Bakkamera: Få øjne i nakken

Et bakkamera giver større sikkerhed for at opdage de bløde trafikanter. En skærm på otte tommer som denne, der er fabriksmonteret i en Kia Ceed, giver pænt overblik, men du skal mindst have en skærm på fem tommer. Foto: Jens Overgaard

Bakkamera: Få øjne i nakken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Selv om din bil ikke er født med bakkamera, kan du for få penge opgradere til bedre sikkerhed i hverdagen.

Der er få beslutninger, der så uigenkaldelige, som når du sætter krydser i udstyrslisten ved køb af ny bil. Men fortvivl ikke, hvis du glemmer noget. Nogle mangler kan der nemlig rettes op på. Det gælder f.eks. nyttigt sikkerhedsudstyr som bakkamera, der med tiden kan være blevet mere relevant, hvis du f.eks. har fået flere indkøbsture, og måske bakmanøvrer i ulvetimen ved den lokale discountbutik er blevet besværet med alderen, eller du simpelthen har fortrudt og bare vil have mere overblik indkørslen. Det kan også være en fordel, hvis du skal bakke med trailer.

Det er ikke tilfældigt, at bakkameraer efterhånden er blevet en naturlig del af de bedre udstyrede varianter af mange nye bilmodeller, eller kan tilkøbes fra omkring 4000-5000 kr. for modeller i mellemklassen.

Men du kan også tilkøbe et løst monteret bakkamera og tilhørende skærm for priser, der starter helt nede fra omkring 500 kr. for et sæt, plus montering. Men der er forskel på både teknik, brugervenlighed og montering. Vi guider dig her igennem junglen til det rigtige køb.

Rådfør dig med mekanikeren
Det kan være udfordrende at bygge elektronik på nyere biler. Derfor er det en god idé at vende tankerne med sagkundskaben, før du køber et sæt med bakkamera, lyder det fra Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM, hvor man oplever, at salget af bakkameraer fra FDM-shoppen især går til bilejere, der har f.eks. store campingvogne eller heste- og bådtrailere.- Det kan være svært at finde sæt, som passer helt til bilen. Derfor er det en god idé at rådføre sig med sin mekaniker og få en samlet pris, før man køber et sæt med bakkamera, siger Søren W. Rasmussen, der peger på, at kameraet ikke må dække over nummerpladen.

- Generelt er det, vi ser, ikke altid så fikst lavet, ledningerne og kamera kan ikke altid helt tilpasses bilens design. Her kan man i stedet overveje at undersøge, hvad det koster at få eftermonteret et originalt sæt med bakkamera, eller måske alternativt parkeringssensorer, siger Søren W. Rasmussen.

Her fandt vi priser på 1300-2500 kr. for et sæt parkeringssensorer plus montering.
Hvis du har et Garmin navigationsanlæg, kan du opgradere det til et bakkamera, hvis modellen passer på det. Foto: Garmin
Hvis du har et Garmin navigationsanlæg, kan du opgradere det til et bakkamera, hvis modellen passer på det. Foto: Garmin

Bedre overblik

Der er nemlig flere ting, som du skal gøre dig klart før købet, lyder det fra Henrik Fosgerau, der er indehaver af specialkamera.dk, som er en Danmarks største butikker for kameraer i alle afskygninger.

Han sælger i stor udstrækning til professionelle som vognmænd med varevogne og lastbiler samt til friluftsfolk med en stor autocamper eller heste- og bådtrailer. Men der kommer også private forbi. De har typisk det til fælles, at de gerne vil have bedre overblik i dagligdagen.

- De private, som køber, er oftest ældre mennesker eller folk, som f.eks. har problemer med at dreje hovedet. Men det kan også være folk, der har købt en så stor bil, at de finder ud af, at det vil være en god idé at få hjælp med et kamera, siger Henrik Fosgerau.

Du skal bl.a. vurdere størrelsen på skærmen, og om forbindelsen mellem skærmen skal være med ledning, trådløs analog eller trådløs digital. Som udgangspunkt skal du gå uden om sæt med ledning og sigte efter en trådløs forbindelse og så finde en skærm, som mindst er på 5 tommer, hvilket svarer til den størrelse, mange skærme fra navigationsanlæg tidligere har haft. Det er nemlig et omfattende arbejde at trække en ledning gennem bilen, mens skærmen skal være af en vis størrelse, for at du kan orientere dig.

