Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fiskers nye elbil vises for publikum

Bilen har såkaldte sommerfugledøre, og den ligner ikke andet på markedet. Foto: Fisker Inc.

Fiskers nye elbil vises for publikum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Henrik Fisker viser nu den endelige produktionsklare version af den nye Emotion elbil, der har en rækkevidde på godt 600 til 800 km.

En ny super-elbil med store danske fingeraftryk er rykket et skridt nærmere. Den danske bildesigner og producent Henrik Fisker har nemlig vist den endelige produktionsklare version af sin nye elbil, Emotion. Den coupéagtige bil med plads til fire om bord ligner intet andet med sine såkaldte sommerfugle-døre, en kabine som en dagligstue med enorme skærme og kæmpehjul på hele 24 tommer. Det kunne publikum sande på den store CES-elektronikmesse i Las Vegas, hvor bilen har premiere.

Emotion kan angiveligt klare 644 km på en opladning i de første versioner, der kan sættes i produktion i 2019 og ventes på gaden i 2020, mens modeller med en helt ny batteriteknologi kommer sideløbende i 2020 får en rækkevidde på op mod 805 km. Mens de første modeller får batterier med litium-ion-teknologi, bliver de næste med solid state-batterier, der betegnes som fremtidens teknologi for elbiler. Hvis den kører tør for strøm, kan den lades op til 200 km kørsel på ni minutter og med solid state-teknologien til en "duelig rækkevidde" på et minut.

- Vi er virkelig på vej ind i en ny æra. Både når vi taler om den måde, som elektronik drives, og den måde, som man oplader elbiler på. Vi er nu i front for den revolution med lanceringen af Emotion, sagde Henrik Fisker til magasinet Elektric ved lanceringen.

Prisen løber op

Kilder nævner, at bilen, der har firehjulstræk med en motor på hvert hjul, får en ydelse på 775 hk og en topfart på 259 km/t., men det er ikke bekræftet officielt. Ifølge Fisker bliver den også i stand til at køre autonomt på det såkaldte niveau 4, hvilket vil sige praktisk talt selvkørende. På den front er lovgivningen dog ikke klar endnu. Inden døre byder bilen på ædle materialer, hvor man kan få en kæmpe 27 tommer buet skærm til bagsæde-underholdning. Her er der lagt vægt på god bagsædeplads og er angiveligt udviklet med en BMW 7-serie som forbillede. Inden døre er der masser af muligheder for brug af smartphone-features i bilen, hvor opkobling er nøgleordet. Rent praktisk har Fisker brugt letvægtsmaterialer som kulfiber og aluminium til karrosseriet, hvilket er med til at holde vægten nede. Prisen har været opgivet til omkring 120.000-130.000 dollars, men medier skriver om, at prisen måske snarere bliver 130.000-190.000 dollars. Til sammenligning starter den mest skrabede Tesla X fra 95.000 dollars i USA. Det vrimler frem med mange nye elbiler for tiden, eller koncepter for disse. Et tidsskrift som Elektrik stiller sig da også skeptisk over for især for brug og rækkevidden med solid state batterierne, og vil se det til den lovede tid, før de tror på det.