Annonce
Biler

Dansk firma spydspids for ny bilteknologi

Den høje Aiways U5 kommer til at køre på danske veje med metanol-brændselsceller, der driver en elmotor fra næste år. I baggrunden de heftige Gumpert Nathalie, som også drives af en metanol brændselscelle. Foto: Blue World Technologies
Blue World Technologies fra Aalborg og den kinesiske bilproducent Aiways udvikler ny avanceret metanol-brændselscelle. Det danske firma bygger verdens største fabrik for metanol-brændselsceller.

Hvis du troede, at benzin, diesel, el og måske brint til en brændselscelle er, hvad der findes på hylderne til at drive en bil, skal du måske revurdere din opfattelse.

I løbet af få år kan metanol-drevne brændselsceller nemlig blive et slagkraftigt alternativ. I hvert fald hvis det står til det danske firma Blue World Technologies, som netop er påbegyndt opførslen af verdens største fabrik for metanol-drevne brændselsceller på Aalborg Havn. Der er samtidig den største fabrik for brændselsceller i Europa.

Det danske firma er i tæt samarbejde med den kinesiske bilproducent Aiways og har udviklet en metanol-brændselscelle til den elektriske U5-crossover, som til næste år lanceres i den rent elektriske udgave i en række lande, inklusive Danmark. De metanol-drevne brændselsceller udvikler strøm, som driver en elmotor, og det er planen, at U5-modellen med brændselscellen skal på markedet inden for to-tre år.

Danmark bliver et af fem europæiske testområder, hvor teknologien skal afprøves i bilerne. De første testeksemplarer af Aiways U5-biler med metanol-brændselsceller kommer på vejene herhjemme til næste forår, og til efteråret 2020 skal testene være helt oppe at køre. Sideløbende skal produktionen af metanol-brændselscellerne til biler i Aalborg op i gear, så den inden for et par år er på 50.000 stk. årligt.

Det revolutionerende er, at Blue World Technologies har udviklet en indsats med en kombineret brændselscelle og batteri, der kan monteres i bunden af en elbil, hvor batteripakken sidder i dag. Det betyder, at de fleste elbiler fra fabrikken nemt kan ombygges til drift med metanol-brændselsceller, som det er sket med Aiways U5, som har en rækkevidde på op mod 1000 kilometer. På den måde er man ikke så begrænset af rækkevidde og afhængig af lademuligheder som i elbiler, der kun har batteri.

Annonce

Brændselsceller

Fungerer med brint eller metanol - også kaldet træsprit - som danner el, varme og vand. Metanol kan fremstilles syntetisk fra naturgas og af biomateriale. Det sidste kan for eksempel være fra biogas, men også ved hjælp af grøn el fra vindmøller.

Aiways er skabt af folk fra den kinesiske og tyske bilindustri. Det kinesiske firma Wuxi Lead Intelligent Equipment (WLIE) er en strategisk partner i opbygningen af fabrikken i Aalborg, der koster et trecifret millionbeløb.

WLIE står også for udstyr til Europas største fabrik for batterier til elbiler, der i øjeblikket opføres i Sverige.

Store muligheder

Perspektiverne er meget store på sigt, forklarer Anders Korsgaard, som er direktør for Blue World Technologies.

- Vi udvikler brændselscellerne i Danmark sammen med nogle bilproducenter, som er i stand til at eskalere det her helt vildt. Ikke kun i forhold til fabrikken i Aalborg, men også de muligheder, der er i Kina, hvor det kan blive 100 gange så stort, siger Anders Korsgaard.

Firmaet mener nemlig, at der har åbnet sig nye muligheder i disse år, hvor de store bilfabrikker er ved at omstille sig fra konventionelle motorer til eldrift, men hvor der en stor efterspørgsel på CO2-neutrale biler, der er hurtige og billige at tanke op.

Rent praktisk fungerer brændselscellen med metanol ligesom med brint, hvor stoffet ved en proces danner strøm til batteri og elmotor, mens der kommer vanddamp ud af udstødningen. Metanol kan produceres mere CO2-neutralt, og så det billigere at distribuere end brint, forklarer Anders Korsgaard.

- Mens det måske koster 10-15 millioner at dække Danmark ind med tankstationer til metanol, koster det 10 gange så meget for brint, siger han.

Således har Blue World Technologies herhjemme lavet et samarbejde med Cirkle K, der ikke alene opstiller ladestandere til strøm for elbiler, men også har vist interesse for at opstille standere, hvor man kan tanke metanol.

Metanol findes i to former. Den er ene lavet på baggrund af naturgas. Her vil en optankning af en bil typisk koste det halve af, hvad det normalt koster ved at optankning med benzin, mens udledningen af CO2 er det halve. Ved grøn metanol, som blandt andet udvindes fra biogas, biomasse, affald i kombination med strøm fra vindmøller eller solceller, er prisen i dag den samme som ved en benzinbil. Men Anders Korsgaard forventer, at den pris vil falde inden for de næste 10-15 år, så det såkaldte ”electro fuel” ikke er dyrere end produkter fra olie.

- Så i 2030 vil man tanke en bil op med grøn metanol for det halve af prisen i dag, siger han.

Superbil på metanol

Brændselscelle-bilerne fra Aiways ligner udefra de andre U5-modeller bortset fra, at de har en tankstuds. Prisen for en Aiways U5 med eldrift bliver 35.000 euro, eller omkring 260.000 kroner før danske afgifter, mens den ventes at koste det samme med en metanolbrændselscelle.

Ud over de fem testområder i Europa kommer der også fem i Kina. Målet er klart, nemlig at få udrullet tankstationer for metanol over hele Europa. Der er en række fordele, påpeger Anders Korsgaard. Også i forhold til elbiler.

- Man vil have en længere rækkevidde og kunne tanke hurtigere, men ikke mindst være mindre påvirkelig, når vejret er koldt, hvor rækkevidden reduceres i elbiler, siger Anders Korsgaard, som også påpeger, at der er langt større forsyningssikkerhed med et flydende brændstof frem for elnettet, der er sårbart for nedbrud.

Det tyske bilikon Roland Gumpert, der har en fortid hos Audi og bygger sine egne sportsvogne, er med i ledelsen af Aiways og med i udviklingen. Han har konstrueret super-sportsvognen Gumpert Nathalie, som er drevet af en metanol-brændselscelle, der er udviklet af det ligeledes Aalborg-baserede firma Serenergy.

Det firma har dannet grundlag for Blue World Technologies, som nu skal udvikle næste generation af brændselscellen i Nathalie, der allerede i dag har imponerende præstationer som over 800 hk og klarer 0-100 på 2,5 sekunder, mens topfarten er over 300 kilometer i timen - og så har den en rækkevidde som 850 kilometer på en tankfuld metanol.

Sportsvognen Gumpert Nathalie fra den lille tyske sportsvogns-producent er drevet af en metanol brændselscelle. Den har 800 hk og klarer 850 km på en tankfuld metanol. Foto: Foto: Blue World Technologies
Det danske firma har udviklet en indsats med en kombineret brændselscelle og et batteri. Det betyder, at alle elbiler i princippet kan bruge en metanol-brændselscelle. En elbil som Aiways U5 får en rækkevidde på op mod 1.000 km. Foto: Foto: Blue World Technologies
Annonce
Forsiden netop nu
112

Betjente var sikre i deres sag, da de nåede frem: Anholdt 71-årig havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Viborg

Flugtbilisten er fundet

Viborg

Kommunen sælger 'bunker' på Mellemvej

Annonce