Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Monjasa-direktør om gigantunderskud: Retssag var delvist årsagen

Anders Østergaard har kontor både i Dubai og på Strevelinsvej i Fredericia. Det meste af tiden opholder han sig på kontoret i Dubai, men er i Fredericia hver eller hver anden måned. Foto: Peter Leth-Larsen

Monjasa-direktør om gigantunderskud: Retssag var delvist årsagen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Direktør i Monjasa, Anders Østergaard, fortæller, at virksomheden i løbet af 2017 har vendt et millionunderskud i seneste regnskab til et millionoverskud på op mod 50 millioner kroner.

Regnskab: Efter konstant vækst i hele virksomhedens levetid lavede bunkervirksomheden Monjasa med hovedsæde i Fredericia sit første underskud nogensinde i 2016. Stifter og direktør Anders Østergaard kunne se tilbage på et år, hvor markedet for shipping og olie sagtnede farten, og samtidig måtte han bruge en del af sit fokus på en strafferetssag i byretten, hvor både han selv og virksomheden stod tiltalt for bedrageri. Anders Østergaard blev frifundet i byretten. Monjasa blev frifundet ved en ankesag i landsretten.

Monjasa Holding A/S landede et gigantunderskud på 173 millioner kroner.

- I 2016 bremsede markedet for shipping og olie op, ligesom der var en opbremsning i verdensmarkedet. Shippingbranchen er blandt de første til at mærke en opbremsning men også et opsving. Og så var der retssagen. Fokus er delvist fjernet fra driften til at forsvare virksomheden. Desuden er der brugt penge på advokater. En retssag koster mange penge. De kunne i stedet være brugt på udvikling i virksomheden, forklarer Anders Østergaard om baggrunden for de røde tal i regnskabet.

Monjasa-direktør efter retssag: - Vi har været gennem en enorm stresstest
En retssag koster mange penge. De kunne i stedet være brugt på udvikling i virksomheden
Direktør Anders Østergaard

Nye regler for svovlindhold på vej

Derfor glæder det ham, at det er lykkedes at vende udviklingen i løbet af 2017. Han forventer et overskud på op mod 50 millioner kroner.

- I det nuværende marked er det tilfredsstillende. Shippingmarkedet er meget udfordrende.

Han forventer da heller ikke, markedet bliver lettere at navigere i i fremtiden. Der er nye regler for svovlindhold i brændstof på vej. Det maksimale svovlindhold i dag er på 3,5 procent, og det ryger ned på 0,5 procent i 2020. Det betyder nye udfordringer, men også nye muligheder for aktørerne i shippingbranchen.

- Tung brændstof med et svovlindhold på 0,5 procent eksisterer ikke i dag. Derfor er det spændende at være med i processen omkring de nye typer brændstof, der kommer på markedet mod 2020. Der arbejdes på højtryk fra olieproducenternes side, og vi er godt positionerede til at møde fremtiden blandt andet i kraft af vores compliance systemer (efterlevelse af retningslinjer, red.), og fordi vi har olieterminaler rundt i verden med mulighed for også selv at blande de nye hybrid-produkter, forklarer han.