Annonce
Biler

Et storslået køb i den høje miniklasse

Der er masser af udstråling i Skoda Kamiq, der i størrelse nærmer sig en Nissan Qashqai. Foto: Jens Overgaard
Den nye Skoda Kamiq er et stærkt bud til dig, det vil gå i højden uden at ofre en formue. Den rummelige miniklasse-crossover ånder endda Nissan Qashqai i nakken.
Annonce

Mulighederne har aldrig været større, mens bilklasserne nærmest smelter sammen.

Det er status for bilkøberne i begyndelsen af det nye år, hvor der er kommet rigtig mange muligheder i klassen af høje biler omkring 200.000 kroner.

Seneste skud er Skoda Kamiq, som er den lidt større søstermodel til VW T-Cross, mens det tredje ben, som er mere anonyme Seat Arona, allerede virker en smule bedaget - især i lyset af, at nye konkurrenter som Ford Puma, Renault Captur og Peugeot 2008 presser sig på.

Skoda Kamiq koster fra 195.000 kroner, hvilket næsten matcher VW T-Cross. Det har vi i baghovedet, da vi tester Kamiq med 1,0-liters benzinmotor på 115 hk, DSG automatgear og mellemudstyret Ambition til 248.000 kroner - men som med ekstraudstyr løber op i 323.000 kroner.

Kogt ned til en bouillonterning byder Kamiq på masser af de klassiske Skoda-dyder om at give meget værdi for pengene. Den største anke er det tungebrækkende navn, som stammer fra inuit-folket i Canada og Grønland, og er udtænkt i samme marketing-hjerner som Karoq og Kodiaq, men som du dog vænner dig til.

Skoda Kamiq Ambition 1,0 TSI 115 hk DSG

Pris: 247.995 kroner.

Testbilen: 323.493 kroner.

Brændstoføkonomi: 16,4 km/l (WLTP).

Ejerafgift, halvårlig: 540 kroner.

CO2 pr. km: 138 g.

Motor: Trecylindret på 1,0 liter.

Ydelse: 115 hk.

Moment: 200 Nm/2000-3500 omdr.

Topfart: 193 km/t.

0-100 km/t.: 10,0 sekunder.

L/B/H: 424/179/155 cm.

Anhængervægt u/m bremse: 620 kg/1200 kg.

Annonce

Stor i slaget

Kamiq matcher på de ydre mål T-Cross, mens den med sine 2,65 meter mellem akslerne byder på 10 centimeter mere end den tyske fætter, og på den måde vokser ind i Qashqai-klassen. Kamiq har i modsætning til T-Cross ikke forskydeligt bagsæde, til gengæld er der her mere luft - og rimelig med plads. Her er Kamiqs regulære bagagerum med sine 400 liter også næsten på højde med den japanske konkurrent, der byder på 430 liter.

Den overlegenhed opleves, når du hopper ind kabinen, hvor der er pænt med luft, både for og bag. Den kan dog ikke løbe fra bredden, som stadig er på miniklasse-niveau.

Det er ikke kun på de ydre linjer, at modellen med sin dobbelte række af forlygter har en mere selvsikker attitude over for T-Cross, indendørs er der også mere lækkerhedsfaktor i Kamiq. Mens fætteren fra Wolfsburg byder på knaldhård plast i instrumentbord og sidebeklædning, er der her lakridsbløde og nærmest eksklusivt forarbejdede materialer.

Niveauet løftes af den digitale instrumentering i testbilen, der også omfatter en stor, lynhurtig og klar berøringsskærm på 9,2 tommer. Det er en opsætning, som koster 17.500 kroner, og mange måske lige vil overveje en ekstra gang.

Motoren på 115 hk spiller rigtig godt sammen med det præcist skiftende automatgear med dobbeltkobling og giver hele vejen igennem tilstrækkeligt med overskud. Forbruget, som på papiret hedder 16,4 km/l, er også godkendt.

Opsætning og styretøj er en tand mere komfortabelt anlagt end T-Cross, men det passer godt til den nærmest voksne fremfærd, hvor bilen blidt opsuger ujævnheder i vejen, er meget støjsvag og ligger solidt i sporet.

Annonce

Fin mellem-motorisering

Vi testede også den større version med 1,5-liters benzinmotor på 150 hk og samme gearkasse, der starter 24.000 kroner højere - mens der kun er 8000 kroner ned til basismotoren på 95 hk. Selv om det er rart med et ekstra skub i ryggen, kan de fleste klare sig med 115 hk, og som vi anbefaler. Med større motorisering og måske et højere udstyrsniveau er du også for alvor hurtigt inde i samme prisklasse som den større Karoq.

Som udgangspunkt skal du på udstyrsfronten springe over grundniveauet, Active, der godt nok har en pæn sikkerhedspakke med blandt andet automatisk nødbremse, der har fodgængerbeskyttelse, samt DAB Plus-radio, men som mangler aircondition. Det rigtige udstyrsniveau er Ambition, og det er også her, de fleste kunder forventes at sætte kryds i slutsedlen. Men husk at tilkøbe en adaptiv fartpilot til cirka 5000 kroner, som desværre er ekstraudstyr.

Hvis du er fristet af mere, kan Kamiq også fås med udstyr som trådløs Apple Carplay, som desværre koster 2500 kroner ekstra, full LED-forlygter, der koster 11.500 kroner, elektrisk bagklap og panorama-glastag, hvor en del var om bord i testbilen. Det er udstyr, som ellers kun kendes fra de større klasser, men som altså også kan få prisen til at stikke af.

Bagagerummet på 400 liter er et af de mest rummelige i klassen. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Skoda Kamiq er et rigtig god bud blandt de høje miniklasse-crossovere. Her er masser af plads og udstyr for pengene.

Du kommer langt for omkring 230.000–240.000 kroner.

I forhold til nye drenge i klassen som Ford Puma og Peugeot 2008 er Kamiq det klart praktiske og fornuftige valg.

Kabinen er funktionel og indbydende med bløde materialer på et højt niveau. Den store skærm, som er en del af den digitale instrumentering, er skarp og hurtig. Foto: Jens Overgaard
Skoda Kamiq har en akselafstand, som er 10 cm længere end VW T-Cross, det giver klart mere plads i kabinen. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce