Annonce
Erhverv

Dating.dk bliver afvist som annoncør hos Facebook

Morten Wagner beder EU-kommissær Margrethe Vestgaer om at tage affære mod Facebook. Arkivfoto: Thomas Yde
Dating.dk-direktør Morten O. Wagner anmoder EU-kommisær Margrethe Vestager om at tage affære.

Viborg: Er det virkelig okay, at de store internationale giganter lukker ned for store nationale aktører for at komme ind på markedet?

Sådan lyder Dating.dk-direktør Morten O. Wagner og kommerciel direktør Anne Stampe Olesens spørgsmål til EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager i et åbent brev.

Brevet blev overrakt til Margrethe Vestager af Freeways koncerndirektør Mia Wagner ved Folkemødet på Bornholm fredag.

Danmarks største kæresteportal er gentagne gange i løbet af det seneste år er blevet nægtet at annoncere på Facebook. Dating.dk blev første gang afvist at annoncere i juli 2018. Afvisningen kom, to måneder efter Facebook havde proklameret, at de vil lancere deres eget datingværktøj.

- Nu har vi i 20 år ført danskere sammen på kryds og tværs. Vi kommer hverken med stødende budskaber eller dårlige hensigter, så jeg finder det meget uforståeligt, at Facebook ikke vil lade Danmarks største kæresteportal annoncere, siger Morten O. Wagner i en pressemedelelse.

Annonce

Afvist flere gange

Inden den første afvisning havde Dating.dk lige som så mange andre danske virksomheder brugt Facebook som en afgørende del af marketingindsatsen. Helt op mod 80.000-200.000 kroner blev der om måneden brugt på Facebooks annonceringsværktøj.

Dating.dk tog efter de første afvisninger kontakt til Facebooks danske afdeling. Her blev der ifølge Dating.dk fra tjenestens side henvist til en række årsager, men aldrig en reel løsning på problemet.

I det efterfølgende år har Dating.dk gentagne gange forsøgt at annoncere på tjenesten og søstertjenesten Instagram, men uden held.

- Facebook og Instagram er nogle af de vigtigste markedsføringskanaler hos danske virksomheder, der ønsker at henvender sig direkte til forbrugerne. Så det er dybt problematisk, når Facebook tilsyneladende misbruger sin dominerende position til at forskelsbehandle annoncørerne til egen fordel, siger kommerciel direktør Anne Stampe Olesen i pressemeddelelsen.

Dating.dk mener, det er nødvendigt, EU kigger på de store giganters opførsel hurtigst muligt, inden alt styring af e-handel ligger hos Facebook, Amazon og få flere, og håber, at Margrethe Vestager nu vil gå videre med problemstillingen.

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF For abonnenter

Fra druk til dedikation: - Jeg vil hellere trues med en ni millimeter Glock end have den besked igen

Viborg

Haveejere vil være selvforsynende

Annonce