Annonce
Livsstil

Drømme gjort af blåternet stof

Hästens begyndte som et sadelmageri, der lavede madrasser af krøluld som bibeskæftigelse. Men som udviklingen fjernede behovet for alle de svenske sadelmagere, skiftede Hästens fokus til at producere senge. Hestene er dog stadig centrale, da madrasserme er fyldt med det fugtabsorberende, ventilerende materiale, skabt af hestehår. Foto: Hästens
Sengefabrikken Hästens er gået i arv i samme familie i fem generationer. Det samme er en besættelse af kvalitet, godt håndværk og en ambition om at udmærke sig. De svenske senge bliver solgt over hele verden, men stadig produceret i en lille svensk by af de samme naturlige materialer, man også brugte for over 150 år siden. Fordi de stadig er de bedste til formålet: at forbedre kundernes søvn.

Ud over hestehår, bomuld og svensk fyrretræ er der hundredvis af håndarbejdstimer og 168 års erfaring i hver Hästens-seng. I fem generationer har den familieejede virksomhed forfinet det gamle, svenske håndværk: at håndlave senge af naturlige materialer.

Og håndværket er så vigtig en del af virksomhedens identitet, at uanset om man er sælger, syerske eller chef for fabrikken, skal alle nye medarbejdere igennem en flere måneder lang oplæring i sengefabrikkens produktion i den lille svenske by Köping.

- Du får arbejdstøjet på, du begynder klokken 7 og slutter klokken 16, holder pauser, når de andre holder pauser, og bevæger dig rundt i alle afdelinger. Det tager mellem to og fem måneder, og formålet er, at man får den perfekte forståelse for, hvordan produktet er lavet. Du kan ikke forstå produktet, før du selv har været med til at fremstille det selv, siger Sanja Tegeltija, der er Head of Public Relations i Hästens.

- Det var en øjenåbner for mig. For det viser, hvordan håndarbejdets små detaljer alle sammen giver mening. Der er intet tilfældigt i produktionen, siger hun.

Selv det blå- og hvidternede stof, der er blevet synonym med de svenske senge, har en funktion ud over at være et ikonisk design. Ternene og linjerne gør det nemmere for syerne at sy madrasserne, og hver eneste syning er med til at holde de naturlige, bevægelige materialer på deres rette plads.

Det er også forklaringen på, at en hvid Hästens-seng er dyrere end den ternede, fordi den tager længere tid at sy.

Annonce
Der er en stolthed omkring håndværket på Hästens' fabrik i Köping. Her har lokale medarbejdere håndlavet senge til kunder i hele verden. Og ifølge Sanja Tegeltija er det vigtigt for virksomheden, at produktionen bliver i Sverige, fordi det er der, ekspertisen er. Foto: Hästens

Fra sadelmager til sengefabrik

Historien om Hästens' håndværk går 168 år tilbage. I 1800-tallets Sverige var det almindeligt, at sadelmagere også polstrede møbler og senge, for de havde materialerne ved hånden: det krøllede, fjedrende hestehår.

Da første generation i Hästens, Pehr Adolf Jansson, grundlagde sit sadelmageri i 1852, fik han en formaning af sin far.

”Du skal være bedre end mig. Du skal lære og mestre en profession af eget valg, der giver sig mulighed for at give mennesker noget, de har brug for,” er Pehr Adolfs far citeret for at sige.

- Hans far fortalte ham, at ligegyldigt, hvad du gør, skal du gøre det fortrinligt, så ingen kan erstatte dig, siger Sanja Tegeltija.

Den fortrinlighed har Hästens sat en ære i gennem fem generationer og gennem en tid, hvor det oprindelige håndværk, sadelmageriet, blev overhalet af udviklingen. Selv om produktionen blev en anden, skulle håndværket stadig gøres til pernitten perfektion.

Svenske skove og heste

- Håndværket er vores stolthed, og fabrikken er virksomhedens hjerte og sjæl. Det er meget retro. Og vores ejer forandrer ikke noget unødigt. Hvert andet år udvikler vi hver seng, men materialerne er stadig de samme naturlige materialer, som man brugte i gamle dage, for vi har ikke fundet nogle andre - heller ikke kunstige - der er bedre end kombinationen af hestehår, uld og bomuld. Vi har ændret sammensætningen og måden, vi lægger lagene af materialer i madrasserne, men ikke selve indholdet, selv om vi ofte undersøger det, siger hun.

Træet til sengerammerne kommer fra det nordlige Sverige, hvor fyrretræerne på grund af klimaet vokser langsomt.

- Det gør træet superstærk og næsten ubrydeligt. Det er derfor, vi kan give 25 års garanti på sengene. I det hele taget har vi en passion for naturlige, bæredygtige materialer, siger Sanja Tegeltija.

