Annonce
Biler

Blåt urinstof i tanken øger miljøvenligheden, men kræver opmærksomhed

Der er stor forskel på literprisen for Adblue, der kan svinge med over 10 kr. pr. liter. Tankstationer og række byggemarkeder og tilbehørsbutikker sælger additivet. Foto: Jens Overgaard
Fortsat flere dieselbiler skal bruge mere af tilsætningen Adblue for at leve op til de skærpede miljøkrav. Men der er forskel på literpriserne, og du skal behandle urin-midlet med respekt.

To studser ved tankdækslet er blevet standard på mange dieselbiler. De skærpede miljøkrav betyder nemlig, at dieselmotorernes rensesystemer skal have tilsætningsstoffet Adblue for at kunne rense udstødning mest effektivt for de farlige NOx-kvælstofilter. Så der er nu et rør til både dieselolie og Adblue.

Det betyder, at titusindvis af bilejere jævnligt skal fylde det blå additiv, som er en ammoniak-baseret væske, på bilen. Det er umiddelbart enkelt, og så alligevel ikke. For der er flere ting, som du skal være opmærksom på. Der er ikke alene væsentlige prisforskelle, væsken skal også håndteres rigtigt, og så kan det blive en dyr fornøjelse, hvis du tager fejl af studserne og kommer til at hælde Adblue i dieseltanken.

Hvor meget Adblue, du forbruger, afhænger af bilmærke og måden, du kører på. Hos VW er forbruget på 0,8-1,0 liter Adblue pr. 1000 kilometer. Her kommer der en advarsel 3000 kilometer før, Adblue-tanken er tom.

- Som tommelfingerregel er forbruget af Adblue omkring en procent af brændstofforbruget, men det afhænger af kørestilen, siger Kenneth Pedersen, der er teknisk chef hos den danske VW-importør.

Han peger også på, at der kan være forskel på specifikationerne af Adblue-additivet, selv om det lever op til de overordnede standarder. Derfor skal det have en såkaldt Adblue ISO 222241-1 certificering. Som udgangspunkt skal Adblue indeholde 32,5 procent urea, mens resten er demineraliseret vand. Frysepunktet ligger omkring en halv snes minusgrader.

- Ligesom når man køber brændstof hos billige eller dyre selskaber, kan der være forskel på dette, selv om det lever op til de overordnede krav, siger Kenneth Pedersen.

Om Adblue

Adblue hjælper motoren til at fjerne de farlige NOx-kvælstofilter. Det er nødvendigt for, at bilproducenterne kan leve op til de stadig skrappere miljøkrav. Adblue sprøjtes ind i en såkaldt SCR-katalysator, hvor det omdanner de farlige kvælstofilter (NOx) til vanddamp og ufarligt kvælstof, mens de skadelige partikler fjernes af et partikelfilter.

Adblue indeholder 32,5 procent kunstigt urinstof/ammoniak og demineraliseret vand. Det fryser ved en halv snes minusgrader. Det er ufarligt, men ammoniakken kan i større mængder forurene vandmiljøet. Ligesom bilens metaloverflader kan tage skade.

Bilen advarer, når Adblue-tanken er ved at være tom. Hvis det sker, kan motoren ikke starte. Her skal den typisk åbnes på værkstedet. Hvis du kommer til at hælde Adblue i dieseltanken eller for eksempel sprinklervæske i Adblue-tanken, så undgå at dreje tændingsnøglen.

Hav altid en liter med i bagagerummet. Men vær opmærksom, hvis du er på steder med frostgrader under minus 10, hvor væsken kan krystallisere og sprænge emballagen.

Forbruget svinger fra mærke til mærke. Nogle mærker bruger 1 liter pr. 1000 kilometer.Det koster AdbluePå tankstationer ligger literprisen for Adblue typisk på omkring seks kroner i standerne. Det er dog endnu få stationer, som har additivet i standerne. I emballage er der flere muligheder. Her svinger priserne fra syv kroner til over 40 kroner pr. liter. Tjek for gode tilbud i byggemarkeder og tilbehørsbutikker. Adblue er dyrest i enliters dunke.

Ikke lige effektivt

Kenneth Pedersen peger på, at det ikke skader motoren, hvis kvaliteten er for ringe. Men at rensesystemet måske ikke virker så effektivt, og derfor kan forbruget af Adblue blive større for at opnå samme effekt. Adblue-tanken hos VW rummer typisk omkring 15 liter, så hvis du ikke har et kørselsmønster, der passer med, at tanken fyldes op ved service, skal du selv efterfylde.

Hos Peugeot kan man påfylde Adblue ved en studs i siden af bilen eller i bagagerummet, alt efter model, hvor der for eksempel er plads til 17 liter i en Peugeot 208. Her kommer der en advarsel 2700 kilometer, før Adbluetanken er tom. Peugeot kan ikke sætte et specifikt tal på forbruget, lyder det fra Hanne Sørensen, der pressechef hos Peugeot.

