Annonce
Viborg

Et birkesfrø mellem fortænderne og et lynkursus i psykologisk tryghed

Annonce

Forestil dig en arbejdsplads, hvor du altid er helt tryg ved, hvad andre siger om dig, når du ikke er i nærheden.

Forestil dig en arbejdsplads, hvor I allesammen har appetit på at lære noget om jer selv og hinanden, og hvor I forventer at blive lidt klogere hver dag.

Forestil dig en arbejdsplads, hvor det er 100 procent OK, at du jævnligt laver fejl – uanset om du er leder eller medarbejder. Sådan et sted må være lidt af en drømmearbejdsplads.

Findes der en simpel opskrift? Nej, desværre, men der er alligevel nogle enkle principper, under fællesoverskriften Psykologisk Tryghed, der peger på, hvordan vi på én gang kan skabe både stærkere resultater og større arbejdsglæde. Det handler først og fremmest om, hvordan vi kommunikerer.

Den amerikanske Harvard-forsker, Amy Edmondson, har i over 20 år forsket i psykologisk tryghed. Netop nu er der stor interesse på danske arbejdspladser for Amy Edmondsons resultater.

Psykologisk tryghed betaler sig. Der er god økonomi i det, fordi vi arbejder mere effektivt sammen, når vi er trygge.

En af Edmondsons hovedpointer er, at det er vigtigt, at især lederne er så gode til at give og efterspørge feedback, at det bliver en naturlig del af hverdagen.

Alle skal lære at sætte ord på det, de får øje på, uden at være nervøse for at blive misforstået. Det kræver blandt andet, at både ledere og medarbejdere møder hinanden med åbenhed og nysgerrighed.

De skal være villige til at vise tvivl og usikkerhed – og de skal forstå, at direkte og nærgående spørgsmål kan skabe mere tryghed end hurtige løsninger og kontante svar. Når man er så heldig at være på en arbejdsplads, med et veludviklet niveau af psykologisk tryghed, behøver man ikke bruge mange minutter på at spekulere og bekymre sig over, hvad kollegerne tænker om en.

Hvis man er i tvivl, kan man jo bare spørge – i forventning om at få et direkte, tydeligt svar. En af de måder at tale sammen på, der mest effektivt styrker psykologisk tryghed, kaldes Radical Candor, eller på dansk: ekstrem oprigtighed.

Metoden, der både bruges til feedback og alle mulige andre slags samtaler, er udviklet af Kim Scott, ex-chef hos Google, Apple, Dropbox, YouTube og Twitter.

Noget af forklaringen på, at den fungerer så godt, er dens enkle og farverige beskrivelser af forskellige måder at kommunikere. Den viser, hvordan vi nogle gange kommer til at bilde os selv ind, at vi skal være enten professionelt distancerede og meget kritiske eller sukkersøde og forsigtige, når vi taler sammen.

Det skal vi ikke. Vi skal være direkte og konfronterende, men vi skal også huske at have hjertet med.

Modellen har to akser. En horisontal konfrontations-akse og en vertikal omsorgs-akse. De to akser danner fire felter, der hver har en fængende overskrift. En hurtig rundtur i modellen viser, hvordan vi kan smide det hele på gulvet i en enkelt sætning – og hvordan vi kan gøre det godt igen.

I øverste venstre hjørne finder vi den empatisk ødelæggende kommunikation. Her er vi så omsorgsfulde, og samtidig så utydelige, at det bliver en stor gættekonkurrence, hvad vi egentlig mener. I vores bestræbelser på, at undgå at såre modtageren, bliver vi så empatiske, at samtalen bliver umulig at forstå.

Et eksempel på empatisk ødelæggende feedback til en kollega, der har et birkesfrø siddende mellem fortænderne kunne lyde sådan her:

- Jeg synes, du ser absolut dejlig ud i dag. Måske er der en lillebitte ting, der ville få dig til at se endnu bedre ud, men det er slet ikke vigtigt, så pyt med det.

Ikke nemt at blive klogere af, mildest talt, og heller ikke befordrende for at skabe psykologisk tryghed.

I nederste venstre hjørne, afdelingen for manipulerende hyklerisk kommunikation, er vi hverken konfronterende eller omsorgsfulde, men fokuserer kun på at passe på os selv, så vi ikke skader vores eget omdømme, selvom vi egentlig godt kan se, at der er en kollega, der har brug for vores hjælp.

I birkesfrø-eksemplet kunne feedbacken lyde:

- Jeg ved ikke, om du kan bruge oplysningen her til noget, men der er nogle spejle nede ved receptionen, som måske kunne være gode at kikke i.

Så har vi sagt det, men i virkeligheden er vi ligeglade og mest interesserede i, at ingen senere kan anklage os for ikke at have forsøgt at række hånden frem.

Nederst til højre har vi den selvoptagede aggressive kommunikation. Her er vi konfronterende uden at være omsorgsfulde. Vi har måske flere gange lagt mærke til kollegaens skæve tænder og de ting, der sætter sig fast imellem dem og nu har vi bare fået nok.

Det kunne lyde sådan her:

- Hallo, du har et birkesfrø siddende mellem fortænderne. Det havde du også i går. Ser sgu ikke særlig appetitligt ud. Kan du ikke enten lukke munden eller få det fjernet?

I modsætning til den manipulerende hykleriske eller den empatisk ødelæggende kommunikation, der næsten er umulig at afkode, så kan man faktisk godt lære noget af den selvoptagede aggressive facon. Den er bare ret ubehagelig og ikke spor fremmende for psykologisk tryghed.

Men der er håb! Heldigvis finder vi – i øverste højre hjørne – afdelingen for respektfuld konfronterende kommunikation. Her handler det om at være tydelig og direkte.

Når vi møder en kollega med et birkesfrø mellem fortænderne siger vi:

- Forresten, du har et lille birkesfrø siddende mellem fortænderne. Det har jeg selv prøvet, og det pynter jo ikke, så jeg tænkte du gerne lige ville vide det.

Det er fint at sige tingene lidt udfordrende, så længe vi husker at talefra hjertet, viser omsorg og personligt engagement. Vi gør det nemt for kollegaen at se og høre, hvor hun har os henne, og hvad vi har set og hørt, som hun måske kunne lære noget af.

Vi sugercoater ikke, og vi taler til hende som en ligeværdig og kompetent person. Her er hovedvejen til psykologisk tryghed.

Klummen

Kim Fogh er en del af konsulenthuset AGORA Social Production og direktør i Leadership Lighthouse

  • Han er uddannet journalist, Master i læreprocesser fra Aalborg Universitet og coachuddannet fra Columbia University i New York.
  • Kim Fogh har gennem 25 år arbejdet med feedback, kommunikation og ledelse på blandt andet TV2, DR og Vestas.
  • Har du kommentarer til denne klumme, kan du kontakte skribenten direkte på kim@leli.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce