Vi bruger cookies!

viborg-folkeblad.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.viborg-folkeblad.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vi snacker på farten og forkæler os selv

Fru Møllers Mølleri ved Odder er en af de nye succesfulde gårdbutikker, som både favner trenden clean eating - at forbrugeren kan gennemskue produkterne - og gastro moments, hvor vi forkæler os selv med god mad og drikke. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Vi snacker på farten og forkæler os selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1)

Gastro moments er en tendens, som handler om forkælelse og nydelse, og den er ifølge Hanne Harbo båret af optimisme og det økonomiske opsving. Street food markeder som i Aarhus, Odense og Viborg er en del af denne tendens akkurat som dyrkelsen af kaffe med fokus på bryggemetoder, oprindelse og bønner. Gastro moments kan være ude, men også hjemme, hvor man nyder specialprodukter.

Paul McCartney banede vejen for plantefars

2)

Snackification er en stor tendens i øjeblikket, hvor 85 procent af de voksne spiser mellemmåltider hver dag. 30 procent af vores energi-optag kommer fra mellemmåltider, og her spiser vi også 80 procent af sukkeret. Forbruget på mellemmåltider går ifølge Hanne Harbo i retning af det sunde med smoothies og juice på rødbede og andre grøntsager. I USA har de sunde snacks overhalet de usunde. Vi er parat til at betale 45 kroner for en kop kaffe eller 12 kroner for et lille ingefær-shot, fordi vi lader os styre af følelser, når vi er på farten.

3)

Clean eating er en tendens, som handler om gennemsigtighed og renhed i fødevarer. Det gælder om at kunne gennemskue produktet og vejen fra jord til bord efter årtier med fødevareskandaler. Forbrugerne forbinder for eksempel ikke længere light-produkter med sundhed, men ønsker mindre forarbejdning og fokuserer på færre tilsætningstoffer.