Annonce
Rundt om Viborg

Endelig: Populær sti udvides og forbedres i efteråret

Fornyelsen og udvidelsen af Alhedestien når i år i hvert fald fra kommunegrænsen mod Herning nordøst på til Kølvrå - og måske lidt længere ind mod Karup. Arkivfoto: Morten Pedersen
Kommunen har afsat 2,7 millioner kroner til at begynde renoveringen af Alhedestien. Arbejdet udføres i oktober og november - med udgangspunkt i kommunegrænsen til Herning.

Karupegnen: "Hvorfor kommer der ikke gang i renovering af Alhedestien", spurgte Torben Bundgaard, Karup, forleden i et læserbrev.

Spørgsmålet må siges at være stilet til Viborg Kommune, og svaret er, at det gør der også.

Som folkebladet skrev i foråret, har Viborg Kommune ud af samlet 4.116.000 kroner til cykelstiforbedringer resten af året øremærket 2.736.000 kroner til at forbedre belægning og farbarhed på Alhedestien, der som bekendt følger det gamle jernbanetracé mellem Viborg og Herning og dermed skærer i gennem den tidligere Karup Kommune.

Og det er her, de afsatte 2019-penge bruges. Formanden for byrådets tekniske udvalg, Johannes Vesterby (V), oplyser, at sti-arbejdet, som der lige nu er ved at blive tegnet kontrakt med den udførende entreprenør om, begynder ved kommunegrænsen til Herning. Det vil sige lidt syd for Gedhus.

Arbejdet er planlagt til at blive udført i oktober og november. Johannes Vesterby siger, at det er "meget tilfredsstillende", at arbejdet med at forny og forbedre Alhedestien begynder meget snart. Det er nemlig flere år siden, det blev aftalt med Herning Kommune, at stien skulle have et løft.

Annonce
Fliserne, som udgør belægningen på størsteparten af Alhedestien i Viborg Kommune, er mange steder skæve og ujævne. Arkivfoto: Preben Madsen

Afventer trafikforlig

Fra kommunegrænsen går anlægsarbejdet mod nordøst til Kølvrå. Ifølge ingeniør Kaj Jensen, Viborg Kommune, rækker pengene i hvert fald til renovering og forbedring af 3,6 kilometer sti - og måske lidt mere.

Alhedestien bliver i lighed med det, Herning Kommune allerede har udført på sin side af grænsen, asfalteret og gjort bredere. Det betyder, at SF-fliserne, der har udgjort belægningen, siden stiens etablering midt i 1990'erne, bliver fjernet og altså erstattet med asfalt. Fliserne ligger mange steder skæve og ujævne.

Det gælder i øvrigt det meste af vejen nordpå til Hald Ege. Hvis kommunen kan finde pengene, skal resten af stien også fornys gradvis i de kommende år. Men da der er mange kilometer, kommer det også til at koste adskillige millioner kroner, og dem har Viborg Kommune endnu ikke på budgetterne.

Og hvis det skal lade sig gøre - taget i betragtning, at der mange steder er brug for nye eller forbedrede cykelstier - fordrer det, at staten også bidrager, mener Johannes Vesterby (V).

- Vi afventer jo et nyt trafikforlig. Det forventer vi os en del af, for den nye regering har jo sagt, at den prioriterer cykelstier højt. Og da transportministeren for nylig var på besøg, gav han indtryk af at være positiv over for blandt andet en forbedring af Den midtjyske cykelstjerne, siger udvalgsformanden.

Øvrige stier

"Stjernen" udgøres af en række cykelstier - anlagt på nedlagte banestrækninger - der løber sammen ved Viborg Banegård.

Foruden Alhedestien rækker de i alt godt 4,1 million cykelsti-kroner i år til at få anlagt det manglende stykke af Nørreå-stien gennem Ørum (750.000 kroner), lys på Himmerlandsstien gennem Løgstrup (390.000 kroner) - og til stilys gennem Hvam i kommunens nordlige udkant (240.000 kroner).

I år er Alhedestien blevet ført mere direkte i gennem Karup by, og på det nye stykke er der lagt asfalt - lige som der bliver det på den strækning, der snart renoveres syd for Kølvrå. Arkivfoto
Alhedestien blev i 1990'erne anlagt på den tidligere Herning-Viborg-jernbane. I de daværende Viborg og Karup kommuner blev der det meste af vejen brugt SF-fliser som belægning. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF For abonnenter

Fra druk til dedikation: - Jeg vil hellere trues med en ni millimeter Glock end have den besked igen

Viborg

Haveejere vil være selvforsynende

Annonce