De trådløse forbindelser fås både som analog og digital. Et digitalt signal er mere stabilt, men kamera og sender fylder også mere. Ifølge Henrik Fosgerau virker det analoge signal lige så godt. Her kan dog være risiko for, at der kommer signalforstyrrelser fra f.eks. overvågningskameraer, mens rækkevidden ikke er så lang som med de digitale kameraer, der altså har krypterede signaler.

Brug din gamle skærm
Hvis du har en indbygget skærm i bilen eller måske et navigationsanlæg fra Garmin liggende, kan begge slags skærme kobles op på et kamera. Det kan gøres helt fra 500 kr. plus montering af kamera, der altså kan ligge på en til to timer af 600-1000 kr., hvis det skal være uoriginalt. Og kan i visse tilfælde være væsentlig billigere end en originalmontering, alt efter mærke. Men et originalt kamera kan til gengæld være bedre tilpasset.Du kan i visse tilfælde også koble et kamera til dit nuværende navigationsanlæg fra f.eks. Garmin, hvis det er forberedt for dette. En sådan opkobling koster 1200 kr. hos FDM. Oveni kommer montering af kameraet.

En ny mulighed på markedet er et system, hvor du downloader en app til din smartphone, som henter signaler fra kameraet. De koster typisk fra 1700 kr. plus montering af kamera. Her skal du dog være opmærksom på, at din telefon er blokeret i manøvren og at du ikke må anvende telefon under kørslen.

Selv med nok så megen elektronik er det i sidste ende dig, som er ansvarlig. Ifølge Rådet For Sikker Trafik handler det altid om at orientere sig og bakke langsomt og i små bevægelser. Bak gerne ind på en smal parkeringsplads, så du kører ud med snuden forrest.
Her er et typisk eksempel på et bakkamera-sæt med trådløs analog forbindelse. Her er kamera og en skærm på 5 tommer til små 1.300 kr. plus montering. Foto: Specialkamera.dk
Her er et typisk eksempel på et bakkamera-sæt med trådløs analog forbindelse. Her er kamera og en skærm på 5 tommer til små 1.300 kr. plus montering. Foto: Specialkamera.dk

Skal kunne orientere sig

Nogle firmaer reklamerer også med infrarødt kamera, men for almindelige bilejere er det ikke påkrævet. Kameraerne er nemlig meget lysfølsomme og kan "se" rimeligt ved bilens baklys, lyder det fra Henrik Fosgerau. Hvis du derimod skal bruge kameraet professionelt, kan det infrarøde kamera med mere detaljeret med nattesyn være en klar fordel.

- De professionelle chauffører skal have skarpe billeder at kunne bakke præcist efter. De fleste private går først og fremmest efter en skærm, som giver dem en orientering, de kan køre sikkert ved hjælp af, siger Henrik Fosgerau.

Selve kameraet kan typisk monteres på nummerpladerammen. Det skal dog have strøm, som hentes fra baklyset. Og her kan du blive nødt til at allierede dig med dit værksted for at få lavet tingene korrekt. Især da ledningsnettet på nyere biler er meget sensibelt. I visse tilfælde kan det også være nødvendigt at bore hul i bagklappen for at trække ledningen igennem, og hvor du skal regne med at afsætte en-to arbejdstimer, hvilket typisk ligger på 600-1.000 kr. i timen til montering af ledninger på et værksted.

Det kan du få
Kamera og skærm:Er forbundet med en ledning: Fra 500 kr. Mest til varevogne.

Er forbundet trådløst med analogt signal: 500-1500 kr.

Er forbundet trådløs med digitalt signal: Fra ca. 1300 kr.

Er forbundet over nettet, hvor kameraet sender til en app på din telefon. Fra cirka 1700 kr.

Løs skærm til dit navigationsanlæg eller indbyggede skærm: fra 500 kr.

Montering af kamera til strøm ved bagklap: en-to arbejdstimer. Anslået 600-2000 kr. Men tal altid med din mekaniker før køb. Ledningsnettet skal være forberedt for det.

Gå efter en skærm på mindst 5 tommer

Bakkamera: Få øjne i nakken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce