Annonce
Leder

Debat om skolerne bør inddrage dem det handler om!

Fredag, den 19. maj 2017 Lars Norup Foto: Morten Dueholm

Viborg Byråd kommer til at diskutere skolestruktur - også selvom politikerne sagde noget andet i valgkampen.

Det skal nok komme til at give ballade, når vi nærmer os en diskussion om, hvilke skoler der skal lægges sammen, og hvilke byer der mister deres skole.

For den modsatte vej er vel utænkelig: At man indholdsmæssigt og økonomisk mener, at der skal være en grænse for folkeskolers størrelse, og at det bliver et politisk mål at sprede skoler ud over vores ganske store kommune.

Der vil helt sikkert være borgere, som kommer til at føle sig krænket over løftebrud og over, at det kommer til at gå ud over netop deres skole. Politikerne vil sige, at de gør det af nødvendighed, og at der er tale om rettidig omhu for at sikre de bedst tænkelige skoler.

For at gå lige på og hårdt, så vil der komme et forslag at nedlægge skolerne i Mønsted og Sparkær og flytte eleverne på en ny, stor skole i Stoholm. Og det vil være et spørgsmål, hvorvidt en by som Ulbjerg kan bevare sin skole.

I Bjerringbro svirrer ideerne om én stor skole allerede, og hvad med Viborg by? Og hvad med Løvel-Rødding, hvor en tidligere debat om struktur var tæt på at starte en verbal borgerkrig?

Der vil være gode intentioner om, at der skal diskuteres indhold, og det vil blive sådan, at den gode mening om gode skoler vil være en del af debatten, men vi kommer ikke udenom, at det reelt bliver økonomien, som bliver styrende. Og argumentet vil være, at de to emner hænger fint sammen.

Men vær nu meget kritisk over for de økonomiske modeller, som ofte er meget simple og ikke har alt med i beregningerne. Selv Finansministeriets modeller møder stærk kritik for at være forsimplede. For eksempel vil store, centrale skoler give større kørselsudgifter for både kommune og forældre.

Der er gode værdier i nærhed og tryghed, og det vil man få svært ved at sætte økonomi på. Mistrivsel hos bare et par elever vil kunne betyde en stor økonomisk byrde.

Men sørg nu for, at debatten bliver funderet bredt og ikke bliver et nyt centralistisk mareridt i den forstand, at dem, det drejer sig om, føler sig kørt over. Forældre, lærere, pædagoger og elever bør føle sig inddraget i processen.

Det er en stor opgave i sig selv, for ofte vågner folk først til kamp og engagerer sig, når de står til at miste noget.

Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Regeringen: En pakke cigaretter skal koste en 50'er

Viborg

Forstander på idrætshøjskole: I værste fald må vi lukke svømmehallen

Annonce