Annonce
Erhverv

Analyse: Ny topchef erkender B&O’s krise

Kristian Teär er ny topchef i Bang & Olufsen og ser et behov for fundamentale forandringer i koncernen, fortæller han. Foto: Johan Gadegaard
Annonce

Lige inden årets udgang nåede Bang & Olufsen tirsdag aften at levere den fjerde nedjustering på et år. Rutinemæssigt gav det smæk, da fondsbørsen åbnede for handel med B&O-aktier.

Nedjusteringen af lydikonets økonomiske resultater var signeret af den nye topchef, svenske Kristian Teär, der tiltrådte så sent som i oktober.

Han kom med en baggrund fra salg og marketing i globale elektronikgiganter som Logitech og Blackberry, og nu har han brugt et par måneder på at forstå B&O’s problemer.

Onsdag morgen delte han sin analyse på en telefonkonference for analytikere, og han lagde ikke skjul på, at B&O befinder sig en i krise. En kommerciel krise, forklarede han. Produkterne fejler nemlig ikke noget, men salget ud af forhandlernes butikker er langt fra godt nok.

Han uddybede, at hans opgave er en turnaround. Et udtryk for, at alting er i spil, og at bestyrelsen har givet ham mandat til at træffe vidtrækkende beslutninger for Struer-virksomhedens fremtid.

Det kan undre, at det er nødvendigt med en turnaround. Det var lige præcis den opgave, som Kristian Teärs forgænger, Henrik Clausen, har brugt de seneste år på at løse. Alligevel konstaterede Kristian Teär, at der er meget, der skal gøres.

- I for lang tid har man hos B&O forventet, at mærket var fantastisk nok og produkterne stærke nok til praktisk talt at sælge sig selv, men det er ikke nok at have fantastiske produkter, sagde topchefen til aktieanalytikere og investorer, der lyttede med på linjen.

Han vil derfor endnu tættere på kunderne, og det lyder som en sang, vi har hørt før. Han tilføjede, at der er brug for en ”fundamental ændring af salgs- og marketingsindsatsen”, men de præcise håndtag, der skal drejes på, vil han først fortælle om til foråret.

Den 3. april holder Bang & Olufsen en kapitalmarkedsdag, hvor alverdens analytikere, investorer og erhvervsjournalister skal præsenteres for en ny treårsplan, der skal redde B&O.

Det er en meget langsigtet tidshorisont for en virksomhed, der lige nu oplever et drastisk fald i omsætningen og befinder sig i en tillidskrise med sine ejere.

Iagttagere har længe talt om, at B&O er for lille til at være et selvstændigt, globalt luksusmærke, og at virksomheden vil være en lækkerbisken for en kæmpe som Samsung eller LG, der godt kunne favne et premium-produkt i sortimentet.

Alligevel er dette opkøb ikke sket. Bestyrelsen, med den tidligere Danske Bank-bestyrelsesformand Ole Andersen i spidsen, må kunne se noget, som omverdenen ikke kan se.

Og vi må først høre om det til april.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Annonce