Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Transport. Nedlæg ikke de 17 busruter


Transport. Nedlæg ikke de 17 busruter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

17 busruter i Midt- og Østjylland skal enten skæres væk eller nedjusteres. Det mener politikere i Region Midtjylland. Men regionen er ved at tage en forkert beslutning. 

Det er stærkt bekymrende. Den regionale bustrafik er rygraden i bustrafikken, som kommunerne binder sig op på. Jeg er bekymret for de konsekvenser, det får for de borgere, der bruger det i dag, der ikke har andre alternativer. 

Når besparelserne på de 17 busruter træder i kraft, vil udgifterne blive skubbet direkte over til kommunerne.

Og de kan kan ikke undvære de udvalgte busruter, der står til at blive sløjfet eller nedjusteret.

Udfordringen er, at det jo netop er hovednetværket af bussystemet, man vil skære væk. Det er det, der kører på tværs af kommunerne mellem deres hovedbyer. Det har altså en stor værdi. Det har en betydning, og der er mange, som indretter deres hverdag efter det. Derfor er det ikke et sted at skære. 

Den samme betjening, som busruterne i dag tilbyder borgerne i området, kan ikke opretholdes, medmindre kommunen skal have penge op af lommen. 

En del af de her ruter ligger i land- og yderkommuner, som i forvejen er hårdt pressede. Derfor er det bekymrende, om man vil kunne fastholde en betjening på samme niveau, hvis kommunerne skal foretage det. 

Oplysninger fra TV2 Nyhederne viser, at mere end hver femte busafgang på de lokale ruter er forsvundet - præcis 21 procent. Til sammenligning er der kun skåret én procent på bybusserne siden kommunalreformen. 

Jeg håber, at man stadig kan sikre den kollektive trafik i landdistrikterne ved at beholde mere af den traditionelle rutekørsel i kombination med Flextrafik og andre tiltag som eksempelvis samkørsel og delebilsordninger. 

De forringede transportmuligheder på landet går ud over både unge og ældre, hvilket i værste fald kan betyde, at fraflytningen fra land til by fortsætter i årene fremover.