Annonce
Danmark

Analyse: End ikke Anders Eldrup kan løse elbil-problemet

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce

Et nyt system for bilafgifter ligger ikke lige til højrebenet, selv hvis regeringen læser Anders Eldrups 246 sider lange kommissionsrapport fra start til slut.

Man finder næppe en tungere profil end netop den gamle Dong-topchef Anders Eldrup, der også har en lang karriere som departementschef i Finansministeriet bag sig, til at rådgive regeringen om en metode til at beskatte biler, så danskerne for alvor begynder at købe elbiler.

Alligevel har det været umuligt for ham og resten af hans kommission at skære igennem, skabe grøn omstilling og erstatte bilparken med elbiler uden at efterlade en regning til den enkelte borger, statskassen eller begge dele.

Det hjælper ikke, at vi er kommet alt for sent i gang. Det er svært at nå et mål om en million elbiler i 2030, når vi ved, at en gennemsnitsbil lever i 15 år. Tænk hvis vi var begyndt for 10-15 år siden, som Eldrup udtrykker det.

Dertil kommer, at det oplagte værktøj i værktøjskassen - et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler - ikke er lovligt inden for EU. Det ville faktisk være en del nemmere, hvis EU stillede sig i spidsen for udfasning af brændstofbiler. Men det er svært at se for sig med de enorme interesser og antallet af arbejdspladser, der findes i den europæiske bilindustri.

Derfor står politikerne tilbage med fire forskellige løsningsmodeller, som Eldrup-kommissionen har lagt frem, selvom ingen af dem løser udfordringen.

Skal man nå en million elbiler i 2030, koster det en milliardregning til statskassen og et ekstra smæk til de bilister, der holder fast i deres brændstofbil. Det får hurtigt en social slagside, fordi det rammer de mennesker, der ikke skifter bil hvert tredje år. Det er mennesker, der måske bor i landkommunerne og har brug for to biler pr. husstand for at nå frem til job, skole og daginstitutioner.

Det er også af hensyn til dem, at Anders Eldrup ikke foreslår en komplet omlægning af registreringsafgiften. Bilbranchen har i årevis plaget for at komme væk fra afgifter, der beregnes ud fra bilens værdi. Det har ført til, at bilisterne straffes med en kæmperegning, hvis de vælger biler med den nyeste miljøteknologi og sikkerhed.

Branchen ser hellere en teknisk model, hvor afgiften beregnes ud fra helt nøgterne data som f.eks. CO2-udledning, men så hænger Eldrups regnestykke ikke sammen. Enten vil staten mangle indtægter, eller også vil de mindre biler, som store vælgergruppe er henvist til, blive for dyre.

Der er meget at forhandle om, og opgavens omfang understreges af, at bilparken i disse år er konstant voksende med benzin- og dieselbiler som de absolutte favoritter.

Hvis det ikke lykkes at få danskerne til at køre i elbiler, så skal løsningen findes et andet sted. Regeringen er bundet af sin klimalov og skal levere en 70 procent reduktion af drivhusgasser inden 2030. Hvis bilparken ikke bidrager, bliver det ekstra hårdt at være landbrug, industri, lastbilvognmand eller flyselskab.


Der er meget at forhandle om, og opgavens omfang understreges af, at bilparken i disse år er konstant voksende med benzin- og dieselbiler som de absolutte favoritter

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

VFF sætter sig tungt på førstepladsen - slår Silkeborg i topopgør

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce