Annonce
Læserbrev

VisitAarhus ligger meget langt fra Viborg Kommune

Foto: Morten Dueholm


Annonce

Læserbrev: I Viborg Stifts Folkeblad retter Knud Gaarn-Larsen i sidste uge en meget berettiget kritik af Viborg Kommunes politiske valg af medlemsskab i VisitAarhus.

Ved gennemgang af Destination VisitAarhus markedsføringsmateriale på hjemmeside og katalog er der kun fundet ganske beskeden eksponeringsplads til Skanderborg, Silkeborg og Viborg kommuner. I kataloget er der kun få sider med Viborgs tilbud til turisterne. Af katalogets 147 sider, er der blot 10 sider (6,8 %) afsat til Viborgs tilbud til turisterne. Svarer det til Viborg Kommunes bidrag til driften af destinationskontoret?

Omkring halvdelen af eksponeringsfladen i kataloget er forbeholdt Aarhus og Djursland. Endnu værre står det til på hjemmesiden, hvor man skal lede meget længe for overhovedet at slippe ud af Aarhus og Djursland.

Der skal godt nok mange andre ydelser som digitale platforme, messe-eksponering, journalistbesøg o.a. hos Skanderborg, Silkeborg og Viborg kommuner til for rette op på den åbenlyse skævvridning.

VisitAarhus tilbyder turistaktører forskellige ydelser til forskellige priser. F.eks. kan aktører købe et VIP-medlemskab formedelst 125.000 kr. Motivet med et så dyrt køb synes noget dulgt og har mere karakter af sponsorat end en formålstjenlig ydelse. Men et fornemt sæde i Advisory Board er inkluderet, så forfængeligheden kan stives af og sikkert kompensere for forsømmelse af hjemligt arbejde?


Motivet med et så dyrt køb har mere karakter af sponsorat end en formålstjenlig ydelse.


Ud fra et lokalt kendskab og gennemgang af lokale aktører på egnen er det tydeligt, at små og mindre aktører ikke har valgt VisitAarhus til. De få som har, drukner i mængden.

VisitViborg var op gennem 0´erne og 10´erne en reel og gedigen samarbejdspartner for turisterhvervet med rimelige priser for alle og med blik for, hvad der rørte sig blandt medlemmerne. Der var også plads til naturoplevelser, fjordmiljøer, fortidsminder etc. i markedsføringen. De små og de nære oplevelser for turisterne.

Nu er VisitViborg lukket ned og et medlemskab af VistAarhus er valgt. Et redningsforsøg for den lokale turisme er søsat med ”Vi er Viborg". På dennes hjemmeside ses umiddelbart over repræsentation af aktører i Viborg – få fra omegnen.

Hjemmesidens layout er noget forkølet men oser af kommercialisme. ”Shopping”, ”webshop”, ”gavekort” og ”kurv” og så naturligvis ”parkering” er de toneangivende faner på hjemmesiden. Der skal bruges penge – mange penge. Ringe eksponering af oplevelser udenfor Viborg, alt for få naturoplevelser (som er meget andet end Hald Sø og Dollerup Bakker), intet af de nære og de gratis oplevelser.

”Naturoplevelser er de oplevelser, som scorer absolut højest hos turisterne viser efterhånden mange undersøgelser, og naturen er det, som de fleste turister anvender tid på. 72 % af turisterne vælger at besøge naturområder, hvor imod blot 38 % besøger feriestedernes oplevelser og attraktioner (Kilde: Dansk Kyst- og Naturturisme 2019). Det har undersøgelser om turisternes vaner vist de seneste mange år.”

Fortidsminder, fugleudkigssteder, vandrestier, skove, landsby- og fjordmiljøer, legepladser og mange andre gratis oplevelser. Dem var der mere plads til, da VisitViborg havde turismen under sine vinger, og anskuelsen af turisme var væsentligt mere holistisk. Nu er kommercialismen toneangivende i både VisitAarhus og Vi er Viborg. Faglighed og saglighed har ingen plads i de nye toner. Kun business.

Mindre turistaktører, ikke-ledede seværdigheder og naturoplevelser er ladt i stikken. Konsekvensen kan blive, at aktørerne lider tab. Et tab som skyldes et uforståeligt politisk valg af medlemskab af VisitAarhus.

Det er desværre set før, at når politikere i deres visdom vil ændre noget til det bedre, så går det hele bare stik modsatte vej.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg For abonnenter

DF-gruppeformand vil have minister ind i sag om voldstrusler på Viborg Rådhus: - Det skal i min optik koste en udvisning

Viborg

Blindes Jul - en vigtig støtte

Annonce