Annonce
Biler

Eksperternes favoritter: Årgang 1985 er nu veteranbiler

Bentley Turbo R var et forsøg på at sparke noget sportslig dynamik ind i de store engelske luksusbiler. Den store 6,75 liters V8-motor blev pumpet op til 300 hk, og selv om den blev hurtigere, var den ingen kurveknuser. Pr-foto
En ny bilårgang fylder 35 år og bliver dermed veteraner. Eksperterne ser på, hvilke biler fra 1985 de helst vil køre i.
Annonce

De fleste forbinder begrebet veteranbil med en klassisk MGB. Den arketypiske, åbne britiske sportsvogn fra 1960'erne med trådfælge og masser af skinnende krom.

Men den nye årgang veteranbiler er skåret over en markant anderledes læst. Her dominerer de brede gummikofangere og de stramme lige linjer, for vi skal ikke længere tilbage end 1985 for at finde den nyeste årgang af potentielle veteranbiler.

Efter 35 år opfylder en bil kravene til veteranstatus, og 1985 er noget helt andet end 1965.

Faktisk kan man allerede efter 30 år få en bil godkendt som veteranbil, hvis den kun køres lejlighedsvis. Men det giver kun længere synsintervaller. Bilen skal være fyldt 35 år for at få vægtafgiften nedsat til en fjerdedel, og for at den kan importeres under mere lempelige registreringsafgiftsforhold.

Tilbage til 1985. Her var den kolde krig på sit højeste, Gorbatjov havde lige sat sig til rette i Kreml, og danske roligans havde både fodboldfesten ved VM i Mexico og Schlüters kartoffelkur i 1986 til gode.

Peugeot 309 skulle have været et Talbot, men da Peugeot aflivede Talbot-mærket i 1984, besluttede man at lancere 309 som Peugeot, og den blev en anstændig publikumssucces. Pr-foto
Annonce

Sikkerhed og miljø

Men inden vi kommer til de enkelte modeller og højdepunkter, så presser spørgsmålet sig på, om 1985 overhovedet var en årgang, der slog alvorlige buler i automobilhistorien?

Til at besvare det spørgsmål har jeg taget fat i en af kongerigets største automobilfaktabegavelser og fast skribent og journalist på FDM's klassikerblad, Motor Classic, Peter Clausen.

- 1985 var ikke nogen stor årgang, men én stor landvinding er værd at bemærke: Ford Scorpio blev lanceret med ægte, elektronisk styrede ABS-bremser som standard i alle versioner. ABS var ganske vist ikke en ny opfindelse - Mercedes lancerede det som dyrt ekstraudstyr i topmodellerne i 1978 - men med Scorpio kom det største sikkerhedsmæssige fremskridt siden sikkerhedsselen for alvor ud på en bred front og tvang konkurrenterne til at følge trop. Det har reddet hundredtusindvis af menneskeliv på verdensplan, slår han fast.

Så fortsætter han til en spirende miljøbevidsthed.

- Kigger vi ud over landets grænser, begyndte der også for alvor at ske noget med katalysatorer i 1985 - især i det daværende Vesttyskland, hvor man midt i 1980'erne var meget bekymrede for skovdød. På det punkt var vi i begyndelsen faktisk temmelig fodslæbende her i dette selverklærede miljøforegangsland. Men det var Europa jo generelt, for i USA havde katalysatorer og blyfri benzin hørt til dagens orden siden midt i 1970'erne, uddyber Peter Clausen.

Selv om hverken ABS eller katalysatorer er særligt sexede i forhold til veteranbilers jeg-må-eje-den-appel, så gjorde begge tiltag 1985 til et ikke helt ubetydeligt år i automobilhistorien.

Annonce

Ferrari slår Bentley og BMW M5

Dykker vi ned i havet af nye modeller, er der både et par publikumssucceser og specialbiler, der er værd at nævne.

Blandt de mere folkelige vogne med fødselsåret 1985 stemplet i bunden finder vi Peugeot 309. Den var egentlig ikke tænkt som en Peugeot under udviklingen. Den skulle have været en Talbot.

I 1984 besluttede ledelsen i Peugeot, som også ejede Talbot, dog at droppe Talbot som varemærke, og så blev 309 vinklet ind i Peugeots modelprogram, hvor den udgjorde en temmelig succesfuld trædesten op til starten af 1990'erne mellem Peugeot 205 og 405.

