Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Forårsrullen i musikalsk fortolkning

Klokkeren fra Notre Dame har været en stor succes for Fredericia Teater, og musikteater har generelt rigtigt godt fat i publikum. Arkivfoto: Søren Malmose

Forårsrullen i musikalsk fortolkning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Publikum strømmer til musicals og teaterkoncerter, og teatersæsonen byder ikke kun på klassiske opsætninger, men også helt nye indgangsvinkler til genren. For eksempel kommer forårsrullen under musikalsk behandling.

Daloo-oo-o-n.

Selv om man ikke husker tv-reklamen fra 1996 specielt tydeligt, vækker det langtudtrukne navn på 60'ernes eksotiske spise genklang i de flestes ører.

Daloo-oo-o-n.

Det er lyden af kernefamiliens redning, da mødrene strømmede ud på arbejdsmarkedet, og navnet på yuppiernes nemme frokost i 1980'erne, men også et symbol på det moderne Danmark.

Forårsrullens historie i Danmark går tilbage til 1935, da kinesiske Sai-Chiu Van kom til Danmark og senere lærte danskerne at bruge soja, gå på kinesisk restaurant og spise dybfrosne forårsruller.

Nu sætter Odense Teater musik til forårsrullens historie i et helt nyt værk, der er på plakaten næste år.

- Forårsrullens historie har en fynsk vinkel på grund af Daloon-fabrikkerne i Nyborg, og det er en sjov historie om kulturer, der mødes. Det er en helt anden måde at lave noget på. Forestillingen er nyskrevet og tager heller ikke afsæt i kendte sange, siger Jens August Wille, teaterdirektør ved Odense Teater.

- Jeg håber, forestillingen giver et helt særligt billede af Danmark, og et billede af et integra­tionsprojekt, der lykkes rigtigt godt i en munter musikalsk forestilling, som sætter lys på det, siger han.

Idéen kan ses som et udtryk for, at den populære genre udvikler sig i disse år, hvor teatrene ikke længere kun tager ugangspunkt i et kendt værk, som man sætter op i en ny fortolkning.

 

Sangskatten remixes

Der bliver også eksperimenteret, og i Aarhus, hvor teaterdirektør Trine Holm Thomsen fortsætter traditionen med at have en teaterkoncert på plakaten om efteråret og en mere klassisk musical om foråret, er billedet det samme.

- Vi prøver at undersøge nye veje med teaterkoncerten. Tidligere har vi taget fat i solister og fortolket deres værker, men i år tager vi med "Lyden af de skuldre vi står på - sangskatten remixet af Simon Kvamm" fat i gamle højskolesange, salmer og viser, som vi synger på tværs af generationer, siger Trine Holm Thomsen, der ser forestillingen som en hyldest til fællesskabet.

- Det handler om at formidle fællesskabet og lave et udsnit af menneskeheden, så det bliver mere eksistentielt. De her sange handler jo om basale grundvilkår som naturen, livet, årshjulet, døgnets rytme, livets rytme og højtiderne, siger hun.

 

Sanseligheden trækker

Genkendelighed for ørerne er der også i Fredericia, hvor publikum med Seebach-familiens store bidrag til dansk popmusik som omdrejningspunkt bliver taget med gennem den del af de seneste 50 års danske musikhistorie.

Kigger man længere frem, har Fredericia Teater også en finger med i spillet i forhold til den musical, Jens August Wille i samarbejde med Odense Symfoniorkester er ved at udvikle. De østjyske musicaleksperter er med til at teste det foreløbige materiale, mens man vest for Lillebælt kan se frem til verdenspremieren på én af de helt store titler: "Prinsen af Egypten".

"Jeg kan ganske enkelt ikke forestille mig en titel, jeg hellere ville have fingrene i," siger teaterdirektør Søren Møller til Fredericia Teaters hjemmeside.

Kvitterer publikum som normalt, bliver rækken af musikforestillinger store trækplastre. Forklaringen kan være, at publikum godt kan lide de store, sanselige forestillinger.

- Musikforestillinger er ofte meget sanselige og kommunikerer på en anden måde end tekster, der har en handling. Jeg tror, der ligger noget i det, samtidig med at vi har formået at ramme en nutidig relevans og aktualitet, vurderer Trine Holm Thomsen.