Annonce
Danmark

Erhvervsredaktøren: Nu spiller Coop det ultimative trumfkort

Coop Prime
Annonce

Indrømmet, det har været nemt at dømme brugsbevægelsen herhjemme som en lidt støvet affære. Coop - og tidligere FDB - har over 120 år på bagen, og selv med næsten 1100 butikker i gadebilledet har Kvickly, Dagli’Brugsen, Superbrugsen og Fakta ikke vakt megen opsigt i markedet.

Danskerne vil i stigende grad have discount, og der har Coops Fakta-kæde været en kæmpe skuffelse, som har tabt på næsten alle parametre til Salling Groups Netto-kæde og de selvstændige købmænd i Rema 1000.

Coop har svaret igen med et madmanifest, der skulle få danskerne til at bruge flere penge på deres fødevarer, men det er ærligt talt faldet på stengrund. Regnskaberne for Coop har ikke vist tegn på, at forbrugerne har skruet op for madbudgettet.

Men Coop har noget, som konkurrenterne ikke har. Som en andelsvirksomhed, ejet af kunderne, har Coop en lang tradition for at skabe bånd mellem butikker og kunder. Medlemmerne har helt tilbage i gamle dage fået dividende baseret på deres indkøb, og det har overlevet i form af en bonus til alle, der viser deres medlemskort eller app.

Det er længe siden, at forholdet til medlemmerne blev digitaliseret og Coop fik adgang til kundernes kasseboner. Udnyttet rigtigt gav det mulighed for at tegne en ret præcis profil af kunderne, så man kan tilbyde dem målrettede tilbud, der er baseret på, hvad de plejer at købe.

Hidtil har det mest været til Coops fordel. Virksomheden har skaffet sig en masse viden om de faste kunder, men kunderne har ikke fået megen tak for ulejligheden.


Virksomheden har skaffet sig en masse viden om de faste kunder, men kunderne har ikke fået megen tak for ulejligheden


Sidste år delte Coops 1,8 millioner medlemmer en kontant bonus på 205 millioner kroner. Det er en god hundredkroneseddel pr. medlem og næppe noget, der får kundeloyaliteten til at eksplodere.

Nu skifter Coop til gengæld gear på en måde, der er værd at lægge mærke til. Som omtalt i avisen Danmark i tirsdags har Coop i stilhed lanceret et helt nyt loyalitetsprogram, der skal gøre det langt mere attraktivt for kunderne at lægge flere indkøb i Coops butikker.

Motoren i det hele er Coops populære app, som 1,5 millioner danskere har hentet til deres smartphones. Det nye koncept kører foreløbigt på forsøgsbasis, men de første kunder er i de seneste uger blevet tilbudt at åbne en såkaldt Primekonto.

Her forpligter kunderne sig til hver måned at overføre et beløb fra 1000-5000 kroner til kontoen, som de skal handle for i Coops butikker. Til gengæld får de nu en solid bonus, 15 procent, på en række af Coops egne varer, og dertil kommer en masse gratis abonnementer på alt fra TV 2 Play til film- og musikstreaming, e-bøger, tidsskrifter, gratis bilvask og benzingavekort til OK.

Det giver en stor, kontant besparelse, hvis man i forvejen bruger flere hundrede kroner om måneden på den type tjenester. Det er også oplagt, at kunderne lægger lidt flere indkøb hos Coop, hvis der alligevel er penge tilbage på Primekonto’en. Den slags merkøb kan Coop tjene rigtigt mange penge på.

Som omtalt her i avisen minder kontoen lidt om den globale gigant Amazons loyalitetsprogram, Amazon Prime, som er udvidet betragteligt siden lanceringen for 15 år siden.

Prime-kunder forbinder ikke blot Amazon med en butik på nettet, hvor man køber elektronik og bøger. Amazon kan fylde hele hverdagslivet ud, hvis man ønsker det, for Amazon står for dit film- og musikforbrug og din fototjeneste på nettet. Med en stemmestyret Alexa-højttaler fra Amazon er netbutikken måske den første, du siger godmorgen til.

Coop har ikke oplyst, om der er en Coop-højttaler på vej. Men med Primekonto’en får dagligvarekoncernen langt om længe aktiveret alle mulighederne i den enorme medlemsskare, som er opbygget igennem et århundrede. Og denne gang er det ikke kun til Coops fordel.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro

Ung tømrer med stor succes

Viborg

Snart kommer turen til Preislers Plads

coronavirus

Live: Regeringen indfører krav om mundbind i offentlig trafik hele døgnet

Sport For abonnenter

Viborg FF-anfører glad for ekstra præstationspres - nu er der ingen undskyldninger

Annonce