Også biler som Fiat Croma og Chevrolet Astro så dagens lys i 1985.

Men det er tre helt andre biler, som Peter Clausen hæfter sig ved.

- Set med mine øjne er Ford Scorpio ikke til at komme uden om på grund af dens rolle i udbredelsen af ABS, og den blev da også en fuldt fortjent Car of the Year i Europa og Årets Bil i Danmark. Set i bakspejlet blev den ikke nær så stor en salgssucces, som Ford havde håbet på, men det ændrer ikke på dens enorme bilhistoriske og sikkerhedsmæssige betydning, mener han.

Han vil også pege på første generation af BMW M5 (E28S), der satte helt nye standarder for sportssedaner, og den dag i dag er M5, der nu er nået til sjette generation, et af bilverdenens absolut største ikoner.

På Peter Clausens tredjeplads kommer Bentley Turbo R.

- Den kan vel næppe kaldes nyskabende, men den er i al sin overdrevne groteskhed en meget fascinerende bil, der på mange måder lagde grunden til vore dages revitaliserede Bentley-mærke, siger han.

Skal Peter Clausen dog tvinges til at vælge én drømmebil fra årgang 1985, bliver det ikke nogen af ovennævnte.

- Jeg snupper helt sikkert en Ferrari 328, og selv om mere hardcore-ferratisti vil sige, at den lukkede 328 GTB er den sande entusiastbil, vil jeg tage en 328 GTS med targatag, fordi jeg synes, at vind i håret hører sig til i sådan en bil. Den skal være rød med beige læderkabine, for så vil den være helt magen til den allerførste Ferrari, jeg selv prøvede at køre engang sidst i 1980'erne. Prisen for sådan en ligger desværre i omegnen af en million kroner på danske plader, så det bliver nok ved drømmen.

Ferrari 328 GTS er motorjournalist Peter Clausens (fra Motor Classic) ultimative drømmebil fra årgang 1985. Pr-foto
Fiat Uno Turbo er motorskribentens favorit nummer et: "Fordi min storebror havde en, og det var her, jeg fik min første smag af fart og adrenalin fra passagersædet, mens Ace of Base og Dr. Alban pumpede ud af højttalerne. 105 hk og en egenvægt på omkring 850 kg gjorde den lynhurtig. Monterede du en knap til at justere ladetrykket manuelt, blev den endnu vildere. Det gik desværre også ud over holdbarheden, og min storebrors Uno Turbo endte med at skyde en cylinder ud gennem topstykket, og så sluttede den turbo-80'er-fest." Pr-foto
Nummer to af motorskribentens favoritter er denne med følgende begrundelse: "Alfa Romeo 75Dens 1980er-design er knivskarpt. Køredynamisk skulle den være en af årtiets bedste med sit transaksel-layout, hvor gearkassen er placeret ved bagakslen for at give optimal vægtfordeling. Jeg har ikke selv prøvet en 75er, men jeg kørte for nogle år siden om kap med en stribe 75ere på Nürburgring, og der imponerede de mig. Så stik mig en V6-udgave, og jeg vil være solgt. Men den skal være i frygteligt fin stand og nyrenoveret, for samlekvaliteten på originalerne var jammerlig." Pr-foto
Porsche 924 S er nummer tre af motorskribentens favoritter. "De første Porsche 924 blev drillet med at være bovlamme Audi-udviklinger med Porsches våbenskjoldslogo på kølerhjelmen som sportsvognsfabrikkens væsentligste bidrag. Men i efteråret 1985 vinklede Porsche deres egen 2,5 liters motor fra Porsche 944 ned i 924 og gav den et S efter navnet. Den fik også bremser og hjulophæng fra 944, og så trådte den endelig i karakter som en ægte Porsche. Kun små 17.000 eksemplarer er produceret, så den er samtidig en halvsjælden sag – uden at den prismæssigt er stukket af som de fleste 911ere er." Pr-foto
Ford Scorpio blev aldrig så stor en succes, som Ford måske havde håbet på. Men fordi den var første bil, der havde elektronisk ABS som standardudstyr, er den måske den vigtigste bil, der blev lanceret i 1985. Pr-foto
Den første BMW M5 blev lanceret i 1985. Den er blevet et ikon, og i dag lever modellen stadig – nu i sjette generation. Pr-foto
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg HK

Skidt spil - men lærerig og brugbar træningskamp for Viborg HK

Annonce