Annonce
Debat

Debat: Hvad gør vi, når Lillebæltsbroen sander til i trafik?

Trængsel på Lillebæltsbroen. Torsdag 15. oktober 2020. Foto: Mads Dalegaard

Debat: Som virksomhedsledere i Trekantområdet føler vi et ansvar for at pege på de problemer, der kan bremse den imponerende erhvervsudvikling, som Trekantområdet har oplevet de seneste 10-12 år - og som har skabt værdi og velstand for hele Danmark.

Trekantområdet er et knudepunkt, men også en flaskehals. For når virksomheder trives og vækster, og indbyggertallet stiger, så kommer der yderligere pres på vejnettet: Flere leverancer skal frem til virksomhederne, flere varer skal ud på markederne, flere folk skal til og fra arbejde. Og det foregår alt sammen på vejene.

Vi er fra en række virksomheder, der alle er afhængige af en velfungerende og effektiv infrastruktur i Trekantområdet. Ser vi bort fra den nuværende, midlertidige coronanedgang, har vi i årevis tydeligt kunne mærke den stigende trafikmængde. Og det bekymrer os.

Særligt bekymrede er vi for kapaciteten og den stigende trængsel på den nye Lillebæltsbro. For trafikmængden hen over dette vitale stykke nationale infrastruktur stiger og stiger. Alene de seneste 10 år er trafikken steget med 35 procent - fra cirka 60.000 køretøjer i døgnet til cirka 80.000 køretøjer i døgnet.

Alt tyder på, at denne udvikling blot vil fortsætte, så trængslen hen over Lillebæltsbroen til sidst bliver kritisk og trafikken sander til - med jævnlige sammenbrud til følge.

Det er et skræmmende fremtidsperspektiv for forbindelsen mellem Jylland og Østdanmark. Og for os virksomheder, når vores leverancer, produkter og medarbejdere sidder fanget i køerne.


Hvad gør vi, når broen sander til i trafik? Og hvornår sker det? Det er der desværre ingen, der kan give et klart svar på.

Fra debatindlægget


Så hvad gør vi, når Lillebæltsbroen sander til i trafik? Og hvornår sker det? Det er der desværre ingen, der kan give et klart svar på i dag.

Fortsætter trafikmængden med at stige med samme hastighed som den seneste årrække, kan der opstå kritisk trængsel allerede i 2026. Stiger trafikmængden langsommere end hidtil, opstår der kritisk trængsel omkring 2036.

Usikkerheden om, hvorvidt der opstår kritisk trængsel på den nye Lillebæltsbro om 5, 10 eller 15 år - og hvilke konsekvenser, det vil medføre - kan vi ikke være tjent med.

Motorveje på land kan relativ nemt og hurtigt udvides med to ekstra spor. Sådan forholder det sig ikke med Lillebæltsbroen. Læg dertil at en politisk beslutningsproces for en udvidelse af Lillebæltsforbindelsen også kan være mange år undervejs.

Det bliver vi ikke ved med at have vejkapacitet til at vente på. Derfor er det rettidig omhu at sætte gang i en proces for fremtidssikring af Lillebæltsforbindelsen. Hellere i dag end i morgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF

Dobbelt målscorer i stor VFF-sejr: Er mest ærgerlig over, at jeg ikke laver det tredje

Viborg FF For abonnenter

Karakterbogen: Topscorer og legendekandidat blandt de bedste mod Fredericia

Viborg FF

VFF med sikker sejr i jubilæumsfejring: Deble tilbage på måltavlen

Annonce