Men det kan under visse forhold ligge på niveau med VW, altså omkring en liter pr. 1000 kilometer.

- Man kan ikke sætte et fast interval på, da det er NOx-sensoren i udstødningsrøret, som kan måle, hvornår det er tid til påfyldning. Og dette er helt og holdent afhængigt af kørselsmønster, det vil sige, om man kører mest bykørsel eller landevejskørsel, siger Hanne Sørensen og fortsætter:

- Det vigtigste råd er, at man skal følge anvisningen på displayet, når ikonet for påfyldning lyser. Det er surt at løbe tør, så bilen ikke kan starte mere - og man skal huske på, at Adblue jo bidrager positivt til reducering af skadelige stoffer, så det er en miljømæssig foranstaltning, der sikrer, at man altid kører så ”rent” som muligt.

Vær opmærksom

Peugeot-importøren anbefaler altid som minimum at påfylde 5-10 liter. Hvis man overfylder, er der risiko for frostsprængning, da væsken kan krystallisere. Hos VW skal bilen efter påfyldning stå med tænding i 30 sekunder, uden at du starter motoren, for at systemet registrer den nye mængde. Og hvis du overfylder, kommer der en fejlmelding.

Peugeot-forhandlerne har deres egen tank, hvor der påfyldes. Vi tjekkende ved et par jyske Peugeot-forhandlere, hvor priserne lå fra omkring en lille snes kroner pr. liter. Det er umiddelbart billigst - og nemmest - at tanke direkte fra en stander på tankstationen. Det er dog kun muligt ganske få steder.

Således findes der kun Adblue-standere til personbiler på en håndfuld Shell-stationer og omkring en halv snes Q8-stationer, mens få Cirkel K-stationer også har muligheden. Det er typisk til 6-7 kroner pr. liter. Dunke findes mange steder, også hos byggemarkeder som Jem og Fix og tilbehørskæder som T. Hansen. Det er dyrest for enliters dunke, hvor vi fandt priser, der svarerede til en literpris fra 20 kroner til 44 kroner hos henholdsvis FDM og en VW-forhandler.

Et overblik på en halv snes forskellige kæder viste, at dunke på fem liter lå mellem 70 og 90 kroner, hvilket svarer til en literpris på 14-18 kroner, 10-liters dunke på 70-150 kroner, som er en literpris på 7-15 kroner pr. liter og 20-liters dunke på 180-200 kroner, hvilket svarer til 9-10 kroner pr. liter. Så det er ikke altid billigt at købe stort.

Adblue består af 32 procent urinstof og demineraliseret vand. Den har et frysepunkt på omkring en halv snes minusgrader. Foto: Jens Overgaard

Pas på fejltankning

FDM mener ikke umiddelbart, at der er forskel på de forskellige fabrikater af Adblue-produkter.

- Vi har ikke noget, som viser, at der skulle være forskel. Så man kan bare tanke, hvor det er nemmest for en, for eksempel på tankstationen, når man alligevel tanker brændstof, siger Lone Otte, der er chef for FDM’s tekniske rådgivning.

Hvis bilen løber tør for Adblue, kan den ikke køre længere og skal nulstilles på værkstedet for at kunne køre videre. Derfor anbefaler Lone Otto at have en liter med i bagagerummet, så man altid kan komme videre.

Du skal dog være opmærksom, hvis du har en flaske med Adblue i bagagerummet på skiferien. I og med at frysepunktet er omkring minus 10 grader, kan de krystallisere her og i værste fald sprænge dunken. Så tag den indendørs.

Lone Otto fraråder også at bruge for store dunke til påfyldning, hvis der ikke er en tragt, og være opmærksom på spild.

- Det kan være svært at ramme studsen med en stor dunk. Og selv om det kun er en svagt basisk opløsning, kan det på sigt give rust, hvis lakken ofte udsættes for Adblue, siger Lone Otto.

Det er værre, hvis du tanker forkert. FDM har fået en del henvendelser fra bilejere, der er kommet til at hælde Adblue i dieseltanken eller sprinklervæske i Adblue-tanken.

- Ligesom hvis man kommer til at hælde benzin i en dieseltank eller diesel i en benzintank, gælder det om ikke at dreje nøglen, siger Lone Otto.

Ellers skal hele systemet nemlig renses, og det er en dyr omgang. Ved at undgå at starte motoren, kan skaden begrænses.

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Lystfiskere ser gerne flere havørne

Mest læste

Viborg FF For abonnenter

Chancen kan komme - før man venter den: Emil Scheel nåede knap at varme op, før han skulle på banen

Annonce