Bjerringbro

Batteri-forsker modtager Grundfosprisen 2020

Lektor Dorthe Bomholdt Ravnsbæk, Syddansk Universitet modtog torsdag Grundfosprisen, der blev overrakt af Jens Maaløe, der er bestyrelsesformand i Poul Due Jensens Fond samt formand for Grundfospris-komiteen.
Prisen, der også består af 750.000 kroner, skal, ifølge forskeren, bruges på nyt instrument til studier af materialers atomare struktur.
Annonce

Bjerringbro: Lektor Dorthe Bomholdt Ravnsbæk modtog torsdag Grundfosprisen 2020 som en anerkendelse for hendes forskning inden for nanomaterialer, især lithium-batterier. Lithium-batterier findes overalt fra mobiltelefoner til elbiler, og de er en afgørende komponent i den grønne omstilling.

- Dorthe Bomholdt Ravnsbæks forskning anvender særdeles avancerede eksperimentelle analysemetoder uden nogensinde at tabe det overordnede mål om forbedret energilagring af syne. Hendes brede kontaktnet sikrer desuden hurtig formidling, også industrielt, af de opnåede resultater, og hendes forskning er derfor et fornemt eksempel på nytteinspireret grundforskning, udtaler Jens Maaløe, Bestyrelsesformand i Poul Due Jensens Fond.

Grundfosprisens bedømmelsesudvalg har særligt lagt vægt på Dorthe Bomholdt Ravnsbæks bidrag i relation til en markant forlængelse af lithium-batteriers levetid ved kemisk modifikation af katoden, så volumenændringer under op- og afladning reduceres. Disse resultater er bragt til industrien til anvendelse.

Desuden har man også lagt vægt på, at Dorthe Bomholdt Ravnsbæk har arbejdet med udvikling af udstyr til udforskning af de elektrokemiske processer under op- og afladning på atomart niveau ved anvendelse af synkrotronstråling, samt anvendelse af dette udstyr til detaljerede analyser af processerne. Dette udstyr er ligeledes bragt i anvendelse i industrien.

750.000 til fri forskning

Med prisen følger 750.000 kroner, som prisvinderen frit kan disponere over i sin videre forskning.

Dorthe Bomholdt Ravnsbæk, forsker

- Jeg er meget stolt og beæret over at modtage Grundfosprisen. Det er en fornem anerkendelse af min og mit teams arbejde, og det betyder rigtig meget for mig både personligt og professionelt, siger en glad Dorthe Bomholdt Ravnsbæk.

Adspurgt hvad pengene, der følger med prisen, skal bruges til, svarer hun:

- Jeg er ved at købe et nyt instrument til studier af materialers atomare struktur. Med pengene, der følger med prisen, har jeg råd til den store udstyrspakke til instrumentet. Så jeg får et fantastisk instrument i mit laboratorium. De penge, der er til overs, skal bruges på de uforudsete udgifter, der opstår når forskningen tager en uventet drejning, og som er svære at finde plads til i fastlagte forskningsbudgetter.

Siden 2018 har Grundfosprisen været målrettet unge forskere gennem temaet “The Stars of Tomorrow”. Dorthe Bomholdt Ravnsbæk er således den tredje unge forsker, som modtager prisen.

Forsiden netop nu