Annonce
Danmark

Dødscontaineren fra Belgien

En ganske almindelig lastbil med en ganske almindelig kølecontainer. Men bag i denne container ligger der 39 døde mennesker. 38 voksne og en teenager. Her køres lastbilen til et andet sted i industriområdet Grays, så den ikke kan ses af offentligheden. Foto: Ben Stansall/Ritzau Scanpix
Politiet i flere lande efterforsker tragedien med 39 lig, der blev fundet øst for London i en kølecontainer. Der er spor til både Bulgarien, Irland og Belgien.

Storbritannien: Sættevognen med kølecontaineren kom til havnen i Tilbury Docks i Storbritannien fra Zeebrugge i Belgien klokken 01.30 dansk tid.

Containeren kom til Zeebrugge dagen før og var forseglet. Klokken 02.05 hentede en lastbil sættevognen i Purfleet nær Tilbury Docks og kørte til industriområdet Grays ved Essex omkring 30 kilometer øst for London, Storbritanniens hovedstad. Scania-lastbilen var fire dage tidligere kommet til Holyhead i Wales fra Dublin. Omkring klokken 02.40 blev politiet alarmeret og fik at vide, at kølecontaineren var fyldt med lig. Dette skete natten til onsdag, og nu er politiet i flere lande i gang med at opklare det, der ligner et af de største massedrab i Storbritanniens historie.

Annonce

Fem korte om menneskesmuglere og lastbiler i Storbritannien

1. Ved grænsen mellem Calais i Frankrig og Dover i England har migranter - støttet af smuglernetværk - i årevis forsøgt at komme illegalt med over grænsen på lastvognstog.
2. Shaun Sawyer, talsmand for britisk politi i spørgsmål om menneskesmugling, siger, at tusindvis af mennesker hvert år prøver at komme illegalt til Storbritannien.
3. Det lykkes at finde mange af de illegale migranter, men menneskesmuglere regner ifølge talsmanden Storbritannien for et let mål.
- Vi kan ikke forvandle Det Forenede Kongerige til et fort. Vi må acceptere, at vi har grænser, der er gennemtrængelige, siger han.
4. Politiet arbejder ud fra den antagelse, at de 39 kinesere, der er fundet døde i en kølecontainer, er ofre for menneskesmuglere.
5. I år 2000 fandt myndighederne 58 omkomne kinesere i en lastbil med tomater i Dover.
Kilde: Reuters

Måske frosset ihjel

Der lå 39 døde mennesker i kølecontainere. 38 voksne og en teenager. 31 mænd, otte kvinder. Alle kinesere, siger politiet, men så tynder det også ud i konkrete informationer. Den 25-årige lastbilchauffør er blevet anholdt og mistænkes for drab. Avisen Daily Telegraph skriver, at det muligvis var den unge nordirske chauffør, der slog alarm. Daily Telegraph citerer kilder tæt på efterforskningen for at sige, at "det er meget usandsynligt", at chaufføren kendte til det, der ligner menneskesmugling, som går galt. I containeren kan temperaturen nå ned på minus 25 grader, og det antages ifølge avisen, at kineserne er frosset ihjel.

Kriminelle forbindelser

Britiske medier har noteret, at lastbilen er indregistreret i Bulgarien. The Guardian skriver, at der på ruden er påklistret et mærke med ordene: "Irland, den ultimative drøm". Netop Bulgarien og Irland har koblinger ved siden af loven. Bulgariens regering afviser, at Bulgarien er indblandet i tragedien. Lastbilen har ikke været i landet siden 2017, siger Bulgariens udenrigsministerium ifølge Daily Telegraph. Men avisen skriver, at lastbilen blev indregistreret i byen Varna. Der menes at være forbindelser mellem kriminelle i Varna og irske bander. Varna skal være kendt for smugleri af cigaretter og brændstof.

Kølecontaineren med det makabre indhold kom til det sydlige England fra havnen Zeebrugge i Belgien. Foto: François Lenoir/Reuters

Menneskesmuglernes ruter

Dødscontaineren skal have forbindelse til et firma med kontorer i Dublin i Irland og i den britiske provins Nordirland. Så nu er politiet i såvel Irland som i Storbritannien og Belgien ved at undersøge, hvad der er sket. Onsdag aften blev to adresser i Nordirland gennemsøgt i forbindelse med chaufføren, skriver The Guardian. Efterforskere ser nærmere på ruter, som det vides, at menneskesmuglere bruger. I 2018 advarede myndighederne om, at Belgien er ved at være en ny frontzone for smugling af mennesker ind i Storbritannien. Her er der ikke så meget kontrol, som der er med trafikken fra Frankrig til England over Calais til Dover. - Ved Dover og Calais er der mange flere kontroller. Der er monitorer, som opfanger hjerteslag, der er hunde, der er CO2-målere. Disse kontroller sker, mens man kører igennem, siger Richard Burnett, chef for transportsammenslutningen Road Haulage Association. Sådan et kontrolapparat er der ikke ved Zeebrugge, men myndighederne finder alligevel "hver dag" migranter, der prøver at komme til Storbritannien, skriver Daily Telegraph.

Ritzau Grafik WER/Free
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

Henriks hjem skal (måske) jævnes med jorden: Jeg synes, at samfundet spilder en masse ressourcer på at rive noget ned, som fungerer

Viborg

Projekt til en halv milliard: Fire etageejendomme skal rives ned i viborgensisk ghetto

Viborg

Thorning tilbage på TAW?

Annonce