Annonce
Rundt om Viborg

DAT-direktør: Vi flyver så længe, det betaler sig

Danish Air Transport (DAT) har siden 2015 fløjet på ruten mellem Karup og København - og har ingen planer om at stoppe med det. Arkivfoto: Morten Dueholm
Ejeren af Danish Air Transport (DAT) slår fast, at det for flyselskabet stadig betaler sig at flyve mellem Karup og København, selv om lufthavnens økonomi lider under passagertabet.

Karup: - Vi har jo absolut ingen forpligtigelser over for lufthavnen, så vi flyver kun så længe, at det er økonomisk bæredygtigt. Og det er det stadig.

Det siger Jesper Rungholm, direktør og ejer af Danish Air Transport (DAT), der flyver på ruten mellem København og Midtjyllands Lufthavn, som de seneste år har oplevet et massivt fald i antallet af rejsende.

Selv med en god afslutning på året lander det samlede passagertal for Midtjyllands Lufthavn på under 120.000. Dermed bliver 2019 målt på antallet af passagerer det dårligste for lufthavnen i adskillige årtier. Og under lavpunktet i nyere tid: 2014, hvor 126.470 rejste til eller fra Karup Lufthavn, som den dengang hed.

i 2014 var det norske Norwegian, der fløj på ruten til København. I foråret 2015 tog den nuværende operatør, Danish Air Transport (DAT), over. Det betød en mindre passager-fremgang allerede det år. Og fremgangen øgedes året efter, hvor næsten 155.000 passagerer passerede i gennem lufthavnen på den midtjyske hede.

Annonce
Det er da mit klare indtryk, at lufthavnen har fuld opbakning hos de kommuner, der ejer den

Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport

Fyldte fly

Men siden er det gået modsat i både 2017 og 2018 - og nedturen er altså fortsat i år.

De færre og færre passagerer har sammen med stigende udgifter til især security (terrorforebyggelse) sat den fælleskommunalt ejede lufthavns økonomi under pres.

Men Jesper Rungholm understreger, at Midtjyllands Lufthavns økonomiske trængsler i princippet ikke har noget at gøre med københavnerrutens rentabilitet. Mens lufthavnens indtjening kommer fra en afgift per afrejsende, handler det for DAT ikke isoleret set om antallet af passagerer. For flyselskabet drejer det sig om, at hver afgang er mest muligt fyldt op.

For at optimere har DAT efter først at have forøget antallet af afgange til 10 på hverdage reduceret til nu syv flyvninger tur/retur. Og det er ifølge Jesper Rungholm et passende antal i forhold til efterspørgslen.

- Jeg er ret overbevist om, at vi har fundet et fornuftigt leje, siger DAT-direktøren.

Han peger på, at en styrtdykkende passagerkurve på ruten i årets første otte måneder nu er ændret til en svagere faldende i september og oktober, og at de foreløbige passageropgørelser for november tyder på, at antallet af rejsende er ved at stabilisere sig.

Kommunal opbakning

Dermed er der også - set fra DAT's side - ræson i at fortsætte ruteflyvningen mellem det midtjyske og hovedstaden. Og selv om Midtjyllands Lufthavn i flere år har givet et driftsmæssigt underskud - og ser ud til også at ville gøre det i de kommende år - er Jesper Rungholm ret fortrøstningsfuld i forhold til, at hans fly også har midtjyske landingsbaner at gå op og ned fra i lang tid fremover.

- Det er da mit klare indtryk, at lufthavnen har fuld opbakning hos de kommuner, der ejer den, siger han.

DAT-chef Jesper Rungholm er mere optaget af at få hver afgang fyldt mest muligt op end af det samlede antal passagerer på ruten til København. Arkivfoto: Morten Dueholm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce