Annonce
Danmark

Elbil-sælgerne buldrer - men hjælpen er lige om hjørnet

På mandag fremlægger elbilkommissionen sine anbefalinger til regeringen. Foto: Johan Gadegaard
På mandag fremlægger regeringens elbilkommission sine anbefalinger til, hvordan  benzin- og dieselbiler kan blive udfaset og erstattet af primært el- og hybridbiler.
Annonce

Da regeringens finanslovsforslag blev fremlagt mandag, gik bilbranchen straks i gang med at forsøge at finde sig selv i det. Særligt hvad branchens vilkår vil blive for at sælge elbiler efter nytår.

Straks kom der en pressemeddelelse ud fra Autobranchen Danmark, der repræsenterer bilforhandlerne.

"Finansloven vil stoppe salget af elbiler. Regeringen vil ikke fastfryse registreringsafgiften for 2021," stod der.

Hvis ingen gør noget, vil de særligt lave afgifter for elbiler nemlig forsvinde til nytår. Så vil for eksempel en Tesla 3 stige med 150.000 kr. og VW's nye ID.3 med 81.000 kr.

- Der vil være en kraftig opbremsning (i salget, red.). Man skal virkelig gå ind for sagen, hvis man vil binde an med en elbil nu, sagde direktør Gitte Seeberg.

Sagen er, at regeringens såkaldte Eldrup-kommission - navngivet efter formanden Anders Eldrup - er lige på trapperne med sine anbefalinger til en fuldstændig omlægning af afgiftssystemet for biler.

Kommissionen vil mandag på et pressemøde fremlægge et antal forskellige modeller for, hvordan afgiftssystemet kan ændres, så Danmarks bilpark bliver grønnere frem mod 2030.

Vurderingen er, at hvis regeringen ikke gør andet end at fastfryse afgifterne, vil der være 400.000 elbiler i Danmark i 2030. Modellerne fra kommissionen tager udgangspunkt i, hvordan man man når et langt højere antal.

Når kommissionen på mandag har fremlagt sine anbefalinger, er målet for regeringen, at der kan køres et hurtigt og koncentreret forhandlingsforløb, så salget af elbiler ikke bliver sat i stå længere end højst nødvendigt.

Annonce

Brændende platform

- Det er rigtigt, at hvis politikerne ikke foretager sig noget, vil elbilerne stige i pris efter nytår. Vi hører dog, at politikerne er indstillet på, at grønne biler fortsat skal være attraktive, siger Mads Rørvig, direktør i Danske Bilimportører.

Han understreger, at når både politikere og branchen har en ambition om, at bilerne i Danmark skal levere deres væsentlige bidrag til den grønne omstilling for at overholde klimalovens mål om en reduktion af drivhusgasser på 70 procent i 2030, så er der etableret en brændende platform, som sikrer handling.

- Derfor vil politikerne helt sikker være indstillet på at lave en langsigtet omlægning af bilafgifterne i løbet af efteråret, siger Mads Rørvig.

Bilimportørernes primære indspil til politikerne og kommissionen er, at man helt eller delvis stopper med at lægge afgifter på biler på basis af bilens værdi.


Vi har verdens højeste afgift i Danmark på op til 150 procent, så det betyder rigtigt meget for bilens pris for forbrugerne, hvordan afgifterne bliver skruet sammen.

Mads Rørvig, direktør, Danske Bilimportører


- Vi har verdens højeste afgift i Danmark på op til 150 procent, så det betyder rigtigt meget for bilens pris for forbrugerne, hvordan afgifterne bliver skruet sammen. Vi mener, at man i stedet skal beskatte bilen efter, hvor meget co2, den udleder, så der er en stærk motivation til at vælge de grønne biler, siger Mads Rørvig.

Ifølge avisen Danmarks oplysninger er det en model, der møder hård modstand i regeringskontorerne, fordi man vurderer, at den har en social slagside og vil favorisere de dyreste biler. Et batteri til en elbil koster groft sagt det samme, hvad enten det bliver monteret i en lille, billig bil eller en dyr luksusbil, så en afgift baseret rent på co2-udledning forholdsmæssigt vil være mere attraktiv, jo dyrere en bil er.

Eldrup-kommissionen fortsætter sit arbejde efter mandagens anbefalinger til et nyt afgiftssystem. Sidst på året vil den lave en ny afrapportering, hvor man beskriver, hvordan man kan indrette en holdbar infrastruktur for ladestandere til elbiler, hvordan man kan arbejde med miljøzoner, om parkeringsafgifter kan gøre en forskel og så videre.

Det har regeringen bedt kommissionen om at give svar på

  1. Hvilke effekter det giver i forhold til klima, forurening, danskernes transportbehov og trængsel på vejene og ikke de økonomiske konsekvenser for staten, erhvervslivet og en almindelig husholdning ved en indfrielse af regeringens målsætninger.
  2. Hvilke muligheder, der er for at bruge afgiftssystemet, tilskud og andre konkrete virkemidler til at styrke salget af grønne personbiler, og hvad konsekvensen for statskassen vil være.
  3. Hvordan markedet for elbiler udvikler sig i forhold til produktion og pris.
  4. Hvordan man forholder sig til overgangsperioden mellem i benzin- og dieselbiler og elbiler i forhold til afgifter.

Senere på året vil Eldrup-kommission så komme med bud på, hvordan man sikrer blandt andet den rette udbredning af ladestandere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

VFF sætter sig tungt på førstepladsen - slår Silkeborg i topopgør

CORONAVIRUS

Live: Nye rejsevejledninger - rejser til Tyskland og Cypern frarådes

Annonce