Annonce
Biler

Elbilens batteri holder længere end forventet

Syv år efter den første i3 har BMW nu erfaringer fra cirka 500.000 elbiler. Den erfaring skal bruges til at sikre kvaliteten og ikke mindst holdbarheden af 2020'ernes batterier. Foto: BMW
Elbilers batteri holder længere end først antaget. Det viser erfaringer hos bl.a. BMW, som nu samler al forskning og test af battericeller til elbiler i et samlet kompetencecenter.
Annonce

De færreste tænker over det, når de triller lydløst af sted i deres nye elbil. Men bag batteri-teknikken ligger mange års forskning og testarbejde, ikke mindst hvis bilen er en BMW.

BMW var blandt de første til at konstruere en bæredygtig elbil helt fra bunden tilbage i 2013, da man lancerede modellen BMW i3 bygget delvist i kulfiber.

Her knap syv år senere har man efterhånden erfaringer i batterier fra omkring 500.000 køretøjer, og det er summen af de erfaringer, som BMW Group nu har samlet i et center for battericeller. Centret kommer til at beskæftige 200 medarbejdere.

Diesel er bestemt ikke slut

Ved åbningen af BMW’s battericenter benyttede BMW’s øverste chef anledningen til at understrege, at diesel også i fremtiden vil spille en afgørende rolle hos BMW. De kraftige dieselmotorer er således ikke i nær fremtid på vej på pension.

- Jeg ser ikke diesel blive faset ud, overhovedet ikke. Dieselmotoren er højst relevant de kommende år, når det gælder reduktion af CO2, og så er de meget rene, sagde topchef for BMW, Oliver Zipse, der i sommer tiltrådte stillingen efter 28 år hos BMW.

På testcentret tester man ikke kun for de to egenskaber, som forbrugeren direkte oplever, når man har en elbil: Rækkevidde, og hvor lang tid det tager at fylde strøm på batteriet.

En moderne battericelle kan nemlig rumme op til 4000 parametre, som forskerne kan måle på.

Da BMW i3 blev lanceret i 2013, var den en revolution. Her var en af de første elbiler, der blev bygget rundt om batteriet i bunden af platformen. Det skete for at sikre, at de klassiske gode køreegenskaber fra BMW blev omsat til elektrisk drift. I3 fik derfor baghjulstræk og har aldrig kæmpet med at overføre kræfterne via forhjulene. Det er en skavank, som selv nye elbiler ofte lider under.

For at sikre en lav vægt er bilen bygget i både kulfiber og plastkomposit, og i interiøret benyttes kun bæredygtige materialer. I det hele taget har bæredygtighed været den røde tråd i BMW’s første elektriske biler. Fabrikken genererer således selv strøm via vindmøller, og når en i3 skrottes, vender batteriet tilbage til fabrikken som strømkilde, og 95 procent af bilen kan genanvendes.

Senest har BMW dog meldt ud, at der ikke kommer en ny generation, når den faceliftede BMW i3 om nogle år bliver sendt på pension. Hvornår BMW i3 udgår, vil BMW ikke oplyse, men eksperter vurderer, at der går i hvert fald et par år, inden den populære bil forlader BMW’s store program af biler. BMW i3 bygges på samme fabrik i Leipzig, der også producerer i8. Bilen leveres med to størrelser batteri.

Annonce

Mere energi i samme størrelse

Siden BMW i3 og senere BMW i8 blev lanceret, er teknologien i batterierne forbedret. Den såkaldte energitæthed er fordoblet, hvilket betyder, at samme batteristørrelse nu har fordoblet rækkevidde. Med andre ord kører en elbil med et 300 kilograms batteri nu dobbelt så langt på en opladning.

- Når vi nu samler al kompetence og forskning af cellen i batteriet på et sted, handler det om at kortlægge præcist, hvordan batteriet påvirkes af en stribe faktorer. Kvaliteten af cellen er afgørende for, om den fungerer i hele bilens levetid. Producenten af en battericelle ved alt om cellen, men ved ikke, hvordan den i ’’real life’’ funger i bilen år efter år efter år under alle tænkelige forhold, forklarer Peter Lamp, Head of Research and Development Battery Cell and Fuel Cell Technology.

Når man samler den komplette viden, forskning og testarbejde i ét center, der skal betjene hele BMW Group, hænger det uløseligt sammen med, at batteriet i elbilen er den dyreste komponent. I gennemsnit udgør batteriet 50 procent af omkostningen ved at producere en elbil, og heraf er 80 procent omkostninger til materialer i battericellen.

Netop materialerne i battericellen er afgørende for battericellens kvalitet, så for BMW handler det om at have styr på leverandørerne af bl.a. grundstofferne kobolt og nikkel.

Indtil nu har BMW overvejende hentet kobolt i Congo, der besidder omkring 59 procent af verdens kendte forekomster af kobolt, men arbejdsforholdene i minerne har ofte været genstand for så massiv kritik, at BMW gennem en årrække har arbejdet med at forbedre forholdene. Det er sket i samarbejde med en række organisationer, der alle arbejder for bedre sikkerhed og bæredygtig minedrift.

Fra årsskiftet har BMW Group besluttet at have endnu skarpere kontrol med, hvordan grundmaterialerne til deres batterier bliver udvundet og køber selv f.eks. kobolt og nikkel og leverer det fysisk direkte til de producenter, der fremstiller battericellerne til BMW’s batterier. Som situationen er lige nu, har BMW nemlig ingen planer om selv at producere celler til batterier.

Annonce

Næste generation

BMW er på fjerde batterigeneration, og om ca. et år er man klar med femte generation af batterier, som har en betydelig højere energitæthed. Kurven for energitæthed er dog ikke så kraftigt stigende som tidligere, men til gengæld stiger omkostningerne. Det bliver med andre ord dyrere og dyrere at hente mere rækkevidde ud af de nuværende battericelleteknologier, og der forskes intenst på nye batterityper. I denne forskning har BMW Group et tæt samarbejde med universiteter og startups verden over, hvor man deler viden og erfaringer på mange niveauer.

En del af forskningen rundt om i verden sker i såkaldte ’solid state-batterier, men den type har BMW ingen planer om at benytte i deres biler.

Det skyldes ganske enkelt, at bæredygtigheden i den batteritype ikke er lige så god som den teknik, der anvendes i øjeblikket, forklarer BMW.

Energitætheden er fordoblet i samme batteristørrelse i fjerde generation batterier fra BMW sammenlignet med første generation. Foto: BMW
Annonce

Hvor længe holder batteriet?

Det spørgsmål er med garanti med i overvejelserne, når man overvejer en elektrisk bil. Hos BMW har man efterhånden så mange erfaringer, at man for nylig har udvidet garantien på batterierne til 160.000 km/8 år. Med denne garanti menes, at batteriet skal have 80 procent af kapaciteten tilbage. Internt hos BMW har man dog erfaringer, der omfatter batterier, som har gået over 900.000 km i i3-modellen. Hos Nissan, der også har mange erfaringer med modellen Leaf, lyder meldingen også, at batterierne har længere holdbarhed, end producenten oprindelig havde forventet.

- Totalt har vi 430.000 elektriske biler kørende, og der er ikke nævneværdige problemer med batterierne. Et godt eksempel er Nissan Leaf, hvor vi siden lancering i 2011 og frem til 2015 totalt kun har skiftet tre stk. battericeller, siger Ann Strøby, PR-ansvarlig for Nissan i Danmark.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg

Man gjorde Viborgs børn fortræd

Viborg

Opfordring til civil ulydighed

Viborg

Efterlyst retspsykiatrisk patient er fundet, anholdt og tilbage i Søndersøparken

Annonce