Annonce
Debat

Argumenterne holder i kø for midtjysk motorvej

Læserbrev: Der snakkes i disse år rigtig meget om at skabe et Danmark i balance, og der flyttes lidt statslige arbejdspladser ud i landet, ligesom der via landdistriktsmidler dryppes lidt bidrag rundt til de mere tyndt befolkede områder. Det er jo sådan set gode initiativer, men det er alt for lidt til at skabe et Danmark i balance.

Her i starten af året sendte Hærvejskomitéen en pjece ud under overskriften, Vækst og velfærd  betales af vores virksomheder – giv dem luft til at leve. Det er et rigtig godt initiativ, vi i DI Silkeborg-Viborg gerne bakker op om. For som der også bliver slået fast i pjecen: De saglige argumenter holder i kø.

For jo mere biler holder i kø og ikke kommer frem ad eksempelvis hovedvej 26 og 52, jo mere CO2 bliver der unødigt udledt. Fremkommelighed med en motorvej er på den måde mere klimavenligt.

Gennem længere tid har vi set en centralisering af Danmark, hvor skoler er lukket, sygehuse er samlet i supersygehuse, og politistationer er rykket længere væk fra de mindre byer. Centraliseringen er strømmet ind over landet de seneste ti år og har efterladt nogle lokale områder mere sårbare end andre.


Set fra et Viborg-perspektiv handler det om, at vi i vores område får nogle af de samme betingelser som i resten af landet. Der skal ikke være væsentligt dårligere rammevilkår for at drive virksomhed i Viborg end i Silkeborg, Herning, Aalborg eller Aarhus.


Set fra et Viborg-perspektiv handler det om, at vi i vores område får nogle af de samme betingelser som i resten af landet. Der skal ikke være væsentligt dårligere rammevilkår for at drive virksomhed i Viborg end i Silkeborg, Herning, Aalborg eller Aarhus.

Vi har tilkæmpet os nogle uddannelser til Viborg - som en maskinmester-uddannelse og en software-ingeniør uddannelse. Det har været takket være en dedikeret indsats fra lokalpolitikere og erhvervsfolk. Og vi har selv finansieret en stor del af omkostningerne via private investorer, men ikke fra Folketinget.

Når det så kommer til infrastruktur, så er det vanskeligere, for det kan vi ikke etablere for egne midler og med eget initiativ. Her er vi afhængige af, at Folketinget er enige i, at også Viborg skal have nogle tålelige rammevilkår for erhvervslivet. Det er vi tydeligvis ikke lykkedes med, da der ikke er lavet betydelige infrastruktur-investeringer i Viborg området i mange årtier.

Og hvorfor er det vigtigt med eksport, vækst og beskæftigelse for vores virksomheder? Der kan jeg henvise til, at vi i DI for bare små to år siden lavede en undersøgelse af, hvor meget virksomhederne og deres medarbejdere i hver kommune bidrager med gennem skatter og afgifter til velfærden. Og det er ikke småbeløb. Alene for Viborg Kommunes vedkommende beløb det sig til samlet godt 6,8 mia. kr. - blot på ét år.

Så lad os derfor samle alle gode kræfter og slå et slag for at få motorvejen på tegnebrættet. For vi har masser af gode argumenter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Ungdomspræst og afgået Mercantec-direktør vil i byrådet: Parti præsenterer nye kandidater - igen

Annonce