Annonce
Debat

2+1 vej hører med til superligaen

Ellen Frydendal, viborg, tjele

Læserbrev: Erhvervsdirektør Henrik Hansen kommer med opsigtsvækkende udtalelser i sit indlæg i Viborg Stifts Folkeblad torsdag.

Han skriver, at journalister på avisen burde have givet det klare signal, at en Hærvejsmotorvej var det eneste rigtige for Viborg. Mener Henrik Hansen da, at det er god journalistik ikke at se en sag fra flere sider?

Det er besværligt for magthavere at have en fri presse. Diktatorer plejer da også at kræve kæft, trit og retning af journalisterne.

Annonce

Henrik Hansen skriver, at der fra forskellige sider er ”sået tvivl om”, hvad Viborg egentlig ønsker – underforstået alle borgere. Bæredygtigt Viborg, Cyklistforbundet og Danmarks Naturfredningsforening i Viborg og mange borgere ønsker ikke en Hærvejsmotorvej. Henrik Hansen vil på krigerisk vis ”kæmpe til sidste bloddråbe”. Det gjorde danskerne også i 1864 – og hvad fik vi ud af det?


Det er besværligt for magthavere at have en fri presse. Diktatorer plejer da også at kræve kæft, trit og retning af journalisterne.


I sit sort/hvide syn på fremtiden uden en motorvej, kan Henrik Hansen tydeligvis ikke anbefale virksomheder at blive i Viborg. Imidlertid må en lastbil, der skal fra Vejle til Viborg køre 80 km/timen, hvad enten det er på en længere motorvej eller en direkte ved 2+1 vej ad A13. Chaufføren kommer altså hurtigere frem på en udvidet A13.

Hvorfor skulle Viborg med en 2+1 vej ikke være en attraktiv by for en erhvervsvirksomheds godstransport?

Sammen med Claus Christensen, som er medejer af en koncern, der bl.a. beskæftiger sig med biler, mener Henrik Hansen, at man kan bygge en bæredygtig motorvej. Det er det reneste sludder. En motorvej bliver aldrig bæredygtig.

Materialeforbruget er enormt. Sand og grus er en mangelvare, og transporten af de store mængder udleder formidable mængder CO2. Cement er det endnu værre med. Der skal transporteres i stor skala, og tilmed er den CO2-dyr at producere.

Uanset hvilken type energirigtig bil, der kører på motorvejene, så vil de altid have dæk, der i høj fart støjer og giver mikroplastforurening i deres møde med asfalten. Ganske vist er der forsøg med asfalt, der skulle reducere dårligdommene, men der er ikke fundet langtidsholdbare resultater.

Så kære Henrik Hansen, stop nu klynkeriet og se de positive ting i en 2+1 vej. Den kan komme hurtigt, er langt billigere og ødelægger ikke landskabet i samme grad som en helt ny motorvej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Viborg HK-målvogter kåret til årets talent - Vandt en jordskredssejr

Annonce