arbejdes på en helt ny Punto, men den kommer angiveligt først på markedet i 2019.

Ford

Mærket med den blå oval som logo begynder året med lancering af en lille crossover, som hidtil ikke har kunnet fås i Danmark. Det er Ecosport, som har fået et stort facelift, og det har altså fået importøren på andre tanker, så man tager den til landet. Lige inden sommer når Fiesta ST med 200 hk til de danske forhandlere.

Til sommer bliver den helt store Blockbuster en helt ny Focus, der skulle blive større og dermed rummelig, men alligevel lettere og mere effektiv, mens efteråret byder på et facelift af Mustang.

Honda

Japanerne lever et forholdsvis stille liv på det danske marked, men det nye år kan godt sætte lidt mere gang i salget. Der kommer bl.a. en ny faceliftet Jazz, som også kommer med en ny motor, en 1,5 VTEC med 130 hk. På samme tid lanceres den nye Civic med dieselmotor. Det bliver en videreudvikling af den velkendte 1,6 diesel med 120 hk. Det bliver både til Civic 5d (Hatchback) og til Civic 4d (sedan), og som noget helt nyt kommer der 9-trins automatgear til Civic diesel også.

Ydermere ligger der også en helt ny og meget stor nyhed og venter til sensommeren - den helt nye CR-V. Den blev vist på motorshowet i Frankfurt tilbage i september, og der er tale om en hybridbil. Ydermere kommer den med en 1,5 VTEC Turbo med omkring 200 hk og med både seks manuelle gear og aut gear. Diesel kommer der ikke noget af.

Hyundai

Koreanerne begynder året med den lille crossover Kona, og allerede et par måneder efter ser vi en speciel i30 Fastback, som er en slags femdørs coupeversion af den almindelige i30. Hyundai Ioniq, der allerede fås som hybrid og elbil kommer i løbet af sommeren som opladningshybrid. Til efteråret anduver en helt ny udgave af den store suv kaldet Santa Fe, mens der også kommer facelift af modellerne Tucson, I20 og I40.

Jaguar Land Rover

Briterne fortsætter offensiven i et tempo, der må bekymre de sydtyske bilproducenter bare en smule. Året begynder med den lille E-Pace, Jaguar første kompakte suv, og som er i klasse med bl.a. den nye Volvo XC40. Allerede til marts er der facelift af Range Rover og Range Rover Sport, hvor man lancerer en hybridversion. I løbet af juni kommer den længe ventede elbil, Jaguar I-Pace, som bliver en direkte konkurrent til den kommende Tesla 3.

Jeep

Jeep kan med god ret blære sig med, at de startede suv-bølgen. Helt tilbage i tresserne fik Jeep Wagoneer de første forstadsfruer til at skifte børnevenlige stationcars ud med forløberen for den anderledes respektindgydende offroader. Og i 2018 kommer en lang række modeller, som kører videre på den bølge.

Jeep Compass kommer til Danmark til marts, endnu en kompakt suv, og den placerer sig lige mellem Jeep Renegade og Jeep Cherokee. Compass deler platform med netop Renegade, blot strakt en smule for blandt andet at skabe mere plads indenfor. Vi taler altså om en bil, der deler teknik med Fiat 500 X.

Resten af Jeep-nyhederne er mere amerikanske, nemlig Jeep Grand Cherokee Trackhawk, der kommer til Danmark til juni, Jeep Cherokee får et stort facelift og kommer til Danmark til september, og endelig Jeep Wrangler, der ligeledes kommer til Danmark til september.

Kia

Et væld af nyheder i 2017 stopper ikke koreanerne, der bl.a. kommer med en helt ny Ceed, der når til Danmark i august, både som femdørs og som stationcar. Der er også en ren elektrisk version af Niro på vej, og den kommer måske ultimo året, men muligvis først primo 2019. Og ellers er der en del produktforbedringer - Sportage får et facelift - forventet lancering september, Optima får også et facelift til september med nye dieselmotorer og en benzinmotor med turbo.

Mazda

Japanerne går et forholdsvis stille år i møde med lanceringen af et ganske omfattende facelift af Mazda 6 til sommer. Der er dog mulighed for, at en helt ny Mazda 3 når at komme til Danmark lige inden årsskiftet til 2019. Ud over helt nyt og avanceret design er den ekstra interessant, fordi den angiveligt kommer med en ny benzinmotor, som fungerer uden brug af tændrør. Dermed skulle den være usædvanlig økonomisk.

Mercedes-Benz

Midt i en kamp med Audi og BMW kan Mercedes ikke tillade sig at hvile på laurbærrene. Det ser de da heller ikke ud til at gøre i år, hvor et par meget store nyheder trænger sig på. Den væsentligste er den mindste, da den helt nye A-Klasse har dansk introduktion allerede til foråret, og med det mest sportslige design, vi har set fra den kant - selvfølgelig med mulighed for enorme farveskærm i kabinen. Omtrent samtidig ser vi tredje generation af den nærmest ikoniske Mercedes CLS - den firedørs coupe, der dannede skole ved introduktionen for 15 år siden.

Fabrikken stopper dog slet ikke her, for sommeren er ensbetydende med hele tre nye introduktioner: En ny Geländewagen, fortsat firkantet, men med moderne teknik og indretning, og så et facelift, som mange danske firmabilister går og venter på - C-Klassen får nemlig en større omgang, bl.a. med nyt interiør, og så forventer de fleste eksperter, at den 170 hk dieselmotor bliver erstattet af den mere moderne med 194 hk. Naturligvis omfatter ændringerne også coupe og cabriolet. Den helt store stjerne hos Mercedes-Benz kommer ved løvfald, når vi skal vænne os til en helt ny AMG, nemlig en firedørs coupe med teknik fra AMG GT.

Mitsubishi

Hos Mitsubishi bliver der ikke de store armbevægelser, men man skal ikke undervurdere den nye Eclipse Cross, som er mærkets første nye bil i lang tid og det endda i den populære klasse for de kompakte SUV'er. Her er der dansk introduktion til april. Bilen leveres indtil videre kun med en ny 1,5 benzinmotor med turbo, der har 165 hk og et ganske righoldigt ekstraudstyr.

Nissan

Den helt store nyhed er anden generation af verdens mest solgte elbil, Leaf. Den får en officiel rækkevidde på 373 km og kan leveres med Nissan Propilot, der gør, at bilen kan styre af sig selv på motorvej. Det er i øvrigt et system, der også kan leveres til Qashqai i løbet af efteråret 2018 og udvides med en avanceret parkeringshjælper. Derudover kommer der automatgear og nye motorer til Micra, bl.a. en benzinmotor med 120 hk. Nissan Juke er en af de ældste crossovere på markedet, og vi gætter på, at afløseren kommer i 2018, dog ikke nødvendigvis med dansk introduktion før i 2019.

Opel

Under fransk ejerskab bliver det nye år mildest talt interessant. Året starter dog med nogle lidt mindre nyheder som Insignia Country Tourer, og til marts ser vi Insignia GSI med 260 hk benzinmotor og Insignia 2,0 BiTurbo Diesel (210 hk), mens april øger udbuddet af Grandland X-modeller med en 177 hk dieselversion. Til efteråret har Opel indtil videre bekræftet en helt ny Combo Van, men vi skal sandsynligvis ind i 2019, før den første af de store nyheder, udviklet under PSA, bliver en realitet, en stor suv, formentligt med plads til syv og en ligeledes ny Opel Corsa.

Peugeot

Franskmændene har en større modeloffensiv i ærmet. To nye modeller er bekræftet, nemlig en ny Partner (søsterbil til Citroën Berlingo) og en helt ny og længe ventet Peugeot 508, dog kommer stationcarudgaven måske ikke før i starten af 2019. Den nye 508 får et mere elegant og coupeagtigt design og vil minde lidt om konceptbilen Peugeot Exalt fra 2014. Iagttagere beskriver dog også en ligeledes ny Peugeot 208, mens vi skal frem til 2019, før en afløser til 2008 er klar.

Porsche

Porsche har de nye Cayenne-modeller på vej til Danmark, og de blev introduceret den 7. januar hos de to Porsche-centre. I foråret kommer de nye 718 GTS modeller (Boxster og Cayman). Det er i det mindste de to nyheder, som importøren har bekræftet, men et par nyheder trænger sig på. Først og fremmest er turen snart kommet til ottende generation 911, der ifølge tyske medier kommer i 2018, med digital instrumentering, en hybridvariant, men fortsat med motoren placeret agter.

Der nævnes også en coupeversion af den nye Cayenne i stil med den nye Audi Q8, BMW X6 og Mercedes GLE Coupe - en biltype, der har ganske stor succes for tiden. Det skulle være sikkert og vist, at året også vil byde på et facelift af Macan.

Renault

Franske Renault har haft fart på med nye modeller de seneste år, men nyhedsstrømmen stilnede dog af efter sommer, og heller ikke 2018 bliver et stort år. Faktisk er det mest interessante vogntøj den nye Dacia Duster fra Renaults søstermærke. Derudover lancerer importøren de sportslige R.S.-modeller hos et par udvalgte danske forhandlere, bl.a. Megane med 280 hk. I den anden ende af bilskalaen kommer endnu en opdatering af elbilen Zoe i løbet af forsommeren.

Seat

Året starter med danmarkspremiere på Årets Bil i Danmark 2018, den nye Seat Arona, og så går der ellers næsten trekvart år, før spanierne introducerer den store suv med plads til syv og med teknik fra Skoda Kodiaq/VW Allspace. Seat har udskrevet en navnekonkurrence, og de udvalgte navne er: Alboran, Aranda, Avila og Tarraco. Uanset, hvad bilen ender med at hedde, bliver den sandsynligvis den mest sportslige af de tre. Er du til sportslige køreegenskaber, lancerer mærket også en Cupra-version af Ateca til efteråret.

