Annonce
Danmark

FDM: De periodiske bilsyn er afgørende for trafiksikkerheden

Dennis Lange fra FDM mener, at det vil påvirke trafiksikkerheden, hvis man afskaffer de periodiske bilsyn for nyere biler.
Ifølge tænketanken Cepos bør man skære ned på de periodiske bilsyn, da de ikke umiddelbart har nogen effekt på trafiksikkerheden, men udelukkende er en udgift for bilejerne. Det er ikke en holdning, som FDM deler med tænketanken. Her mener man, at bilsynene er afgørende for trafiksikkerheden.

Bilsyn: Tænketanken Cepos foreslår i en ny analyse på baggrund af studier fra blandt andet Norge, New Zealand og Japan, at man dropper de periodiske bilsyn for nyere biler og samtidig målretter bileftersynene til at kigge på de mere fatale fejl og mangler på bilerne fremfor at kigge efter blandt andet revner i baklyset.

Det forslag møder stor kritik fra FDM, der også selv syner biler. Foreningen mener, at det kan komme til at påvirke trafiksikkerheden yderligere, hvis man vælger at droppe de periodiske eftersyn.

- Analysen bærer i høj grad præg af at være en teoretisk øvelse, som ikke nødvendigvis hænger sammen med den virkelighed, som vi andre oplever ude på vejene.

- Hvis vi skulle have haft et reelt billede af virkeligheden, skulle de have sammenlignet synede biler med ikke-synede biler - og det gør de ikke. Der er ikke nogen kontrolgruppe, der kan vise, hvad effekten ville være, hvis man undlod at syne bilerne. Derfor er det svært at konkludere, at synet ikke har nogen effekt, lyder det fra Dennis Lange, der er juridisk rådgiver ved FDM.

Annonce

Vigtigt med jævnligt eftersyn

I analysen foreslår Cepos, at man fremover nøjes med at målrette bilsynet på de fatale fejl, der kan være på bilen, men ifølge FDM er bileftersynet i forvejen målrettet relativt få punkter, som har en trafiksikkerhedsmæssig effekt. Derudover er det periodiske bilsyn også med til at sikre, at bilen ikke forurener mere end det tilladte.

Og derfor mener man hos FDM, at det er vigtigt, at bilerne jævnligt kommer igennem et synstjek.

- Bilen skal være fire år, før den skal synes første gang, men det betyder ikke, at der ikke allerede kan være fejl på bilen. Det handler om at fange fejl på bilen så tidligt som muligt. Og der er fireårige biler, som kommer med fejl, der gør, at de ikke bliver godkendt i synshallen.

- Hvis man vælger at udskyde det første syn, er der overvejende risiko for, at bilen ikke er sikker at køre i, og sviner mere end det tilladte. Bilen bliver jo ikke lovlig, bare fordi man undlader at syne den, siger Dennis Lange.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce