Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Festival udvikler konceptet for fremtiden

Benjamin Koppel kan torsdag 31. august opleves i Byens Hus i Jelling til en duo-koncert med bassisten Thomas Fonnesbæk. Foto: Jazz i Trekanten

Festival udvikler konceptet for fremtiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jazz i Trekanten er en ung festival, der prøver at forene kræfterne om jazzmusiken i trekantområdet. Og gøre det på en måde, så der ikke går loge i koncerterne.

Musik: Jazzfestival. København har en stor, Aarhus en lidt mindre. Og i Silkeborg har de Riverboat.

Men når jazzen swinger fra den 25. august til den 3. september i trekantområdet, er det landets fjerdestørste jazzfestival, der for tredje år byder på i alt 120 koncerter, fordelt på spillesteder i hele syv kommuner. Det er den eneste festival af sin slags, hvor programmet er spredt ud over et stort geografisk område.

Og det er ikke det eneste utradtionelle ved jazzfestivalen. Spillestederne strækker sig fra de almindelige scener til bl.a.  Gram Slot, Billund Friluftscene, Grindsted Kirke og et bådeværft i Middelfart.

Det er hovedmanden bag festivalen  tilpas med. Faktisk er det gået med festivalen, som Karsten Bech håbede på, da han var med til at søsætte det, han selv kalder for en "udviklingsafdeling" for jazzklubberne i Kolding, Vejle og Fredericia - og for jazzmiljøet i området i det hele taget. Han flyttede til området for fem år siden fra København - og oplevede, at publikummet var svære at flytte med. I Vejle gik vejlenserne til jazz, men havde svært ved at køre den korte tur til nabobyernes klubber, der også bød sig til med fornuftige programmer. Og i Kolding og Fredericia var det samme historie. Man blev på hjemmebanen.

- Det er ærgerligt, at mange mennesker går glip af så meget god musik, bare fordi de ikke er klar over, at det findes så tæt på dem, siger Karsten Bech, der kan konstatere, at de to første års arrangementer har rykket ved publikums teltpæle. 

Spillestederne er begyndt at arbejde meget tættere sammen i regi af Jazz i Trekanten, der udover festivalen også er den forening, der fungerer som en fælles overbygning for de lokale arrangører. Og udvikling er der brug for.

- Jazzpublikummet gråner efterhånden, og det er vigtigt også at få unge mennesker til at gå til jazzkoncerter. Og så er vi nødt til at udvikle konceptet. For unge i dag orker ikke sidde stille to timer i mørke ved et cafebord i en mørk koncertsal, siger arrangøren.

Det har for eksempel ført til, at Jazzhouse Pitstop slår dørene op i seks dage i Kolding som et eksperimenterende spillested, der skal vise unge, at jazz ikke bare er en flok tykke seleophæftede mænd, der spiller banjo og trutter nogenlunde i takt.

- På den måde bliver det til en totalting, hvor selve stedet også bliver en oplevelse sammen med musikken, og det har vi rigtig gode erfaringer med allerede, siger Karsten Bech, der oplever, at foreninger og steder, der ikke ellers har musik på programmet, selv har henvendt sig for at høre, om festivalen kunne være interesseret i at lægge koncerter der.

Det glæder Karsten Bech, der føler, at Jazz i Trekanten dermed gør en væsentlig indsats for at forny tilgangen til jazzkoncerter - og trods festivalens unge alder er det allerede blevet bemærket af arrangører i resten af landet, der er nysgerrige for at se, hvad det er, de kan i trekantsområdet, som lokker et nyt publikum til.

Men festivalen vil gerne udfordre sit publikum. Både ved at tilbyde et ambitiøst program og ved at arrangere så mange koncerter, at ingen kan nå dem alle.

- Publikum er nødt til at vælge - og vælge fra. Det er godt, at man er nødt til at træffe nogle bevidste valg om, hvad man allerhelst vil høre, så man ikke bare lytter til det, der er, siger Karsten Bech.

I år byder festivalen blandt andre på koncerter med Benjamin Koppel, Anders Blichfeldt med Big Apple Big Band, Hans Ulrik med amerikanske Jim Beard og Monica Zetterlund Tribute med Cathrine Legardh.

Det komplette program kan ses på www.jazzitrekanten.dk