Annonce
Biler

Elektrisk super-Porsche kaster sløret

Den elektriske Taycan har klare tråde til Panamera. Porsche lover, at den kører som en 911’er. Foto: Porsche
Den næsten produktionsklare elektriske Porsche Taycan sportsvogn viser former og køreegenskaber på racerbaner fordelt over tre kontinenter. Målet er at skabe et nyt ikon, lyder det fra designer.

Fans af elektriske superbiler måtte pudse brillerne en ekstra gang, da en prototype af den næsten færdige Porsche Taycan for nylig rullede gennem gaderne i den kinesiske millionby Shanghai, mens det umiddelbart efter skete igen på den store Festival of Speed i engelske Goodwood og senest ved den amerikanske finale i det store elektriske ABB FIA Formel E Championship, som foregik i New York.

På alle tre kontinenter var forskellige biler ude og køre banerunder for at vise, at den elektriske Porsche har egenskaber som en rigtig sportsvogn – i Kina var det ved Porsche Experience Center i Shanghai.

Det er ikke tilfældigt, at Porsche vælger de tre markeder til snigpremierer på bilen, der vises officielt om et par måneder. De er alle vigtige markeder, hvor Kina er vækstmarked nummer et for elbiler, hvor der også er mange købestærke entusiaster, som er klar til at investere i bilen, der yder over 600 hk og har en topfart på 250 km/t, mens accelerationen 0-100 km/t er 3,5 sek. og 0-200 km/t klares på 12,0 sek.

Annonce
Den femdørs elbil får over 600 hk og en rækkevidde, som forventes at være over 450 km. Foto: Porsche

Kører som en 911’er

Præsentationen i Goodwood og New York med banekørsel foran et stort publikum taler for selv. Folkene fra Porsche hævder nemlig, at Taycan kører lige så godt som ikonet, Porsche 911. Den schweiziske racerkører Neel Jani, som kørte bilen i New York, peger på, at et effektivt system til at regenerere bremseenergi er vigtigt både ved Formel E-løb og ved daglig kørsel, hvor det er med til at forlænge rækkevidden.

- I Formel E spiller regenerering en stor rolle i strategien for racet, mens den rigtige brug af regenerering i en produktionsbil kan bruges til at vinde store fordele, hvad angår rækkevidde. Ligesom en Formel E-racer har Taycan en opsætning, der er designet til både at kunne præstere og være pålidelig, lyder det fra Neel Jani.

Porsche har endnu ikke endelige tal for rækkevidden. Men de foreløbige skøn lyder på en rækkevidde over 450 km på en opladning, mens den femdørs Gran Turismo vil kunne oplade med 350 kW, hvilket betyder, at den kan lades op fra 0-til 80 pct. på et kvarter.

Nyt ikon

Modellen læner sig meget op ad Panamera, men i den helt elektriske Taycan har der været en række udfordringer, som skal passes ind, forklarer Michael Mauer, der er designchef hos Porsche. Opgaven har nemlig været at skulle skabe en sportsvogn, som i bedste Porsche-ånd har et lavt tyngdepunkt. Men da batterierne ligger i bunden af bilen, har man skullet tænke kreativt.

Det er bl.a. sket ved at skabe en ”brønd” til passagerernes fødder, som på den måde både har sikret en lav siddeposition og den bedste vægtfordeling. Samtidig har bilen skullet indeholde en række klassiske Porsche-design-elementer som hjelmen, der stopper et stykke inde i karosseriet, lygternes specielle placering i siderne, den faldende taglinje og de brede skuldre ved bagskærmene - uden på samme tid at ligne en klon af Panamera. Men målet er klart.

- Min vision er, at Taycan vil blive et ikon for dens æra og en slags synonym med en elbil, ligesom 911’eren er blevet det i sit segment over de sidste årtier, siger Michael Mauer.

20.000 interesserede har foreløbig betalt et depositum for at komme i betragtning til en Porsche Taycan, der lanceres senere på året.

Porsches designchef, Michael Mauer, har sigtet hen mod at Taycan bliver et ikon på linje med Porsche 911. Foto: Porsche
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce