Annonce
Erhverv

Danske Andelskassers Banks direktør tror stadig på det personlige møde

- Jeg tror ikke, vi er i nærheden af at nå det mæthedspunkt, der ligger i, hvad vi kan bruge moderne teknologi og robotteknologi til, siger Jan Pedersen, der byder udviklingen velkommen. Foto: Morten Dueholm
Det er svært at spå om fremtiden. Det ved 55-årige Jan Pedersen meget om. I snart et årti har han ledt vejen frem for Danske Andelskassers Bank, der i oktober afskedigede 28 medarbejdere, kort før pengeinstituttet offentligjorde sit hidtil bedste resultat. Et helt bevidst træk, som ifølge den administrerende direktør skal være med til at fremtidssikre Andelskassen.

HAMMERSHØJ: Lige ved siden af en rundkørsel og med udsigt til marker ligger Danske Andelskassers Banks hovedkvarter. En placering, som pengeinstituttet har haft siden 1980.

Helt så længe har pengeinstituttets 55-årige administrerende direktør ikke været i huset, men han kender sin vej omkring i den store bygning og fortæller med slet skjult humor i stemmen, at bygningen huser byens eneste elevator. Det teknologiske fremskridt er dog på ingen måde sammenlignelig med de planer for fremtiden, som Andelskassens direktion i øjeblikket pusler med.

Annonce
- Vi er en bank, der har meget med landbruget at gøre. Så når landbruget har det godt, så har vi det også godt, siger Jan Pedersen, der i november kunne fremvise Andelskassens hidtil bedste regnskab siden børsnoteringen i 2011. Foto: Morten Dueholm

Møder ansigt til ansigt

I flere år troede man i finanssektoren, at vejen frem for de danske pengeinstitutter var færre filialer og flere selvbetjeningsløsninger gennem for eksempel telefonen. Det samme gjorde Andelskassen.

- Vi havde 64 filialer og var 650 ansatte, da jeg blev ansat i 2010. I dag har vi været nede på 14 filialer. Men nu er vi faktisk oppe på 15, siger Jan Pedersen.

For det personlige møde har stadig stor betydning for mange, og derfor går flere banker, sparekasser og andelskasser i dag den anden vej og åbner filialer i stedet eller møder kunder gennem facetime, skype eller sågar whatsapp i realtid.

Af samme grund har også Andelskassen netop åbnet en ny filial i København og har endnu en på vej i Odense. Men hvor de tidligere filialer også tog sig af mere dagligdags servicering af kunder med for eksempel overførsler eller kontant-hævninger, har de nye filialer et andet sigte.

- Vi vil gerne have kunder ind, der har et rådgivningsbehov, forklarer Jan Pedersen, der af samme årsag også kalder filialerne for ”rådgivningscentre”.

For mens den digitale tidsalder har skabt et væld af muligheder for selvbetjening online, er der fortsat nogle møder, der er bedst at klare ansigt til ansigt. Og sådan vil det også være i fremtiden, mener han.

Robot klarer arbejdet

- Pensionsområdet bliver ikke mindre komplekst. Boligområdet bliver ikke mindre komplekst, og samfundet i det hele taget bliver ikke mindre komplekst. Så der vil stadigvæk være brug for rådgivning, men jeg tror måske, at mødet vil forandre sig med tiden, så det bliver mindre og mindre fysisk, siger Jan Pedersen.

I Andelskassen er man med andre ord godt i gang med at byde den teknologiske fremtid velkommen.

Blandt andet lader Andelskassen sine rådgivere være i kontakt med kunderne gennem beskedtjenesten Whatsapp, ligesom møder både bliver holdt over Skype og gennem Facetime. Derudover har Andelskassen også valgt at ansætte en programmør til udelukkende at arbejde med robotteknologi for at få automatiseret nogle af de tidskrævende opgaver, der tidligere blev løst manuelt.

- I gamle dage ville man måske have taget kundemappen og sendt et brev afsted, lavet nye dankort og nye konti. Nu går robotten ind og laver arbejdet, så det ligger klar mandag morgen, fortæller Jan Pedersen begejstret.

I dag arbejder omkring 110 af Andelskassens medarbejdere i Andelskassens hovedkvarter i Tjele. – Det betyder meget med vores arbejdsplads for sådan et lokalt samfund som Hammershøj, siger Jan Pedersen. Foto: Morten Dueholm

Ingen brug for søvn

Et skridt, der har været længe undervejs, men som for alvor blev taget, da pengeinstituttet i sommer ansatte en softwareingeniør til at håndtere og udvikle automatiserede robotprocesser.

- Jeg tror, at vi har noget forsinkelse i den finansielle sektor på det robotteknologiske område. Industrien har været meget dygtige til at bruge den nye teknologi, og vi har været berøringsangst. For det er en meget konservativ branche, det finansielle system, og der er mange regler, der skal overholdes. Men jeg er helt sikker på, at det er noget, der vil vinde mere frem, siger Jan Pedersen, der selv ser et stort potentiale i teknologien.

For ikke mindst når det kommer til hvidvask og terrorfinansiering - to områder, der løbende er stort fokus på i den finansielle sektor – kan teknologien gøre stor gavn.

- At få robotter til at screene betalinger og tage stikprøver er meget mere effektivt og meget mere finmasket, end hvis du og jeg skulle sidde manuelt og gennemgå det hele. For på et eller andet tidspunkt går vi stand-by-mode, og så kan det være, at vi overser noget vigtigt, siger Jan Pedersen og tilføjer:

- Det gør en robot ikke. Den sover ikke. Den taber ikke motivation eller opmærksomhedsgraden. Den bliver ved og ved og arbejder efter den samme skabelon. Så der ligger også en form for kvalitetssikring i at bruge den.

Da Jan Pedersen 1. april 2010 blev ansat af Danske Andelskassers Bank, var det hans hovedopgave at samle de knap 20 daværende andelskasser i et fælles pengeinstitut, der skulle børsnoteres. Siden da har meget ændret sig, både i Andelskassen og i det omgivende samfund. Foto: Morten Dueholm

Generationsskifte på vej

Men selvom både robotteknologi og digitale kommunikationskanaler vinder indpas i den finansielle sektor, tror Jan Pedersen ikke på, at de traditionelle pengeinstitutter vil blive blæst af banen af nye mere teknologisk indfødte bankvirksomheder, som eksempelvis den kommende mobilbank Lunar Bank.

- Jeg tror ikke, at danskerne er modne til at gå fulltime ind på en telefonbank endnu. Det synes jeg ikke, der er noget der tyder på, siger han.

- Men om 10 år, tror jeg de yngre generationer og deres adfærd begynder at spille mere ind. Men hvad der tænder dem til den tid, om det er Instagram, Twitter, Whatsapp eller noget helt andet, det ved jeg ikke, siger han.

Af samme årsag er Andelskassen også ved at tilpasse sig fremtiden internt. Et skifte, der blandt andet blev synligt, da direktionen i Andelskassen i oktober valgte at afskedige 28 medarbejdere kort før, at Danske Andelskassers Bank offentliggjorde sit hidtil bedste regnskab, siden Andelskassens børsnoteringen i 2011 - nærmere bestemt 304 mio. kroner i overskud efter de første tre kvartaler i 2019.

Med placeringen i Hammershøj, hvor Andelskassen har haft hovedkvarter siden 1980, har pengeinstituttet sat sig med en billig husleje, gode muligheder for parkering og kort vej til motorvejen. Foto: Morten Dueholm

Yngre kræfter tager over

- Det er jo kontroversielt på et tidspunkt, hvor banken aldrig har haft det bedre og aldrig været stærkere, at sige farvel til 28 mennesker, siger Jan Pedersen.

- Men lige nu kigger vi ind i et nulrente-miljø, der ser ud til ar fortsætte, og det betyder, at vores indtjeninger er pressede samtidig med, at vi oplever nogle kundebehov, der er anderledes, end dem, vi har oplevet tidligere. Derfor skal vi have nogle medarbejdere med andre kompetencer ind, forklarer han.

Planen er derfor at ansætte 16-18 yngre medarbejdere med stærke uddannelseskompetencer og et naturligt digitalt mindset, der ifølge Jan Pedersen bliver helt nødvendigt at besidde i fremtiden.

- Der er mere dybde i den specialisering, der er i uddannelserne i dag, og det er sådan nogle typer, vi skal have ind, som kan være med til at højne rådgivningsniveauet, når de møder kunderne, siger Jan Pedersen, der i øvrigt også har et andet argument for at hyre yngre kræfter ind:

- Vores nuværende aldersgennemsnit i banken er på 48-49 år. Så det er med at få det bragt ned i tide, for hvis vi alle sammen skal på pension samtidig, så efterlader det et hul.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Dyrebakken ikke klar til at åbne

Læserbrev

To politiske veje for Danmark

Annonce