Annonce
Viborg

Derfor er det svært for skadestuen at informere præcist om ventetid

Indgangen til skadestuen i Viborg. Patienterne er generelt tilfredse med behandlingen, men mange føler, at de slet ingen information får med hensyn til, hvor længe de skal forvente at vente. Foto: Morten Dueholm

Personalet på skadestuen i Viborg arbejder målrettet på at informere bedre om ventetiden, men det er svært, når uforudsigelighed er en del af afdelingens DNA.

VIBORG: Hvis der er én ting, der kunne blive bedre på skadestuen i Viborg, så er det informationen om, hvor længe man skal regne med at vente, før man bliver tilset af en læge.

Det siger de syge og tilskadekomne selv i 2018-udgaven af den såkaldte LUP-undersøgelse, der tager temperaturen på, hvordan patienterne oplever et skadestuebesøg.

Personalet er godt klar over problemet og har gennem længere tid arbejdet aktivt med at forbedre det, fortæller afdelingssygeplejerske i skadestuen, Alice Rokkjær Linderoth.

- Når man kommer på skadestuen, så bliver man altid taget imod af en sekretær og derefter vurderet af en sygeplejerske, der samtidig informerer om, hvor meget ventetid der er den pågældende dag, siger Alice Rokkjær Linderoth.

Der bliver dog ikke sat hverken timer eller minutter på, tilføjer hun. For det er tæt på umuligt.

- Vi kommer det ikke ret meget nærmere end, at i dag er der en del ventetid, eller i dag er der ikke er så meget ventetid. Hvis vi sagde et konkret antal minutter eller timer, så ville det alligevel ikke komme til at holde, og så bliver folk bare frustrerede over, at vi har sagt noget, som ikke passer, uddyber Alice Rokkjær Linderoth.

- Det store problem med skadestuen er, at en konsultation kan tage fem minutter, men den kan også tage halvanden time. Og vi har ingen chance for at forudse, hvad der kommer ind i løbet af en dag, forklarer Jacob Stouby Mortensen, der er ledende overlæge på akutafdelingen i Viborg.

Annonce
Jacob Stouby Mortensen er ledende overlæge på akutafdelingen i Viborg, som skadestuen er en del af. Arkivfoto

Svært at være præcis

Skadestuen er den mest kaotiske afdeling på et sygehus.

Det er her alle de halvt afrevne fingre og uforklarlige mavesmerter strømmer ind på hospitalet. Nogle af patienterne skal tilses af lægevagten, mens andre skal have hjælp af en kirurg.

- Det kan også være med til gøre folk frustrerede. Man sidder og venter sammen med folk, der måske ikke er i kø til det samme som en selv, og derfor kan det jo se ud som om, at nogen, der er kommet efter en selv, kommer før til, forklarer Alice Rokkjær Linderoth.

Regionsrådsformand Anders Kühnau udtalte forleden til folkebladet, at han gerne ser, at skadestuerne eksempelvis indfører elektroniske tavler, der viser den forventede ventetid.

I forbindelse med sidste års LUP-undersøgelse blev der netop sat en skærm op i Viborg. Den informerer dog kun generelt om, at ventetiden kan variere alt efter travlhed.

- Vi har faktisk tidligere forsøgt at lave sådan et travlhedsbarometer, men det viste sig at være meget svært at holde det korrekt opdateret. Resultatet var ikke særlig godt, og det trak kræfter væk fra arbejdet med patienterne, fortæller Alice Rokkjær Linderoth.

Derudover findes der en gratis app til mobilen kaldet Akuthjælp, hvor der ud for hver skadestue i landet står den forventede ventetid.

- Den fungerer faktisk fint, men igen - situationen ændrer sig hele tiden, så du kan risikere, at der tre timer i træk står, at der er en times ventetid, siger Alice Rokkjær Linderoth.

Speciallæge i weekenderne

Jacob Stouby Mortensen og Alice Rokkjær Linderoth har med andre ord ingen lette løsninger på hånden i forhold til, hvordan de en gang for alle kan gøre op med patienternes oplevelse af at blive efterladt i mørke med hensyn til ventetiden.

Men de arbejder fortsat med problemstillingen.

Eksempelvis forventer Jacob Stouby Mortensen, at selve ventetiden vil blive nedbragt i weekenderne, når der fra marts forventeligt bliver tilknyttet en fast speciallæge i de mest travle dagtimer lørdage og søndage. I dag er speciallægen på tilkaldevagt.

- Det at have en speciallæge til rådighed på skadestuen vil give et bedre flow og også en større beslutningskraft. Jeg tror, at det er bedre at sætte ind der i stedet for at forsøge at give mere konkrete informationer om den forventede ventetid, som alligevel ikke kommer til at gælde, mener Jacob Stouby Mortensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Bag historien: Hvis man nu kan gøre enkle kommandoveje komplicerede og meningsløse, hvorfor så ikke gøre det? Stakkels Kåre!

Annonce