Krølhårene fra heste har været brugt, siden Hästens blev grundlagt. De har en speciel evne til at absorbere fugt og skabe ventilation. Går man helt ned i detaljen, er hvert eneste hår en luftpassage. Det er som et hult rør, der transporterer fugten væk og leder frisk luft ind.

- Det er ret fascinerende. Hvis du dypper hestehår i vand og tager det op, vil det være tørt med det samme. Og det er vigtigt, for vi sveder meget, når vi sover, og fugten vil de naturlige materialer absorbere, så man ikke vender og drejer sig og får forstyrret søvnen, siger Sanja Tegeltija, der sammenligner sengens materialer med det tøj, vi går i.

- På en varm sommerdag vil en bomuldstrøje holde dig kølig. Det er det mest behagelige for kroppen, og det er den samme filosofi bag sengene. De er bygget op af materialer, der holder temperaturen behagelig og fjerner fugt og statisk elektricitet. De har en stoflighed, der på en hel naturlig måde beroliger nerverne. Det er interessant, hvor meget materialer kan påvirke kroppen. Det er de samme materialer, der altid er blevet brugt. Men vi har forbedret måden at bruge dem på, siger hun.

Hestehår er et centralt element i Hästens' senge. Foto: Hästens

Værdifuld søvn

Der har været mange skiftende trends inden for senge. I 70’erne skulle man skvulpe rundt på vandsenge, i 90’erne skulle man sove så lidt som muligt, men nu er trenden, at søvnen skal have kvalitet. Hästens har eksisteret uafhængigt af de skiftende tendenser og holdt sig til det, de altid har gjort.

- Men vi er glade for, at søvn er blevet et stort emne. At der er fokus på, at man vil løfte søvnen til et højere niveau. Søvn er lige så vigtigt for vores sundhed som mad og drikke, for uden søvn vil vi dø. Man kan få et længere og sundere liv, hvis man fokuserer på kvaliteten af søvnen. Derfor håber vi, at det ikke bare er en ny trend, men et fokus der varer ved, siger Sanja Tegeltija.

Sengefabrikken har længe arbejdet sammen med kiropraktorer og læger for at skabe de bedste forhold for uforstyrret søvn. De bruger søvnkonsulenter, når nye kunder skal vælge mellem de ternede senge. Og håndværkerne på fabrikken er glade for at producere senge, der skal forfine køberens nætter.

- Det er en stolthed blandt vores medarbejdere, at de skaber noget, der forbedrer folks helbred og søvn. Alle vil gerne gøre noget værdifuldt og have en mening med deres arbejde, og det finder vi ved at tilbyde folk kvalitetssøvn, siger Sanja Tegeltija.

De blå og hvide tern er blevet ikoniske for den svenske sengeproducent, men deres senge fås i langt flere farver. Foto: Hästens
Hver detalje på en Hästens-seng har en funktion. Sidestingene er ikke bare dekorative, men også med til at holde de bevægelige materialer på plads. Foto: Hästens
Fabrikken i Köping er hjertet i virksomheden. Her bliver Hästens' senge håndlavet af lokale medarbejdere. Nogle har arbejdet der i flere generationer ligesom ejerne. Foto: Hästens
Den svenske konge Gustav 6. Adolf, gjorde Hästens til kongelige hofleverandør det år, virksomheden fyldte 100 år. Her ses kongen på besøg på fabrikken, der stadig skaber hoffets madrasser. Foto: Hästens
Træet, som bliver brugt til at lave sengene, kommer fra den nordlige del af Sverige. På grund af klimaet vokser fyr langsommere mod nord, hvilket giver et stærkere og mere holdbart produkt. Foto: Hästens
På fabrikken i Köping arbejder mange lokale håndværkere. Mange af dem har arbejdet på fabrikken i generationer, og der kommer stadig nye til, der bliver lært op i det gamle håndværk. Foto: Hästens
De blå tern blev designet i 1978 af fjerde generation på Hästens. Jack Ryde, der havde giftet sig med Solveig, som arvede farbikken sammen med sin to søstre, tegnede de blå og hvide tern i 70'erne, hvor moden dikterede, at farverne var brune, orange og gule. - Jack Ryde var meget interesseret i design og arkitektur og troede på, at det var godt at være andereldes og at lave sine egne ting. Da Hästens lancerede stoffet, hadede folk det. Der blev skrevet mange grimme ting om det. Men han troede på det. Og nu er det mere en 70 procent af salget, der er blåt og hvid ternet, selv om vi har 16 forskellige farver. Mange tror, at de skal have beige eller hvid, men ender alligevel med at vælge det blå mønster. Det er vores identitet, at vi er anderledes. Og ternene er blevet et stærkere brand end vores logo, siger Sanja Tegeltija. Foto: Hästens
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro

Lokal løbeklub er igang igen

Annonce