Annonce
Erhverv

Erhvervsredaktøren: Chaufførskandale kan smadre Nemlig.coms økonomi

Hos Nemlig.com kan man få varer leveret på dørtærsklen for blot ni kroner, hvis man er fleksibel med tidspunkterne. Til sammenligning koster det 11 kroner at sende et brev, der må være op til fem dage undervejs, med Post Nord, skriver Jens Bertelsen. Pr-foto

Hvis der står Nemlig.com på varebilen, Nemlig.com på uniformen og Nemlig.com på papkasserne med mad, hvem er det så, der står for at levere dagligvarer fra Danmarks markant største og mest profilerede onlinesupermarked?

Ja, mange vil svare Nemlig.com, men virksomheden selv havde en anden udlægning, da Politiken i sidste weekend kastede et kritisk lys på milliardvirksomheden, der har Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen som hovedaktionær.

Det viste sig, at chaufførerne, der høvler rundt i byerne for at bringe varer ud, får en sulteløn, arbejder 15 timer i døgnet i syv dage om ugen og ovenikøbet har et bødesystem, hvor småfejl kan koste langt mere end en dagløn for chaufføren.

Men det er ikke Nemlig.coms ansvar, lød det fra virksomheden. Transporten af dagligvarer til tusindvis af danske familier er lagt ud til selvstændige vognmænd. Og hvordan de behandler deres chauffører, ja det vedkommer jo ikke ledelsen i det fremstormende e-supermarked.


Det gode spørgsmål er, hvorfor Nemlig.com overhovedet har overladt en kerneydelse - udbringningen af kundernes dagligvarer - til stribevis af underleverandører, der skal styres benhårdt for at sikre en høj kvalitet?


Ups. Det stod hurtigt klart, at Nemlig.com stod temmelig alene med det synspunkt. Direktøren Stefan Plenge undskyldte og sagde, at den voldsomme vækst, som Nemlig har haft, nu viser sig at have en slagside. Bødesystemet over for vognmændene blev sat i bero, og et advokatfirma skal foretage en intern undersøgelse.

Det gode spørgsmål er, hvorfor Nemlig.com overhovedet har overladt en kerneydelse - udbringningen af kundernes dagligvarer - til stribevis af underleverandører, der skal styres benhårdt for at sikre en høj kvalitet?

Forklaringen er, at det er nærmest umuligt at tjene penge på udbringning af dagligvarer. Mønsteret er det samme over hele verden, men i særlig grad i Danmark med vores høje udgiftsniveau. Alene udgiften til chaufføren og varebilen, der skal køre helt hen til kundens adresse, måske bære mange kilo dagligvarer op på femte sal og håndtere returemballage, hænger slet ikke sammen.

Skandalen med Nemlig.com behandles også i denne uges podcast "Erhvervsklubben".

 

Hos Nemlig.com kan man få varer leveret på dørtærsklen for blot ni kroner, hvis man er fleksibel med tidspunkterne. Ni kroner. Til sammenligning koster det 11 kroner at sende et brev, der må være op til fem dage undervejs, med Post Nord.

De lave leveringsomkostninger har utvivlsomt bidraget til Nemlig.coms succes, der nåede ekstreme højder sidste år. I det seneste regnskab, der også dækker den første runde af coronanedlukningerne, steg salget med 45 procent til over to milliarder kroner.

Men selv i sådan et rekordår med masser af ordrer, der gør det muligt at optimere kørslen perfekt, var selskabet ikke i stand til at tjene penge. Det udstiller det helt fundamentale problem, at Stefan Plenge ikke bare kan klappe hælene sammen og ansætte en masse egne chauffører på overenskomstmæssige vilkår. Det vil smadre Nemlig.coms økonomi.

Ja, konkurrenterne står med nøjagtig samme problem, men de har løst det forskelligt. Coop er den største rival til Nemlig.com og har også lagt transporten ud af huset. Den håndteres af logistikfirmaet Mover, der har Ikea i ejerkredsen og har været beskrevet som ”fragtens svar på taxitjenesten Uber”. Den model har ikke udløst samme problemer som hos Nemlig.com. 

For nylig åbnede Føtex for onlinesalg, dog kun i Storkøbenhavn. Butikken markedsfører sig på, at alle chauffører er ansat direkte af Føtex og på overenskomst. Det har bestemt heller ikke udløst nogen shitstorm.

Så øjnene er rettet mod Stefan Plenge, Anders Holch Povlsen og Nemlig.com. De skal med et snuptag lukke munden på fagforeningen og de politikere, der allerede har indkaldt beskæftigelsesministeren til samråd. Og samtidig finde en forretningsmodel, der selv med optimistiske briller kan blive profitabel engang ude i fremtiden.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg

Lyt til podcasten "Erhvervsklubben"

Skandalen med Nemlig.com behandles også i denne uges podcast "Erhvervsklubben". Find den i appen Nyhedskiosken, på dit lokale dagblads hjemmeside under Podcasts, eller hvor du normalt hører podcast, f.eks. Itunes eller Spotify.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg FF

VFF-træner har respekt for toprival - men tager til Silkeborg for at udbygge forspringet

Annonce