Viborg: 2019's skuffende regnskab med underskud på knap fem millioner kroner er i den grad blevet rettet op i 2020 af isenkram-giganten F&H. Således kan man nu præsentere et overskud for 2020 efter skat på lige knap 30 millioner kroner.
Hertil kommer, at koncernen for første gang runder en milliard kroner i omsætning - så godt og vel endda. Omsætningen var faktisk hele 1,2 milliarder kroner i 2020. Det er en stigning på 22 procent i forhold til 2019.
Omsætningen er skabt på baggrund af noget af en omstilling hos F&H efter nedlukningen af mange fysiske butikker rundt omkring i Skandinavien og Europa. Et af fokusområderne blev derfor salg uden for Skandinavien, og en række nye værktøjer som onlinemøder og digitalt showroom har været med til at bære fremgangen i 2020.
- Det har været imponerende at opleve, hvor omstillingsparate både kunder, leverandører og medarbejdere har været, siger administrerende direktør Knud Lomborg i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.
Mere online-salg
Knud Lomborg henviser her til, at man for et år siden så ind i et 2020 med arbejdsgange og rutiner som tidligere, men covid-19 skabte store ændringer.
- Så sent som i 2019 var vores salg uden for Skandinavien båret af de store messer i Europa og USA, men i dag foregår meget af salget udelukkende via onlinepræsentationer, siger Knud Lomborg.
Det er dog ikke kun i leddet mellem F&H og butikkerne, at onlinehandlen er steget. Også butikskædernes onlinesalg til forbrugerne fra deres egne webshops er steget markant i 2020 og har været med til at løfte det generelle salg for F&H Group i 2020.
- Vi ser det som en tendens, der også fremover vil ændre vores måde at handle på – både i forhold til vores kunder og i forhold til forbrugerne, siger Knud Lomborg, der har det som ambition at fastholde den fine omsætning i 2021.