Annonce
Viborg

Bag historien: Den vigtige rolle på sidelinjen, når midtbyens fremtid skal afgøres

Hvad er realiteterne egentlig for Viborgs handelsliv i gågaden? Det har journalist og redaktør for ugeavisen Viborg Nyt, Thomas Mark, forsøgte at afdække over de seneste uger. Foto: Morten Pedersen
Man skal tage højde for mere end bare gode historier og høje web-tal, når detailhandlen skal dækkes journalistik. Som medie har vi et ansvar for at fokusere, vinkle og informere, så læserne får et nuanceret billede. Også for bymidtens skyld.

Viborg: Den 3. oktober skrev Lisbeth Pedersen, ejer af tøjbutikken Garbitch, på Facebook:

- Alle eventyr slutter, og jeg har besluttet, at slutningen skal skrives nu (…) Garbitch har sidste åbningsdag 31-12-2019.

I 16 år har Garbitch haft butik på hjørnet af Nytorv, men nu er det altså snart slut. Isoleret en ”god” (og for mange rigtig trist) historie set med journalistiske briller, da masser af mennesker går op i detailbranchen. Og i mange år har det været sådan, at når en butik lukkede, så kom der en ny.

Men set i det større perspektiv er historien ikke helt så god. For Garbitch er den fjerde butik i Vestergade, som lukker inden for ganske få måneder. Og selvom de andre tre butikker - Søstrene Grene, Matas og Metropol Ure & Smykker - bare er flyttet fra Vestergade til andre lokationer i bymidten, så har det alligevel givet genlyd: Er vi ude i en regulær butiksflugt fra Vestergade?

Det fik borgmester Ulrik Wilbek til tasterne med en opfordring til, at vi tænker over, hvad vi vil med vores midtby. Borgmesteren adresserede både butiksejere, udlejere, politikere og kunder.

I samme sætning kunne man også nævne de lokale medier. Vi står måske nok på sidelinjen uden reel beslutningskraft, men jeg tillader mig at tro, at vi spiller en væsentlig rolle for handelslivet i midtbyen, præcis som det spiller en væsentlig rolle for os som lokalt mediehus.

Jeg tror også på, at måden, hvorpå vi skriver om bymidten, har betydning. Med hvilken vinkel tilgår vi historierne, hvem får taletid - og hvordan vi præsenterer det i avis og på nettet.

For mig har det været vigtigt at tilgå emnet nuanceret. Du vil ikke finde en ”katastrofe for midtbyen”-overskrift hos mig, for selvom mange butikker er lukket eller flytter, så er billedet netop mere nuanceret.

Det er måske en tendens, at fire butikker rykker fra Vestergade, og det skriver vi naturligvis om. Men vi skal som medie ikke male et sort billede af gågadens fremtid. Som iagttager fra sidelinjen tror jeg dog heller ikke, at fremtiden er mørkere, end vi gør den til. Vi kan alle sammen gøre noget for at skubbe i den rigtig retning.

Som lokalt mediehus skubber vi i den rigtige retning, ved at bringe holdninger og perspektiver til torvs - ikke mindst så vi også gør opmærksom på, at der er et problem. Dermed giver vi netop også butiksejere, udlejere, politikere og kunder mulighed for at læse om og forholde sig til de problematikker, der er.

Derfor har vi i de sidste mange uger sat spørgsmålstegn ved, om "Jul i Viborg" er i fare, om Vestergade er lukningstruet, om der er parkeringspladser nok - og i næste uge ser vi på butikkernes husleje.

Jeg håber, at læserne sidder tilbage med lidt mere viden, end før de åbnede avisen eller klikkede ind på avisens hjemmeside. Og jeg håber, at læseren vil tænke over, hvad han eller hun selv kan gøre for at støtte midtbyen. Vores smukke gågade er byens hjerte og sjæl, og hovedparten af os træffer et valg, hver gang vi har dankortet i hånden.

Står vi i en butik, eller sidder vi bag en skærm?

Annonce
Thomas Mark, redaktør Viborg Nyt.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce