Annonce
Biler

Elektrisk Hyundai Ioniq får længere rækkevidde

Den faceliftede Hyundai Ionic Electric får et batteri med større kapacitet og vil kunne oplades hurtigere. Foto: Hyundai
Den eldrevne femdørs Hyundai Ioniq Electric får et facelift, som betyder lidt stærkere motor og en rækkevidde, som vokser og nu reelt er lige under 300 km.

Flere kræfter, længere rækkevidde og nye opkoblings- og sikkerhedsfunktioner samt et opgraderet interiør. Det er nogle af de mest markante ændringer, når den elektriske version af Hyundai Ioniq nu får et facelift efter et par år på banen.

Mest markant er, at batteripakken i Ioniq electric øges fra 28 kWt til 38,2 kWt, mens effekten hæves, så elmotoren nu yder 136 hk mod tidligere 120 hk. Det, som de fleste har øje for, er dog rækkevidden. Den er i dag 280 km efter den gamle NEDC-norm, men dog reelt tættere på 200 km i virkeligheden, hvilket ligger langt under dagens standard. Den stiger nu til 294 km efter den nye mere retvisende WLTP-norm. Til sammenligning klarer koncernfætteren Kia e-Niro 289 km med en batteri-pakke, som er i samme størrelsesorden. Kia e-Niro kan dog også byde på en større batteripakke på 64 kWt, der giver en rækkevidde på 455 km. Det er uvist, om Ioniq Electric kan opgraderes yderligere.

Modellen får mere sikkerhedsudstyr og vil kunne fjernbetjenes med en telefon-app. Foto: Hyundai

Hurtigere opladning

På sikkerhedsfronten opgraderes bl.a. med nødbremse, der har cyklist- og fodgængergenkendelse, skiltegenkendelse og en adaptiv fartpilot, som reagerer, hvis der sker vognbaneskift foran. Modellen bliver også den første model fra Hyundai, som får e-call, der selv kan ringe op til alarmcentralen ved ulykker. Bilens navigationssystem får nu også live-services, der altid opdaterer om bl.a. tilgangen til opladere.

Når det gælder opladning, får bilen en kapacitet, der vokser fra 6,6 kW til 7,2 kW. Det betyder, at man kan lade hurtigere op hjemme. På en 100 kW hurtigladestation ude i byen vil man kunne lade bilen 80 pct. op på 54 minutter. Som noget nyt vil man også kunne styre en række funktioner ved hjælp af en telefon-app. Det drejer sig bl.a. om at kunne se batteristatus, styre opladning og kontrollere dørlåse og klimaanlæg.

Ny motorbremse-funktion

Indendørs får kabinen, som i dag er noget fersk, er opgradering med mere indbydende materialer, mens der her også kommer en ny og større central skærm på 10,25 tommer. På de ydre linjer får modellen ny front og bagende med full LED-lygter og lys lyssignatur.

På kørefronten får Ioniq Electric nu ligesom Kia e-Niro den nye styre-funktion, hvor du med paddles kan motorbremse trinløst frem for i trin og bedre dosere dette.

Ioniq fås også som mild hybrid og plug-in hybrid. Plug in-versionen vil som tidligere have et batteri på 8,9 kWt og en systemeffekt på 141 hk. Rækkevidden på ren el er her 52 km efter WLTP-normen.

De faceliftede modeller lanceres til efteråret. Den nuværende elektriske model starter fra 255.000 kr. Men danske priser, endeligt udstyr og tidspunkt for levering for den faceliftede version kendes endnu ikke.

Inden døre bliver interiøret opgraderet, og der kommer en ny større skræm på 10,25 tommer. Foto: Hyundai
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Viborg HK For abonnenter

Karakterbogen: Flere spillere scorer højt efter forgæves fight

Annonce