Den tjekkiske Qashqai overbeviser

Der er forbløffende god plads i kabinen, og bagagerummet er blandt de største i klassen.

Den tjekkiske Qashqai overbeviser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoda Karoq deler teknik med Seat Ateca og lander med et brag i klassen, hvor især Nissan Qashqai huserer. Startpriserne er forholdsvis høje, men udstyrslisten er lang som udvalget af tjekkisk øl.

Det er som på et eventyr i ødemarken. Jeg sidder bag rattet af den nye Skoda Karoq, hvis navn er afledt af, og hold nu fast, Kodiak-øhavets indianske befolkning. Det er ordet for en bil, "kaa'raq", og en pil, der er en del af Skodas logo, hedder "ruq". Sammentrækningen af de to ord er: Karoq. Ved siden af holder en VW Touareg - navnet kommer fra en muslimsk-berbisk nomadestamme fra Sahara, og til den anden side kører en Nissan Qashqai, der er opkaldt efter en flok nomader i det nordlige Iran.

Så er vi ligesom i gang, for i klassen for crossovere og de større suv'er er det ikke mindst eventyrlysten, som betyder noget. Skoda mener det alvorligt, når de vil ind og konkurrere i segmentet med et markant design og teknik, som i store træk er identisk med det, vi kender fra Seat Ateca og naturligvis er det teknik fra den store VW-koncern, vi har at gøre med her.

Fakta
Skoda Karoq 1,5 TSI Style DSGPris: 357.000 kr. plus lev.

Karoq fra: 319.000 kr.

Forbrug: 17,9 km/l

CO2 per km: 127 gram

Motor: 1,5 benzinmotor med turbo

Hk: 150/5.000 o/min.

Nm: 250/1.500 o/min.

Topfart: 203 km/t.

0-100 km/t.: 8,6 sek.

Høj sikkerhed

Den nye Skoda Karoq Style har ting som dynamisk fartpilot, som automatisk holder afstand til forankørende, og en vejbaneassistent, som griber ind, hvis man uforvarende er ved at forlade vejbanen. Desuden har Karoq en frontassistent med udvidet fodgængerbeskyttelse, hvilket er en af årsagerne til, at Karoq har opnået de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP for sin sikkerhed.

Med sin størrelse er Karoq tæt på at være en Skoda-udgave af VW's Tiguan, men er dog ikke helt så stor. Der mangler ti cm i længden og fire cm i akselafstand.
Den nye Skoda Karoq minder meget om storebror Kodiaq, især forfra. Bilen er dog i samme klasse som bl.a. Nissan Qashqai og er særdeles vellykket. Fotos: Christian Schacht
Den nye Skoda Karoq minder meget om storebror Kodiaq, især forfra. Bilen er dog i samme klasse som bl.a. Nissan Qashqai og er særdeles vellykket. Fotos: Christian Schacht

Vellykket design

Skoda Karoq er nøjagtigt så stor som Ateca, og selv designet minder til forveksling om den spanske søster. Set i profil er det svært at se forskel på de to modeller, mens Skodaen forfra har det nye fjæs, som vi også kender fra den større Kodiaq og en helt ny type baglygter, som giver tjekken et lidt mere interessant udtryk end den lidt fantasiforladte Ateca.

Så jo, Skoda Karoq ligner måske nok den sammenkogte ret, der ville komme ud af at hælde samtlige firehjulstrækkere i en gryde og lade dem koge en hel dag. Men der er fuld harmoni.

Til gengæld er Karoq-programmet mildest talt begrænset, for der er indtil videre kun det høje udstyrsniveau, Style, så prisen starter helt oppe ved 319.000 kr. for en 1,0 benzinmotor med 115 hk og manuelt gear. Man bør dog kigge i retning af testbilens 1,5 benzinmotor med 150 hk, der kun koster 18.000 kr. ekstra, mens det lækre DSG-automatgear dog bringer prisen op på 357.000 kr. Til gengæld har man så også en lille suv, der er virkelig gennemført.

Bag rattet peger pilen også i retning af Skoda, for kvaliteten virker høj, den er bedre skruet sammen end Ateca, og udstyret er særdeles omfattende. Ingen af konkurrenterne har adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til den forankørende, nøglefri betjening, stor berøringsfølsom skærm, 18 tommer alufælge og i den forbindelse også en fjernlysassistent, der blænder automatisk ned og op for det lange lys, når du møder en modkørende.

