Annonce
Læserbrev

Erhvervsliv. Butiksdøden er branchens egen skyld

Læserbrev:I mange år har detailbranchen haft den ene optur (og nedtur) efter den anden, og pengene er også rullet ind. De obligatoriske reklamer i lokale blade/aviser, skilte i vinduerne og lidt Facebook var måden, man gjorde opmærksom på forretningen – måden man blev set. Det er stadig strategien, og jeg forstår det ikke! Året er 2019.

Internettet (og det er ikke en boble; det er kommet for at blive) og teknologien er i rivende udvikling. Forbrugerne har ændret adfærd og gør det stadig – og i en fart der kan få selv Kevin Magnussen til at løfte øjenbryn. Tilbage sidder detailbranchen i chok og skræmt fra vid og sans. De har simpelthen sovet i timen.

Panikken har bredt sig og kommuner rundt om i landet, inklusiv Viborg, kaster nu penge efter arbejdsgrupper og udviklingschefer, der skal redde branchen lokalt. Arbejdsgrupperne består ofte af de selv samme - undskyld udtrykket – til tider konservative erhvervsdrivende i detailbranchen, der ikke vil eller kan se de uanede muligheder der ligger lige foran dem. ”Det-er-omverdenen-den er-gal-med-ikke-os”-attituden har aldrig reddet nogen og det er ej heller tilfældet her. Og nej, det er heller ikke manglende parkeringsmuligheder der er skyld i det.

Men branchen ligger som de har redt. Tag nu diskussionen om den efterhånden manglende service. Ikke bare den obligatoriske ”Hvad kan jeg hjælpe med?” leveret med et smil, men den dybe og seriøse professionelle service, der kan få kunden til at gå ud af butikken og tænke: ”Det var eddermame god service”. En service der ikke alene får kunden til at gå derfra med et smil, men en service der får kunden til at fortælle vidt og bredt om deres oplevelse – og mere end det produkt de faktisk forlod butikken med. Hvornår har du personligt sidst oplevet dette?

God service er både generalist- og specialistviden, og det er også evnen til at kunne afkode tidens tendenser og trends – og at kunne bruge dem autentisk i sin branche.

Her kunne det bestemt være på sin plads at diskutere skolernes besparelser, der uden tvivl også har sparket til den manglende service i branchen. Man kan i min optik ikke uddanne kommende salgsstjerner til branchen på 20 uger, hvad uddannelsen er barberet ned til i værste fald. Hvordan skal man nå at lære at tilegne sig grundlæggende, branchespecifik viden inden man kastes for løverne? Jeg er helt med på, at man lærer branchen bedst at kende, hvis man er en del af den, men 20 ugers grundforløb er altså ikke nok.

Der findes løsninger og løsningen er i min optik ganske simpel. Byens detailbranche kunne med fordel ansætte de dygtige markedsføringsøkonomer som de selv og Viborg Kommune sendte på kursus i 2017, for netop at være værn mod de udfordringer de nu står over for.

Byen har altså dygtige mennesker, der ved en masse om, hvordan man analysere tilgængelige data til salgsoptimering samt generere data fra butikkerne med henblik på mersalg og øget omsætning. Læg dertil deres egenskaber til at analysere butikkernes strategiske situation i forhold til kunder, konkurrenter, trends og de markeder, de begår sig i, samt deres viden om digital markedsføring. Her er vi så to år efter, og alligevel bruger I dem ikke. Det giver absolut IGEN mening og er et selvmål af dimissioner.

I Viborg uddanner erhvervsakademi Dania en god portion markedsføringsøkonomer hvert år. Hvorfor bruger vi dem ikke? Hvorfor holder vi ikke noget af al den gode viden og know-how i byen? Er vi for overkvalificerede? Nej, vi er helt tilpas kvalificerede til at yde det bedste vi kan for detailbranchen. Smutter vi så snart vi får muligheden? Nej, detailbranchen er alt for spændende at smutte fra.

Hvor finder vi en branche i mere rivende udvikling og med daglig kundekontakt, øje for trends og fart over feltet? Brug nu de ressourcer, byen har til rådighed, og som måske kan give byens forretninger håb om overlevelse. Der er bestemt heller ikke nogen hindring i at dygtige salgsassistentelever fra ungdomsuddannelsen og markedsføringsøkonomer kan gå hånd i hånd ind i detailbranchen. Der er brug for alle hænder derude. Alle mand på dæk!

I hvert fald tror jeg på, at jeg og mine medsammensvorne markedsføringsøkonomer kan optimere de fleste butikker i byen. Lad os hjælpe med at skabe vækst og arbejdspladser, som I jo ønskede af os for to år siden. Ikke mindst hjælpe med, at vi har en gågade med detailforretninger som kan klare sig selv, og som vi sammen kan nyde. Også i årene der kommer.

En ting er sikkert, byens detailbranche står for fald. Så hvad bliver det til, borgmester Ulrik Wilbek, handelschef Helle Sørensen og Viborg detailbranche? Skal vi sammen komme i arbejdstøjet, så vi kan redde arbejdspladser og indtægter til kommunekassen?

Gør noget godt for byen – prøv med en markedsføringsøkonom. Jeg står i hvert fald klar til at vise mig selv frem foran VIBORGegnens Erhvervsråd årlige awardshow, der finder afsted torsdag d. 21. november 2019.

Annonce
Alexander Tidemand
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce