Annonce
Biler

Bedre sommerdæk til høje og hurtige biler

De store dækstørrelser findes især på SUV’erne og de lidt hurtigere biler, og de er blevet markant bedre i forhold til i fjor, viser stor test af sommerdæk. Foto: FDM/ ADAC
Årets høst af sommerdæk på 17 tommer og 18 tommer til SUV’er og de lidt hurtigere biler viser gode takter i stor test.

Dæk til de populære SUV’er er blevet endnu bedre. Der er nemlig kommet væsentligt bedre vejgreb blandt de mange nye dæk på markedet. Det viser forårets omfattende test af 17 tommer sommerdæk til de godt sælgende SUV-modeller. Men også de højt ydende performancedæk på 18 tommer er blevet markant bedre.

De høje biler har længe toppet salgslisterne, og det afspejler sig også i sommerdæk-testen, som bl.a. FDM og tyske ADAC står bag, og hvor der i år er fokus på 17 tommer dæk i dimensionerne 235/55 og 18 tommer dæk i dimensionerne 225/40.

Især resultaterne for 17 tommer dæk er interessante set med danske øjne. Af de 12 testede dæk klarer de fire sig godt, mens syv lander i midterfeltet med ”tilfredsstillende”. Et enkelt dæk falder igennem og dumper.

Annonce

Om testen

Den store test af sommerdæk omfatter størrelserne 235/55/17 og 225/40/18. Her er de første W/Y mærket (270km/t-300 km/t), mens de sidste er Y-mærket (300 km/t.)

Generelt har dækkene over en kam en bedre evne til at bremse på våd vej end de dæk, der blev testet i fjor.

På 18 tommer performance-fronten er det dæk fra Continental og Michelin, men også Goodyear og Maxxis, der ligger i front. I 17 tommer SUV-afdelingen er det dæk fra Michelin, Bridgestone, Maxxis og Pirelli, der klarer sig bedst.

Både tør og våd vej

Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM, er samlet set tilfreds.

- Trenden med store dæk har også ramt de populære SUV’er, og det er forklaringen på, at vi har valgt at teste dæk i denne størrelse. Overordnet klarer dækkene sig godt med gode bremseegenskaber på både tør og, nok så vigtigt, våd vej, siger Søren W. Rasmussen, som peger på, at der er sket fremskridt over hele linjen.

- Mere væsentligt viste testen, at stort set alle 12 dæk klarer sig bedre på næsten alle parametre end de dæk, vi testede sidste år til varevogne og minibusser. Dem passer 17 tommer-dækkene også til. Selv slidstyrken er næsten lige så god. Derfor er de et både bedre og mere sikkert alternativ til de store kassebiler, siger han.

Mere allround

De store 18 tommer dæk, som også er med i testen, er blevet en populær størrelse på de danske veje.

Det er dæk, som appellerer til mere sportslige køreegenskaber. Dækkene kaldes for UHP-dæk, hvor forkortelsen står for ”Ultra High Performance”. Det er dæk, der typisk er standard på biler som BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-Klasse og VW Golf GTI.

- Det er en dækstørrelse, hvor producenterne virkelig har formået at oppe sig. Hvor dækket her tidligere næsten udelukkende var kendetegnet ved gode egenskaber på tør vej, viser testen, at det nu er lykkedes for producenterne at forbedre egenskaberne generelt. Det betyder, at disse dæk nu også klarer sig godt på våd vej, samtidig med at de har fået en bedre slidstyrke og lav rullemodstand, siger Søren W. Rasmussen.

Også blandt de 16 testede dæk på 18 tommer dumper et enkelt dæk, mens 11 får bedømmelsen ”tilfredsstillende” og fire udmærkelsen ”god”. Hvis man læser resultaterne tæt, er der dog stadig klar forskel på dækkene. Derfor anbefaler FDM, at man ser sig godt for, så man finder det dæk, der har de egenskaber, der passer én bedst. Hele testen kan læses i det seneste nummer af FDM’s blad, Motor.

Der er et stort marked for performance-dæk på 18 tommer, som er standard på en række hurtige biler. Foto: FDM/ADAC
Markedet for de høje biler, som typisk kører på brede 17 tommer hjul, boomer. Derfor er denne dækstørrelse testet indgående. Foto: FDM/ADAC
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Myndigheder advarede mod lungekræftskanning: Sygehuse fortsatte alligevel med forkert kræftskanning i et år

Annonce