Selve instrumenteringen er konservativt layoutet, men det er i ordets bedste betydning, for man sætter sig nærmest bare ind og kører, så intuitivt fungerer det, men vi savner i den grad flere betjeningsknapper, f.eks. en volumenknap til det glimrende lydanlæg, det er nu engang det letteste. Selve skærmen har til gengæld knivskarp grafik, og reaktionstiden, når man trykker rundt på skærmen, er lav. Apple Carplay er også med om bord, uden at man skal betale ekstra, som det ellers er tilfældet i resten af modellerne i den store VW-koncern.

Den nye Skoda Karoq minder meget om storebror Kodiaq, især forfra. Bilen er dog i samme klasse som bl.a. Nissan Qashqai og er særdeles vellykket. Fotos: Christian Schacht
Den nye Skoda Karoq minder meget om storebror Kodiaq, især forfra. Bilen er dog i samme klasse som bl.a. Nissan Qashqai og er særdeles vellykket. Fotos: Christian Schacht

Praktisk indretning

Naturligvis er der også god plads i kabinen, faktisk kan der godt sidde fem voksne på en kortere distance, og bagagerummet er stort set som i en praktisk stationcar, der dog klart overgår suv'erne, hvis man lægger sædet ned. Lastafdelingen byder også på betænksomme finesser som taskekroge, lommelygte, isskraberen i tankdækslet, p-billetholderen i forruden.

Med det specielle Varioflex-system kan de tre bagsædepladser indstilles individuelt eller tages helt ud, så bagagerumspladsen, der som standard har 521 liter, kan justeres fra 479 liter til 588 liter. Merprisen er godt 6.000 kr.

Køreegenskaberne er usædvanligt komfortable for biltypen. Altså et afbalanceret kompromis mellem sport og komfort. Seat Ateca er skarpere og sjovere i svingene, men Karoq er nok en bedre allrounder. Undervognen æder kurver hurtigt og neutralt, styretøjet er præcist med god respons og fjedrene flinke til at glatte asfaltens buler og revner ud. Bedre gøres det ikke, og vognen er forbløffende behagelig. Skoda Karoq leveres standard med nødbremse, der kan spotte fodgængere.

Jeg anbefaler, at man vælger 1,5 benzinmotoren, som er af nyeste konstruktion, bl.a med automatisk frakobling af to cylindre, når det er muligt. Dermed er bilen økonomisk, samtidig med, at der er masser af kræfter. Har man ikke travlt, vil den lille 1,0 benzinmotor også være en mulighed, mens der er to diesel på programmet med hhv. 115 og 150 hk på programmet, den største dog kun med træk på alle fire hjul.

Grundlæggende er der ikke ret meget ondt at sige om Skoda Karoq. Det skulle da lige være, at priserne selvfølgelig ryger i vejret, og at det kan blive sin sag af skaffe sig et eksemplar. Storebror Kodiaq er så eftertragtet, at man slet ikke kan bestille bilen længere, og vi har hørt, at det afhænger meget af model og forhandler, hvordan leveringssituationen ser ud på Karoq. Samtidig er der som nævnt også konkurrence fra egne rækker, fra Ateca, men også den lidt mindre VW T-Roc, som faktisk er mærkbart billigere, men også mangler plads og finish i forhold til den gennemførte Karoq.

Hvis du overvejer en Karoq 4x4, bør du ligeledes være opmærksom på, at VW kører tilbud på Tiguan med træk på alle fire til samme pris, dog uden den lange liste over standardudstyr ...

Den store udfordring ved Skoda Karoq kan blive leveringstiden, da bilen allerede er særdeles eftertragtet.
Den store udfordring ved Skoda Karoq kan blive leveringstiden, da bilen allerede er særdeles eftertragtet.
Priserne er ret høje, men det er, fordi udstyrsniveauet er usædvanligt højt med bl.a. full LED-forlygter, adaptiv fartpilot og en stor skærm med Apple Carplay.
Priserne er ret høje, men det er, fordi udstyrsniveauet er usædvanligt højt med bl.a. full LED-forlygter, adaptiv fartpilot og en stor skærm med Apple Carplay.

Den tjekkiske Qashqai overbeviser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce