Annonce
Debat

Dejligt med klar tale – Viborg skal med i Superligaen

Direktør Viborgegnens Erhvervsråd

Læserbrev: Claus Christensen fra AC Group skrev tirsdag i Folkebladet, at Viborg kan blive den glemte by, hvis vi ikke kommer med på motorvejskortet. Derfor var han også meget tydelig i sin holdning om, at det 100% er en motorvej til Viborg, vi skal gå efter – og ikke en lappe-løsning med lidt forbedringer på Rute 13.

Jeg er fuldstændig enig i synspunktet, og det burde hele tiden have været det klare signal fra Viborgs erhvervsliv, politikere og journalister. Desværre er der fra flere forskellige sider kommet andre udmeldinger, der sår tvivl om, hvad Viborg egentlig ønsker.

Det bruger vores transportminister naturligvis som argument for at foreslå en anden løsning, der til evig tid vil placere Viborg på anden række – eller i 2. division – for at bruge Claus Christensens retorik.

Annonce

Infrastruktur bliver aldrig et sexet tema, men ikke desto mindre er det afgørende for erhvervsudviklingen i et område. Derfor må ansvarlige politikere og erhvervsfolk kæmpe til sidste blodsdråbe for at skabe de bedst mulige vilkår for erhvervslivet i Viborg Kommune.


Claus Christensens idé med at oprette et kontor, der skal have fokus på at skabe den mest bæredygtige motorvej i verden, er nytænkende og visionær.


Der er to meget bekymrende problemstillinger ved en manglende motorvejsforbindelse til Viborg:

1) Vi kommer ikke til at kunne tiltrække virksomheder til vores område, hverken danske eller udenlandske, fordi de vil placere sig der, hvor infrastrukturen er bedst

2) Vi kommer til at miste nogle af de virksomheder, der er placeret i Viborg Kommune i dag. Det kan ske i forbindelse med generations- og ejerskifter, men det kan også ske, når virksomheder skal vokse og får brug for nye lokaler – for hvorfor skal de så blive i Viborg?

Derfor er det et spørgsmål om udvikling eller afvikling – Superliga eller 2. division. Jeg ved godt, hvad jeg foretrækker.

Claus Christensens idé med at oprette et kontor, der skal have fokus på at skabe den mest bæredygtige motorvej i verden, er nytænkende og visionær. Det er oplagt at bruge en Hærvejsmotorvej som et kæmpe eksperimentarium for bæredygtig motorvejs-transport, alene af den grund, at Hærvejsmotorvejen bliver den største investering i den kommende infrastruktur-plan.

Selvfølgelig skal en beslutning om at etablere en Hærvejsmotorvej til 16-18 mia. kr. inkludere en massiv forsknings- og udviklingsindsats, der ud over at sikre den klimamæssige mest fordelagtige motorvej, også bidrager med løsninger, der kan bruges på motorvejs-projekter i andre lande, hvor klimaindsatsen på nuværende tidspunkt ikke fylder helt så meget som i Danmark.

Jeg er sikker på, at mange private virksomheder er klar til at indgå i udviklings-partnerskaber omkring denne opgave, så infrastruktur-investeringer også medvirker til ny innovation, nye løsninger og mere bæredygtighed i transportbranchen.

Hvis Viborg Kommune og et samlet Byråd vil tage initiativ til sådan et projekt, så er det måske noget, der kan inddrages i de kommende transportforhandlinger, og så er vi måske i spil til Superligaen igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Friis og Grønning om potentielt snarlig oprykning: - Vi vil stadig vinde vores egne kampe

Debat

Viborgs historiske hjerte er grønt

Sport

Det stinker af superligafodbold - Viborg FF tilbage på sejrskurs mod Helsingør

Annonce