Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Man kunne kalde ham Danmarks første designer

Dette sølvbæger, fremstillet hos Holger Kyster i Kolding, efter Bindesbølls tegning, findes i dag på Museet på Koldinghus. Foto fra bogen

Man kunne kalde ham Danmarks første designer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny bog breder Thorvald Bindesbølls omfangsrige værk ud - med bl.a. 5000 tegninger på fire år til en sølvsmed i Kolding.

Designbog: Fra de kendte rød-hvide pakhuse på havnen i Skagen over døbefonten i Viborg Domkirke, eftertragtet sølv fra Kolding og Kähler-keramík i Næstved til nogle nu forsvundne glasmosaikker i Olskers rundkirke på Bornholm.

Sådan bredte arkitekten og multimennesket Thorvald Bindesbøll frem til sin død i 1908 sit design ud over hele landet - med så mærkbare spor, at det rækker helt op til vore dage.

Mangfoldigheden i hans værk foldes nu ud i bogen "Thorvald Bindesbøll - stærk form og frit spil", som en af Danmarks førende forskere inden for design, Mirjam Gelfer-Jørgensen, står bag.

Hun noterer om Bindesbøll, at "man kunne kalde ham Danmarks første designer, for som en nutidens designer lod han sig ikke begrænse til et enkelt materiale eller et enkelt udtryk eller stil".

Den rigt illustrerede bog i coffeetable-format dokumenterer overbevisende, hvor meget Bindesbøll fra sin base i København rakte over: arkitektur, skulpturer, møbler, keramik, broderi, sølv, glas, bogbind med meget mere.

Bindesbøll var gennem sine mere end 40 år som udøvende kunstner begavet med en uudtømmelig energi. Det viser de tusindvis af bevarede tegninger i danske samlinger, og det viser hans arkitektur og kunstindustrielle arbejder, der dækker hele spektret af materialer, og som der ikke er tal på.
Mirjam Gelfer-Jørgensen i bogen

... så tegnede han på det

Det hele mestrede den travle mand i et omfang, så man bliver næsten forpustet. Som Mirjam Gelfer-Jørgensen udtrykker det: "Det var ofte sådan, at lå der et stykke papir foran ham, det være sig en konvolut, bagsiden af et brev eller en tilfældig lap papir, så tegnede han på det".

Fliden kan eksemplificeres med Bindesbølls kontakt til Kolding-sølvsmeden Holger Kyster - en kontakt, der begyndte i 1904 og dermed kom til at vare blot fire år, inden Bindesbøll døde. Alligvel ligger der i samlingerne fra Kyster på Koldinghus hen ved 5000 enkelttegninger med skitser til primært smykker!

Netop bredden af indsatsen trækker Mirjam Gelfer-Jørgensen frem som en af årsagerne til, at Bindesbøll stadig rager op "som et fyrtårn i dansk kunst". Hun peger desuden på hans tætte samarbejde med dygtige håndværkere i en tid, da industrialiseringen trængte sig frem, og hun mener, at "han frigjorde sig fra de historiske stilarter og skabte en form for ornamentik, der første 20 år senere slog igennem hos andre kunstnere".

 

Mere end keramik og smykker

Oprindeligt lagde Thorvald Bindesbøll ud som arkitekt, færdiguddannet i 1876. Bogen starter da også på dette felt, bl.a. med et par herregårde i tidens historicistiske stil.

Det dog ikke inden for arkitekturen, Bindesbøll i dag er bedst kendt. Det handler i stedet om keramik, ikke mindst krukker, og smykkerne, der med deres karakteristiske ornamenter i dag sælges til skyhøje priser.

Mirjam Gelfer-Jørgensen fremhæver dog igen og igen, at indsatsen inden for andre områder bør tælle mindst lige så højt.

Det gælder bl.a. hans møbler, der var højt værdsatte i samtiden. De blev præsenteret både nationalt og internationalt, og de skabte med deres krav til snedkerne "en af forudsætningerne for den efterfølgende tids højt priste danske møbler", står der at læse i bogen.

Alene boghåndværket ...

Et andet felt var boghåndværket - her mener Mirjam Gelfer-Jørgensen, at alene hans bidrag her "ville have placeret ham centralt i dansk kunstindustris historie".

Hun henter også broderier og stoffer frem fra glemslen. Det skal ses i lyset af, at broderi var en yndet beskæftigelse blandt det bedre borgerskabs kvinder. Her leverede Bindesbøll mønstre til puder, tæpper og meget andet - mønstre, der bl.a. blev solgt fra den brodeributik, hans søster Johanne var med til at drive.

"At dømme ud fra bevarede udkast og tegninger var det tekstile område et af Bindesbølls righoldigste," skriver Mirjam Gelfer-Jørgensen og konstaterer, at det var her, han som ung kunstner udviklede sit talent for det ornamentale.

Fællesskab med Kolding

Sølvet kom til sent - i slutningen af 1890'erne i samarbejde med først juvelerfirmaet A. Michelsen i København, fra 1904 som nævnt med Holger Kyster i Kolding.

At netop de to mødtes i et frugtbart fællesskab, skyldes, at Kyster havde en evne til at læse tegningerne og skabe smykker og bestik, der levede op til, hvad Bindesbøll ønskede.

Begge dele blev uhyre populære, så i travle perioder trak Holger Kyster på sin læremester, sølvsmeden Rasmus Jensen i Horsens.

Fredericia-virksomheden Cohr gik en anden vej. Til den ville Bindesbøll ikke levere tegninger, så Carl M. Cohr sendte en mand til Kolding for at tegne de efterspurgte brocher af, og så blev der ellers lavet kopier.

Mere biografi, tak

Alt i alt bliver "Thorvald Bindelsbøll - stærk form og frit spil" en ren guldgrube, hvis man vil tættere på den banebrydende designers kreative univers.

En enkelt anke er der dog.

Mirjam Gelfer-Jørgensen har valgt at dele indholdet op efter emner: arkitektur, møbler, broderier, sølv o.s.v. Mens den biografiske side af Bindelsbølls liv overstås på nogle få sider og en henvisning til en tidligere udgivelse.

Det ville dog have klædt bogen og gjort den brugbart komplet, om der var blevet mere plads til historien om Bindesbølls liv i lejligheden i København, som han delte med sine to søstre. Også fordi det måske kunne have bidraget til en kronologi, der kobler de mange værker sammen tidsmæssigt. Som det er nu, skal man bladre ganske meget rundt, hvis man f.eks. vil stille arkitektur og keramik op over for hinanden.

Mirjam Gelfer-Jørgensen

"Thorvald Bindesbøll - stærk form og frit spil".

377 sider, 420 kr.

Arkitektens Forlag