Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Drama: Jæger eller bytte?

Da kommunismen sortlistes i Chile i 1948, tvinges digteren Pablo Neruda (Luis Gnecco) til at gå under jorden. Foto: Camera Film

Drama: Jæger eller bytte?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Løs, sjælfuld og fyldt med liv, død og skæbnesvanger passion. Pablo Larraíns smukke film om den chilenske digter Pablo Neruda er en sanselig og utraditionelt legende biografi.

Chile i slutningen af 40'erne. Verden er splittet i kølvandet på Anden Verdenskrig, og som følge af politiske omvæltninger jages politikeren og poeten Pablo Neruda på flugt. Trodsigt vælger han at blive i hjemlandet, mens han gemmer sig hos partifæller, frekventerer natklubber og driver rundt i gaderne som en kamæleon, der drilsk lægger spor ud til kommissæren Oscar Peluchonneau, som har fået til opgave at arrestere og ydmyge denne farlige, kommunistiske agitator.

Men tingene går ikke helt, som parterne forventer. Som jagten og legen intensiveres, synes rollerne at skifte plads. Hvem er jæger og hvem er den jagede? Og rent filmisk sker der det, at fantasi og virkelighed får fællesnævner, mens vi føler, virkelighedsopfattelsen skride under os.

Fra Chile til Hollywood

På blot 10 år har chilenske Pablo Larraín skabt sig en karriere som en af landets væsentligste filmfolk. Med stærke film som "No" og "El Club" har Larraín formet fortællinger, der modigt ønsker at konfrontere den smertefulde periode omkring årtierne med militærdiktatur og samtidig leger med den chilenske selvforståelse. Sidste år blev han kortvarigt eksporteret til Hollywood for at iscenesætte den fremragende portrætfilm om Jackie Kennedy, men "Neruda", filmen om den chilenske poet og politiker Pablo Neruda, er altså formet i hjemlandet.

Lad det straks stå klart: Forventer man en traditionel biografifilm, der opremser milepæle fra Nerudas politiske liv og virke som digter, må man søge andetsteds. Fra allerførste scene kaster Larraín de traditionelle biografiske træk overbord og former i stedet en film, der i aggressiv grad dyrker de levende billeder og lyd og ophøjer krimidramaets genrespor til ren kamerapoesi. Derved fanger han lyrikkens essens og sigter dristigt efter at skabe en film, der gennem æstetisk overvældende og til tider nærmest drømmeagtige billeder beskriver både flugtens og lyrikkens tilstand og dykker ned i det filmiske og sanseligt pirrende frem for den intellektuelle og litterære oplevelse, der hører bøgernes verden til.

Vi skal desorienteres

Indledningsvis kan "Neruda" med sit overvældende persongalleri og afsnuppede introduktion til efterkrigstidens politiske konflikter og sammenstød virke kaotisk, løs og uoverskuelig. Men det er en del af legen. Vi skal desorienteres. Nærmest fysik fornemme, hvad chilenerne føler i en vanvittig tid, hvor forskellige politiske ideologier, den ene mere grusom end den anden, kæmper om at få overtaget i det kaos, der hersker efter Anden Verdenskrig.

Filmen spilles fortræffeligt af Luis Gnecco og mexicanske Gael Garciá Bernal, der er fuldstændig magnetiske i rollerne som Neruda og forfølgeren Peluchonneau. Alligevel vil jeg driste mig til at udpege cheffotograf Sergio Armstrongs kamera til den egentlige hovedperson. Hans billeder skaber en virkelighed, der synes dobbelt. Der er masser af fysisk nærvær, og alligevel synes alle billederne at befinde sig et halvt skridt inde i en drøm. Fyldt med poesi og udflydende virkelighedsfornemmelse. Konstant udstillende fortællingens konstruktion og spillet mellem jager og den jagede som et narrativt trick, der kan skifte retning når som helst.

"Neruda"

Drama, chilensk/argentinsk/amerikansk/fransk, 107 minutter, tilladt over 15 år.