Skoda

Den tjekkiske søster Skoda har også flere interessante biler på vej, og den største nyhed ser vi allerede i januar med den nye Karoq, der er Skodas nye spiller i Qashqai-klassen, og som deler teknik med Seat Ateca. Efter sommerferien introduceres et facelift på Fabia. Den engang så populære tjekke har haft svært ved at kravle op ad salgslisterne de sidste år, og da den fortsat er baseret på lidt ældre teknik og ikke samme moderne platform som Seat Ibiza og VW Polo, er det tvivlsomt, om et facelift kan ændre på den situation. Et facelift af den store Superb kommer muligvis i løbet af året, men det er ikke noget, som importøren kan bekræfte.

Subaru

Det lille japanske nichemærke lever et stille liv herhjemme, og det ændres der næppe på, selv om et par interessante nye biler byder sig til. Til marts ser vi et facelift af Outback, til april kommer en helt ny Impreza, men det er endnu uvist, om den kommer til DK. I løbet af efteråret er Subaru klar med en ny Forester, mens den nye XV, der er aktuel nu, til oktober bliver lanceret som hybrid.

Suzuki

Snusfornuftige Suzuki har haft et travlt 2017 med bl.a. helt ny Swift, og her kommer der en sportslig overbygning i form af Swift Sport med 1,4 Boosterjet-motor med 140 hk, støddæmpere fra specialisten Monroe, seks gear, sportsudstødning og ny front. Forventet intro maj/juni. I det hele taget slipper japanerne tøjlerne lidt i 2018, for man lancerer også en helt ny Jimny, der altid har været kendt som en lille firehjulstrækker med design a la den originale Jeep. Man holder fast i retrolooket, når bilen er klar i slutningen af året. Den nuværende model markedsføres ikke i Danmark, men stammer helt tilbage fra 1998, dog med opdateringer undervejs.

Tesla

Den længe ventede Tesla model 3 får endelig premiere, men den danske importør tør ikke love, at den kommer til landet i 2018. Tesla har enorme udfordringer med at få produktionen op at køre, og mange lande, ikke mindst det elbilglade Norge, får helt sikkert bilerne før os.

Toyota

Hos Toyota vil man kun bekræfte premieren på GTI-udgaven af Yaris, kaldet GRMN, i februar og lanceringen af en faceliftet Land Cruiser 150 i samme måned. Man skal dog ikke kigge længe i de store internationale bilmedier for at finde spionfotos af en nærmest færdig Auris, der sandsynligvis kommer på markedet til sommer eller efteråret. Umiddelbart ser det også ud til, at det er slut med Forsigtigper-designet, for prototyperne ser usædvanlig dynamiske ud i formgivningen. Teknikken deler den nye Auris angiveligt med CHR og Prius.

Volvo/Lynk & Co.

For svenske Volvos vedkommende er nyhedsoverblikket også yderst relevant, set med danske briller. I uge 5 er den nye Volvo XC40 ude hos de danske Volvo-forhandlere. Fra uge 5 til produktion i uge 17 leveres den nye Volvo XC40 med to motorvarianter: D4 og T5, begge med automatgear og AWD. Fra uge 17 vil modelprogrammet blive udvidet, og der vil komme flere motorvarianter samt modeller med manuelt gear og forhjulstræk.

Internationalt har Volvo annonceret yderligere to nye biler. Den ene er der sat model på. Til efteråret starter produktionen på den nye fabrik i South Carolina af den nye Volvo S60. Den forventes dog først leveret til Europa i starten af 2019. Den anden nyhed er endnu ikke offentliggjort, men det kunne sagtens være en V60. Bilerne får designmæssig inspiration fra storebrødrene S- og V90 og et bredt motorprogram, selvfølgelig med benzin, diesel og plug-in hybridteknik. Når det gælder det nye bilmærke, som Volvos ejere, Geely, også står bag, bliver det sandsynligvis ikke i 2018, at vi ser bilerne fra Lynk & Co. herhjemme. Der er endnu ikke meldt noget endeligt ud angående lancering i Europa. Bilen er præsenteret i Kina, og man forventer at starte salg i Europa i 2019. Salg skal primært foregå via nettet, men det vil da være nærliggende, at evt. service vil kunne blive udført hos Volvo-forhandlere, men intet er endeligt planlagt.

Volkswagen

Bilalfabetet slutter med Volkswagen, som går et endnu mere travlt år i møde, og bilbuffeten står på biler i alle klasser. Allerede til februar/marts er importøren klar med den nye Polo GTI og et facelift af Sportsvan, som har levet et stille liv de sidste par år. En måneds tid senere kan gadebilledet blive lidt sjovere, for de snusfornuftige Up-modeller får selskab af en GTI-udgave, som med 115 hk og sportsudstyr nok skal blive en lille morskabsmaskine.

I den helt anden boldgade kommer tredje generation af den store suv Touareg, baseret på samme platform som Audi Q7 og bl.a. med plug-in-hybridteknik. Der vil også være verdenspremiere på en Polo crossover kaldet T-Cross på efterårets biludstilling i Paris. Den danske importør siger dog, at T-Cross først kommer til landet i starten af 2019.