Annonce
Biler

Elektrisk MG i Danmark inden sommerferien

Den høje MG ZS EV, som klarer 263 km på en opladning, vil være på de danske veje inden sommerferien. Foto: MG
Den høje elektriske MG ZS EV på vej, og Nellemann Gruppen bliver dansk forhandler af det kinesiske bilmærke med engelske rødder.

Danskere, som higer efter en elbil, får inden for kort tid nye muligheder. Det står klart, efter at MG nu officielt igen importeres til Danmark.

Den første model fra mærket bliver nemlig den høje elektriske MG ZS EV, som er en lille SUV, der har en rækkevidde på 263 kilometer. Det er en model, som blandt andet skal konkurrere mod biler som Hyundai Kona Electric og den nye Peugeot e-2008, der begge dog har længere rækkevidde.

Lene Mejdal Iversen, som er pressechef hos Nellemann Gruppen, har et klart bud på, hvem MG ZS EV retter sig hen mod.

- Det er en familiebil til dem, som har brug for en rummelig bil. Rækkevidden på de 263 kilometer på en opladning passer samtidig godt til manges behov, siger Lene Mejdahl Iversen.

Mærket MG vil være kendt for mange danskere. Navnet var nemlig i mange år synonym for vævre engelske sportsvogne og prydede for et par årtier siden blandt andet også sportslige modeller fra hedengangne Rover.

Annonce

MG og Nellemann

Det ikoniske MG-bilmærke blev født i 1924 som Morris Garages, og mærket producerede i årtier vævre sportsvogne. Efter nogle omtumlede årtier blev det for nogle år siden overtaget af kinesiske SAIC, der er en af de største bilproducenter i Kina.

Nellemann-koncernen lancerede for over 90 år siden MG i Danmark det importselskab, der senere kom til at hedde Domi. Her blev der i løbet af 60 år sammenlagt importeret 20.000 MG-biler til Danmark i det regi. Efter 30 år er mærket således tilbage hos Nellemann.

Kan skrives op

Den elektriske version er udstyret med et batteri på 44,5 kWh, mens elmotoren yder 105 kW, hvilket svarer til 141 hk. Den kan hjemmelade med 7,5 kW, dog kun med en fase, hvilket betyder, at bilen kan lades op på 7,5 timer. Hurtigladning klares med op til 50 kW, så bilen kan lades op ude i byen fra 0 til 80 procent på 40 minutter.

Konceptet for bilen er enkelt. Her er kun to udstyrsniveauer, nemlig Comfort og Luxury. Her har basismodellen blandt andet skærm med Apple Carplay/Android Auto, mens topmodellen, som kun er en smule dyrere, byder på panoramasoltag, omfattende udstyr med blandt andet elektrisk førersæde og stor sikkerhedspakke med alarm, der reagerer på fodgængere ved bakmanøvrer.

Den officielle danske importør bliver Nellemann Gruppen. Importøren vil dog først senere på foråret melde priser og forhandlere ud. På redaktionen skyder vi på et prisleje omkring 225.000 til 250.000 kroner for dyreste model. Den vil dog også kunne leases. Man kan skrive sig op på mærkets hjemmeside til en bil nu og i løbet af maj konvertere dette til en handel.

Hyundai Kona starter ved 250.000 kroner, mens Peugeot 2008 fås fra 310.000 kroner.

Ingen leveringstid

Mens der er lang leveringstid på visse andre elbiler, for eksempel Kia e-Niro, som man skal vente mere end et år på, vil der være masser af MG-elbiler.

Lene Mejdahl Iversen fra Nellemann forventer, at et salg på 500 biler herhjemme ikke vil være urealistisk.

- Vi har biler stående på en stor lagerplads i Holland, og herfra kan vi hurtigt få leverancer frem, siger hun.

Nellemann Gruppen vil melde flere detaljer ud i løbet af foråret. MG lægger vægt på, at meget salg kan foregå på nettet. Men der vil altså også være forhandlerne, hvor man vil kunne prøvekøre og få serviceret bilerne.

MG ejes i dag af kinesiske SAIC, som i nogle år har været på banen i England med de benzindrevne versioner af den kinesisk-udviklede ZS-model.

Det er en bil, som vi på redaktionen testede i Belgien ved den europæiske premiere sidste efterår. Her oplevede vi bilen som letkørt, pænt udstyret og rummelig med et bagagerum på 448 liter, men noget tynd i materialerne.

MG tør dog godt stå inde for bilen og giver en garanti på fem år/150.000 km, ud over otte år/150.000 km på batteriet og 10 års rustgaranti. Op trækker også, at bilen for nylig har hentet de maksimale fem sikkerhedsstjerner ved Euro NCAP.

SAIC har en lang række modeller på hylderne, og det er planen at udbygge med flere MG’er. Hvilke er endnu ikke offentliggjort.

MG ZS EV skal bl.a. konkurrere med Hyundai Kona Electric og Peugeot e-2008. Foto. MG
Den høje MG ZS EV er letkørt, og topversionen byder på meget udstyr. Foto: MG
Foto: MG
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF For abonnenter

Dramaerne har været savnet - skuffelserne gør stadig ondt

Annonce