Annonce
Læserbrev

- Man fjerner de busser med flest passagerer: Det er en ommer

Nu fik man pludselig op til en kilometer til nærmeste stoppested i stedet for 50-100 meter

Læserbrev: For nogle dage siden bragte Folkebladet en artikel om nogle ældre, der er alvorligt trætte af, at bybusserne ikke kører ad Sct. Jørgens Vej. I en ikke så fjern fortid var stoppestedet på Sct. Jørgens Vej faktisk et af de mest benyttede i byen. Det skyldes ikke blot beboerne i området, men også de mange af byens faciliteter, der ligger indenfor en rimelig afstand af netop dette stoppested: Lægerne i Odingården, apoteket sammesteds og såmænd også sygehus og Mathias Centret.

Men for omkring seks år siden, ved den seneste omlægning af bybusnettet, blev byens største og mest benyttede rute, 2’eren, af uransagelige årsager fjernet fra Sct. Jørgens Vej. Og nu er det jo sådan, at den offentlige buskørsel til dels er brugerbetalt, og derfor er det naturligvis vigtigt, at få solgt så mange billetter som muligt. Derved sørger man som bekendt for, at de offentlige tilskud ikke bliver højere end allerhøjst nødvendigt. Og det mener Viborg Kommune og Midttrafik åbenbart, at man bedst gør ved at fjerne busserne fra de steder, hvor der er mange passagerer og i stedet køre, hvor der er få (!)

F.eks. kører 2’eren hvert tyvende minut ud ad Holstebrovej for at komme ud til centrene. For det første kører også 1’eren derud, og for det andet bor der ikke så mange langs Holstebrovej. Og i øvrigt har de fleste beboere i Holstebrovejskvarteret andre busmuligheder. Derved forsvinder der en masse penge (og CO2) lige op i den blå luft og til ingen verdens nytte.

Ude i Arnbjerg kører den nye 5’er en gang i timen blandt byggegrunde og marker. Ganske vist er det som regel en god idé at sørge for kollektiv trafik i nye kvarterer, men så skal til initiativet også ledsages af f.eks. et tilbud til tilflytterne om gratis kørsel med bybusserne i en måned, så de kan lære dem lidt at kende. Mange af de, der flytter ind i de nye kvarterer, har jo i forvejen biler, cykler og løbehjul m.v.

Ved omlægningen af bybusnettet for omkring seks år siden blev busserne fjernet fra Amtsmandshøjen, hvor der dagligt stod 30-40 passagerer på bussen, - og selvfølgelig af igen, da de jo også skulle hjem. Nu fik man pludselig op til en kilometer til nærmeste stoppested i stedet for 50-100 meter. Disse passagerer forsvandt selvfølgelig, men hvis de stadig var der, ville de årligt lægge omkring 180.000 kr.i billetkassen. En tur rundt om Amtmandshøjen bare en gang i timen ville i dag koste ”sølle” 70.000 kr. årligt i ekstra brændstof.

Så derfor vil jeg ønske for de ældre omkring Sct. Jørgens Vej, at deres initiativer med underskriftindsamling m.v. vil bære frugt. De planer, der gennem de senere år er lavet for bybusserne i Viborg, er simpelthen en ”ommer”.

Annonce
Det er en ommer, mener Kristian Jahn, der selv som sekretariatsleder har arbejdet med planlægning af busruter. Foto: Morten Pedersen
Annonce
Forsiden netop nu
112

Betjente var sikre i deres sag, da de nåede frem: Anholdt 71-årig havde parkeret bilen, så dens skader ikke var synlige

Viborg For abonnenter

Efter nye undersøgelser af cyanid i Sønder Rind: Borgere må vente på en endelig afklaring

Annonce